Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do nov 15, 2018 3:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Camel - Raindances
BerichtGeplaatst: za mei 03, 2008 3:40 pm 
Progwereld crew

Heb zojuist voor de Camel Special die binnenkort op PW verschijnt, RAIN DANCES gerecenseerd. Ben benieuwd wat jullie rookies :lol: van dit album vinden?

Grz

Joop

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2008 11:52 pm 
Progwereld crew

Nou, een geweldig album natuurlijk. Behorende tot het ijzeren repertoire. Met name Skylines en Unevensong.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2008 9:48 pm 
"New Progger"

Ik vind Rain Dances maar niks. Behalve het titelnummer.
Aan de andere kant is het een tijd geleden dat ik hem gehoord heb.

Jur

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2008 10:12 pm 
Progwereld crew

Hee Jur, leuk jou hier te zien! Het weerzien was ook prettig mijnerzijds afgelopen Kasteel.

Dank voor je reactie, maar waarom vind je het niks? Dat interesseert mij en wellicht andere lezers ook.

j.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2008 10:17 pm 
"New Progger"

Jeetje, moet ik mijn mening gaan onderbouwen. Straks moet ik die plaat nog een keer gaan draaien. Daar heb ik geen tijd voor. Ongedraaide cd's gaan voor!

Jur

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:56 pm 
"New Progger"

Voor deze gelegenheid heb ik "Rain dances" nog maar eens opgezet. Wat mij opvalt is dat deze plaat vooral toetsen-gedomineerd is, redelijk toegankelijk en misschien een beetje gedateerd klinkt. In die zin vind ik het contrast met de voorganger "Moonmadness" groter dan met de andere twee platen die Camel aan het einde van de jaren zeventig maakte. Wat mij betreft heeft "Rain dances" een geslaagde opening met "First light" en "Metrognome". Daarna zakt het een beetje in door een aantal gezapige stukken, m.n. "Tell me", "One of these days I'll get an early night" en de single "Highways of the sun". Het kabbelt allemaal rustig voort, ligt goed in het gehoor, maar spannend vind ik dat niet. Desondanks vind ik nummers als "Unevensong", "Skylines" en "Rain dances" aardige vondsten in zich hebben. "Rain dances" is een plaat die ik regelmatig draai, maar waarvan ik ook regelmatig passages oversla.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 2:37 pm 
"New Progger"

Met Raindances is Camel een andere richting opgegaan vind ik. Niet in de minste plaats door een wisseling in de bandsamenstelling. Een nieuwe bassist, Richard Sinclair van Caravan, die een aardige stempel op de band drukt, meer dan zijn voorganger Doug Ferguson.

Met Raindances zet Camel min of meer een punt achter de langere symfonische nummers. Het zijn korte, puntige nummers geworden. In die zin vind ik het minder geworden. De eerste vier albums vind ik nog steeds de beste, samen met Stationary Traveller.

Raindances is overigens nog steeds een heel aardig album vind ik, maar het behoord niet tot de beste helft van Camel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 5:03 pm 
"New Progger"

Met Rain Dances werd Camel inderdaad een andere band. Zo anders zelfs dat ik het niet meer de moeite vond om hun albums te kopen. De eerste 4 albums heb ik op rij gekocht, ruim 30 jaar geleden. Ik geniet er nog steeds regelmatig van. Raindances vond ik een regelrechte tegenvaller. Ik herinner mij van destijds nog de commentaren en recensies, waarin liefhebbers hun ongenoegen uitspraken over de veranderingen in samenstelling van de band en de muzikale resultaten die er het gevolg van waren.
Jammer was dat!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2009 8:32 pm 
Progwereld crew

Had heel lang niet naar Raindances geluisterd (zeker een jaar of 10 niet) toen ik vorige week voor 8 euro de remaster bij Fame in Amsterdam oppikte.
Mooi album, maar iets te gelikt naar mijn smaak vergeleken bij Moonmadness. Daarnaast vind ik het allemaal wat lief klinken, het neigt teveel richting Caravan; de Eno-experimenten hebben de tand des tijds wel doorstaan, evenals de sfeervolle afsluiter.
Opvolger Breathless is nog 'luukser' geproduceerd, maar bevat wat meer diepgang in het materiaal.

Trouwens, de bonus tracks van Golders' Green 1977 op Raindances zijn afkomstig van de monomaster van de BBC; helaas waren ze bij Universal niet zo slim om de stereoversie van de twee jaar geleden uitgebrachte Moondances dvd van Camel te plukken.

"Progress is not possible without deviations" - Frank Zappa
-----------------------

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]