Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 05, 2009 4:12 pm 
Prog priest

The Madness of Crowds - Troy Donockley.

Afbeelding
Wat een plaat... geweldig, ambient, rockend en vooral heel erg sterk. Het heeft wat we van een filmsoundtrack, maar dan zijn ze de film vergeten, maar dat geeft niet. De muziek is zo sterk dat de beelden vanzelf komen; Lord of the Rings, Edgar Alan Poe taferelen, middeleeuwse kerken, schuivelende priesters, martelgereedschap (!), meer donkere scenes en dan weer die 3 engeltjes over je tong.
Inderdaad er zingen 3 dames mee; Joanna Hogg, een van de mooiste stemmen in de hedendaagse Celtic scene (Iona), Barbara Dickson
(ken je haar nog van Elaine Page: I knew him so well? (een oudere tante met pit dus) en Heather Findlay (Mostly Autumn, een jongere moeder met meer pit). Heather zingt een geweldig meeslepend duet met Nicky Hopkins.
Het heeft allemaal een ambient sausje met een soms een klassieke vulling, maar ook drumtitmes die op een Peter Gabriel cd het goed zou doen.
Geluidstechnisch is het ook een juweeltje, het schittert je speakers uit met een breed spectrum van geluiden. Het zit heel goed inelkaar en vreemde geluiden worden afgewisseld door cello, viool, harp, klarinet, een mooie gitaar solo, maar vooral de uillean pipes zijn het toetjes en de gebruikelijke instrumenten.

En het artwork is een heerlijk hebbedingetje, het boekje/ doosje gaat op verschillende manieren open en bevat heel mooi artwork ... maar deze versie is slechts beperkt
leverbaar, dus ben er snel bij.

Troy speelt Uilleaun Pipes (een soort doedelzak met meer mogelijkheden), gitaar, keyboards en percussie. Met die doedelzak
is nu op tournee met Nightwish in the States (zoek maar op youtube naar de single Islander). Verder speelt deze magician in
verschillende andere bandjes, zoals Iona, (Celtische hoogvliegers), Barbara Dickson, soms Mostly Autumn en the Bad Shepherds (Punk covers
met viool en doedelzak (?!?).

http://www.myspace.com/troydonockley.com
http://www.troydonockley.co.uk/
http://www.myspace.com/ionauk

Iona speelt in october in en Hedon Zwolle en de Boerderij , 23 & 24 October (volgens mij speelt Troy dan niet mee ... boe!!!!).
The Bad Shepherds in Eindhoven; 15 Aug http://www.folkwoods.nl

En ach ik mag twee albums weggeven... http://www.mostlypink.nl
Suc6 ;-)
Je vind er ook mijn engelstalige eerste impressie van "the madness"; sorry dat ik een beetje uitflip, maar dit is echt een te mad album.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2009 10:32 pm 
Prog priest

Een meer neutralere review (maar het album blijft voor mij echte madness... please ga naar myspees en luister...)

by Simon Jones.

Troy Donockley delights in throwing people curve balls, so far he’s done it on two albums, the first “ The Unseen Stream,â€

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 5:52 pm 
Prog addict

Fantastisch album maar zeker geen kost voor de doorsnee progliefhebber. Donockley streeft een soort van totaalmengeling van Keltische folk, klassieke muziek, ambient en prog na. Bijna al deze elementen komen aanbod en vaak op een naadloze manier ook nog eens binnen 1 nummer. Het is met name die naadloze overgangen die behoorlijk indrukwekkend zijn.

Ben een groot liefhebber van Iona maar ook de muziek die de leden solo maken (en dan met name Joanne Hogg, Dave Bainbridge en Troy Donockley) blijf ik van grote klasse vinden. Het is vaak behoorlijk anders t.o.v. hun gezamenlijke activiteit maar het werpt ook een interessant licht op wat nu precies de gemeenschappelijke deler is tussen deze muzikanten.

www.omroepalmelo.nl/sonolab

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 11:43 am 
Prog user

Ik heb Troy al verschillende keren (met Iona) live aan het werk gezien: de man is een onnavolgbaar virtuoos!
Nieuwe album van hem heb ik nog niet gehoord, maar ik ga hem zeker oppikken.
Ik ben enorm nieuwsgierig!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 6:41 pm 
Prog addict

akagert schreef:
Ik heb Troy al verschillende keren (met Iona) live aan het werk gezien: de man is een onnavolgbaar virtuoos!
Nieuwe album van hem heb ik nog niet gehoord, maar ik ga hem zeker oppikken. Ik ben enorm nieuwsgierig!

De grap is alleen dat zijn solo-albums helemaal niet draaien om het ten toon spreiden van zijn virtuositeit maar veel meer zijn kwaliteiten als componist / arrangeur.

www.omroepalmelo.nl/sonolab

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 12:39 pm 
Prog priest

Een hele mooie recensie van Maarten hier op ProgWereld.
helemaal mee eens dus.

en nu stemmen ;-)

In Nederland loopt de verkoop trouwens heel goed in verhouding tot andere landen. Ja wij weten wat goede muziek is :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 03, 2009 5:59 pm 
"New Progger"

Ben nu een weekje in het bezit van dit album en hij word mooier en mooier
Wat een plaat!!
Is genieten van begin tot eind
en is voorbij voor je het weet
Komt de eerst komende weken mijn cd speler niet meer uit
en dat is een hele prestatie
want ben ook net in het bezit van Pass The Clock van Mostly Autumn ook zo'n verslavende plaat

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]