Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 12:56 pm 
"Neo"

Ik ben een beginner, heb sinds een week of 2 "Awake" "Scenes from a Memory" en "Change of Seasons" binnen.
Klinkt allemaal heel goed en moet ze nog "ontdekken" en maak hierbij gebruik van de recensies van Progwereld.

Nou lees ik over Scenes: Maar is het resultaat daarom minder dan bijvoorbeeld de opvolger met zijn afwisseling tussen conservatoriumsolo's en Joop van den Ende-achtige wendingen? Dat laat ik aan de lezer over.

Casper Middelkamp

Wel, kan er nog niet echt over oordelen maar ik lees wel eens van andere sites dat dit 1 van hun beste albums moet zijn, wat jammer dat progwereld er geen recensie aan heeft gewijd.

Wat vinden de lezers van "Scenes of a Memory" dan ?

Klonk zo op het eerste gehoor als een echt conceptalbum, en dus afwisselend ten opzichte van andere albums wat ik al positief vind.

Peter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 1:40 pm 
Prog Professor

Aangezien er uit mijn Falling into Infinity recensie geciteerd wordt: ik vind Scenes from a Memory tot DT's zwakste platen behoren. In de eerste plaats omdat ik persoonlijk meer gecharmeerd ben van hun metalkant dan van hun symfonische kant, in de tweede plaats omdat het concept van SfaM me weinig overtuigt en in de derde plaats omdat SfaM vol met instrumentale spierballerij en langdradige tussenstukken staat, waartussen eigenlijk weinig composities met hun eigen merites staan.

Gezien de loftuitingen die dit album bij veel fans scoort, deelt beslist niet iedereen die mening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 3:08 pm 
"Neo"

Bedankt voor de snelle reactie.
Ja, conceptalbums maken is een vak apart.
Vaak zijn de songs ondergeschikt gemaakt aan het geheel en duurt het geheel te lang om te blijven boeien.

Ach, maakt de rest van hun reportoire alleen maar beter :-)

Hopelijk in de toekomst nog eens een recensie van "A Change of Seasons" ...

Peter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 4:31 pm 
Prog Professor

Ondanks dat ik de motivatie van Casper wel begrijp ben ik een heel andere mening toegedaan betreffende dit album. (maar ik ben dan ook een fan, dus niet objectief) Ik kan juist enorm genieten van het instrumentale krachtsvertoon van deze heren (bij andere bands heb ik dat vaak niet) en vind ze daarin ook ongeëvenaard in hun genre.

Maar belangrijker Peter, je hebt hem nu zelf, luister en vel zelf je oordeel.

Blijft staan dat het jammer is dat er geen recensie op de site staat, het is toch een behoorlijk bekend album in de progwereld.

Laatst bijgewerkt door Pink op vr apr 03, 2009 4:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 9:24 pm 
Prog expert

Laat ik dan maar de Aardschok van toentertijd citeren: "Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Scenes of a memory is de beste plaat van Dream Theater sinds 'Images and words'". Tien jaar later ben ik het daar nog steeds mee eens. En het is zeker beter dan het enorm overgewaardeerde "Awake", die plaat is echt vermoeiend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 05, 2009 8:41 pm 
"New Progger"

IMHO: een keerpunt voor de heren. Goede composities, waarbij veel herkenningspunten zijn opgenomen, en waarin ze laten zien dat ze hun instrument goed beheersen, zonder dat het alleen maar Yngwie Malmsteen achtige riedels worden (die ik overigens ook waardeer).

Groet,
Mark

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2009 9:02 pm 
"New Progger"

Naar mijn bescheiden mening heeft Dream Theater sinds Scenes nooit meer hetzelfde niveau gehaald en ook daarvoor nooit zo'n goeie CD gemaakt. Van begin tot eind adem happen. Geweldig. Wat een drive en een inspiratie. Je voelt dat de komst van Jordan Rudess bij de band ze een enorme impuls heeft gegeven. Casper zit er wat mij betreft helemaal naast.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2009 9:16 pm 
"New Progger"

Toevoeging: ik ben het trouwens wel met Casper eens dat de instrumentale spierballerij bij Dream Theater een grote valkuil is. Maar ik vind juist bij Scenes dat de instrumentale stukken uiterst functioneel en effectief zijn. Luister eens naar Fatal Tragedy vanaf zo ongeveer 3.53. Wow. Wat een power. Bedenk trouwens ook hoe vernieuwend dat in die tijd was. Er was geen band die dit soort dingen deed/kon zo'n tien jaar geleden. Moet je nou eens kijken. Volgens mij is dat begonnen met Scenes. Deze CD is niet snel te overschatten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2009 9:21 pm 
Prog Diamond

Even wat tegengas geven... Dit stukje heb ik ooit geschreven op een ander muziekforum:

Het kon natuurlijk niet uitblijven. Een conceptplaat van één van de grondleggers van de progressieve Metal. Kan je het voorstellen? Een band die op z’n zachtst gezegd niet bekend staat om zijn fijnzinnige en doordachte teksten waagt een poging tot het schrijven van een heus conceptverhaal. Dat kan toch alleen maar goed fout gaan?

Ik ben van mening dat bij een goede conceptplaat zowel de muziek als het concept in orde moeten zijn. “Scenes From A Memoryâ€

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 05, 2009 2:41 am 
Prog Professor

Frans schreef:
Even wat tegengas geven... Dit stukje heb ik ooit geschreven op een ander muziekforum:

Ook al op dit forum hoor :wink:

http://progwereld.123forum.nl/phpBB2/dr ... ght=scenes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2009 12:01 am 
Prog expert

Frans schreef:

Welnu, dit buitengewoon lachwekkend en onzinnig verhaaltje zonder enige diepgang van betekenis is dermate eenvoudig en onnozel van opzet dat zelfs mijn kleine neefje zich hiervoor zou schamen.

Was je toen niet ff in de war met Radio KAOS? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2009 12:20 am 
Prog Diamond

Mostlyanthony schreef:
Frans schreef:

Welnu, dit buitengewoon lachwekkend en onzinnig verhaaltje zonder enige diepgang van betekenis is dermate eenvoudig en onnozel van opzet dat zelfs mijn kleine neefje zich hiervoor zou schamen.

Was je toen niet ff in de war met Radio KAOS? :wink:

Neen. Hoewel het verhaal van Radio KAOS inderdaad tamelijk vergezocht is (Tolkien? Iemand?), heeft het wel iets meer diepgang en tekstuele leukigheden dan dit eendimensionale verhaal van Dream Theater. Als je niet veel verder komt dan Radio KAOS te zien als een verhaal over een gehandicapte jongen die radiosignalen kan ontvangen, mis je namelijk de achterliggende gedachte van het stuk.

Nogmaals, ik geef toe dat Waters wellicht iets anders had kunnen kiezen om zijn verhaal aan op te hangen, maar op Amused To Death is het notabene een gorilla en daar hoor ik zelden dat het een buitengewoon lachwekkend en onzinnig verhaaltje zonder enige diepgang van betekenis is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2009 12:54 am 
Prog expert

Mag ik hieraan toevoegen dat ik Radio KAOS zowel tekstueel als muzikaal verschrikkelijk vind? Amused to death heeft een prachtige sfeer en is mede daarom een van mijn favoriete platen ooit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2009 2:19 am 
Rael schreef:
Mag ik hieraan toevoegen dat ik Radio KAOS zowel tekstueel als muzikaal verschrikkelijk vind? Amused to death heeft een prachtige sfeer en is mede daarom een van mijn favoriete platen ooit.

Amused to Death heeft toch wel degelijk een verhaal toch?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]