Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 9:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Resistor - Resistor
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2009 10:04 am 
Prog expert

Een van mijn favoriete platen van 2008 is helaas bijna volledig genegeerd door de meeste progsites. Dus schrijf is zelf maar een recensie :)

[b]Resistor - Resistor[/b]

http://www.steveunruh.com/resistor
http://www.myspace.com/resistorband

Steve Unruh zal voor velen een onbekende zijn. Hij is echter een ongelofelijk getalenteerde muzikant die onder eigen naam al 7(!!) albums heeft volgespeeld. Gitaar, bas, drums, viool, fluit; niets is deze muzikant kennelijk te veel. Daarnaast beschikt hij ook nog eens over een uitstekende stem. Zijn solo-abums laten zich het best kenmerken als acoustische folk prog.

Als tegenwicht van zijn solowerk is de band Resistor opgericht. Op Resistor beperkt Steve zich tot electrisch gitaar, fluit en zang, al verdenk ik hem er ook van verantwoordelijk te zijn voor de violen die af en toe op de achtergrond opduiken. De overige bandleden zijn Fran Turner (gitaar), Rob Winslow (bas) en Barry Farrands (drums).

Resistor is vooral een rockband; Progressive rock, maar met de nadruk op rock. Met het eerste nummer Reincarnation wordt de toon meteen gezet. Een stevig melodieus rocknummer dat een beetje doet denken aan Rush in zijn beste dagen. Daarna volgt het nummer Jethro fran, een lekker rockende instrumental dat door het fraaie fluitspel haast automatisch referenties aan Tull oproept. Het mini-epic Restless Angel begint rustig en melancholisch, tot de gitaren losbarsten en met enkele gierende en verwoestende riffs en het nummer op zijn kop zetten. Beste song van het jaar wat mij betreft.
Het volgende nummer Fair to say neemt was gas terug. Het is een wat rustig, bluesy nummer. Simpel maar fraai en een welkom rustpuntje op deze CD. In As of Yesterday gaat de band weer los; een snel, stevig en funky nummer. Het lijkt zelfs een beetje op the Red Hot Chilli peppers.

Al deze referenties doen misschien vermoeden dat de plaat een allegaartje van stijlen is maar niets is minder waar. Ondanks de diversiteit klinkt de plaat als een eenheid die staat als een huis. De productie is verzorgd en helder maar de rauwe randjes zijn gelukkig gebleven. Het klinkt alsof de heren in je huiskamer voor je neus staan te spelen.

Het instrumentale 222 is een wat langzamere op een jam sessie gebaseerde intrumental. Aardig, maar niet bijzonder. Het volgende nummer, Moondog, is eveneens instrumentaal maar van een totaal andere orde. Hier domineren de heavy riffs weer en hier een daar zijn wat King Crimson invloeden te bespeuren. De plaat sluit in stijl af met het donkere en melancholische Waiting to Believe. Samen met Restless Angel de absolute hoogtepunten van deze plaat.

Resistor is mijn eerste introductie tot het werk van Steve Unruh. Inmiddels heb ik ook enkele solo-platen van hem gehoord en het is mij een groot raadsel waarom deze artiest zo in de anonimiteit is gebleven. Resistor is uiteraard niet uitsluitend Steve Unruh maar is een band met inbreng van alle bandleden. Het spelplezier en energie van deze band spat werkelijk uit de boxen. Het is een bijzonder sterk debuutalbum geworden en een van mijn persoonlijke favorieten van het jaar. Een absolute aanrader voor iedere liefhebber van stevige prog rock.

De plaat is voor de zeer schappelijke prijs van 11 dollar, exclusief verzendkosten, te bestellen via de website van Steve Unruh (zie www.steveunruh.com)

9/10

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2009 4:00 pm 
Site Admin

Mooie recensie! Ik ga het zeker checken, heb inderdaad nog nooit van hem gehoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 9:34 am 
Prog user

De plaat was mij al wel opgevallen, omdat hij maar liefst een 10 kreeg van Mark Hughes van DPRP. Zodoende ben ik maar het een en ander gaan luisteren op my space en ik moet je zeggen het klinkt mij ook zeer goed in de oren. Binnenkort maar eens aanschaffen! Hij is denk ik niet veel mensen opgevallen, omdat het geen grote naam is en het geen neo-prog (al maakt dat voor mij persoonlijk niets uit). Maar wat niet is kan nog komen, zullen we maar zeggen. 8) In ieder geval bedankt voor de recensie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 11:42 am 
Prog expert

En als je toch gaat bestellen en verzendkosten gaat betalen: die solo platen van Steve Unruh zijn ook zéér de moeite waard.

Ik heb ze nog niet allemaal gehoord, maar zijn laatste solo plaat, 'the great divide', is degene die mij het best bevalt. Compleet anders kwa stijl maar zeker net zo goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 12:12 pm 
Prog user

Ook die krijgen allemaal hoge waarderingen op DPRP zag ik, maar dat zegt me daarentegen dan ook weer heel weinig als je bedenkt dat ECHT AL die platen door enkel en alleen Mark Hughes zijn beoordeeld. :oops: Dat zegt volgens mij meer over de muzieksmaak van die Mark dan van de platen op zich. Daar kan ik me dan wel weer lichtelijk aan irriteren Mopper*Kw , het zou namelijk veel beter zijn als niet dezelfde recensent continu dezelfde band gaat beoordelen. nietgoed_) Maar dat de heren dat meer afwisselen, dat komt de objectiviteit alleen maar meer ten goede!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 12:29 pm 
Prog expert

[quote="YYZ"] Dat zegt volgens mij meer over de muzieksmaak van die Mark dan van de platen op zich. [/quote]

Mee eens.
Maar Mark Hughes zal wel zoiets hebben van; als ik die platen niet beoordeel doet niemand het :wink:

Als je twijfelt: je kan een gratis sampler Cd downloaden van Steve's site met werk van zijn laatste platen, inclusief 'restless angel' van resistor.
http://www.steveunruh.com/mpthrees/free_cd.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 1:29 pm 
Prog user

Bedankt, maar daar was toevalligerwijs zelf ook al mee bezig! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 1:56 pm 
Prog Diamond

Ik ben niet bekend met deze band, maar ik zal eens vragen of één van mijn collega's bereid is dit werkje te recenseren...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]