Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 9:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 03, 2008 8:29 pm 
Prog Professor

ayreonfreak schreef:
Christine schreef:
ayreonfreak schreef:
Nu je dat zo zegt, realisseer ik mij dat ik Iona ook erg goed vind, maar dat mij daar de teksten eigenlijk niet zo opvallen... Terwijl zij ook sterk religieus zijn... :roll:

Die band hoorde ik pas, klinkt heel goed, ga ik me zeker wat meer in verdiepen.

Maar leg me nu eens uit hoe het komt dat we het daar niet storend vinden? Meten we met twee maten of speelt er een andere factor mee?

Waarschijnlijk dat Neal Morse het overal "verkondigt"...
:(

Ik denk dat dat klopt. Er zijn meer religieuze bands maar daar weten 'we' het niet van of ze zijn er niet zo openlijk over.

Neal Morse is er komt er gewoon openlijk voor uit wat trouwens ook wel logisch is omdat dat de reden was van zijn vertrek bij Spock's.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 12:07 am 
Progwereld crew

Ik heb ooit een column geschreven over Neal. Staat op de site. Daar sta ik nog steeds helemaal achter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 1:45 am 
Site Admin

Maarten schreef:
Ik heb ooit een column geschreven over Neal. Staat op de site. Daar sta ik nog steeds helemaal achter.

Je hebt met deze collum ook helemaal gelijk Maarten. Elk mens verdient respect om keuzes die hij/zij maakt, en waar hij een sterke overtuiging over heeft. Alleen ben ik zelf allergisch voor mensen die hun geloof zo verkondigen. Dat ligt ook echt aan mij, en niet aan die mensen. Ik ben zelf Rooms katholiek opgevoed, maar heb mijn geloof door diverse omstandigheden en tegenslagen in het leven afgezworen. En wellicht heb ik nog wel meer een aversie tegen mijn eigen geloof, dan een ander, mij minder bekend geloof.

Maar toch kan ik er ook niet tegen dat mensen zo hun overtuiging in mijn strot duwen. (want in tegenstelling tot jou, vind ik wel dat hij vanuit zijn positie bewust moet zijn dat hij een "bekerende" factor kan zijn voor fans) Ik zit er namelijk niet op te wachten om in een interview of in een boekje behorend bij een album te lezen dat "god" voor dit album heeft gezorgd en dat hij de inspiratie is voor een album. Ik gruwel daar van en heb een oprechte hekel aan deze praktijken. Dat is voor mij een reden om een album opzij te schuiven en uit principe niet te luisteren. Tegelijkertijd realisseer ik mij degelijk dat het mijn tekortkoming is om zo kortzichtig en bekrompen te denken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 7:16 pm 
Prog user

ik heb me altijd een beetje verbaasd, dat mensen zoveel moeite hebben met de ommezwaai van neal morse.
het moet haast een stukje haat zijn, naar religie toe.

mensen die niets met geloof hebben, zien het liever ook, dat het wordt afgeschaft. En je hoort mensen ook zeggen, geloof is de bron van alle oorlogen. Dit standpunt trek ik zelf in twijfel.
Wel wordt geloof vaak gebruikt als een wagen voor de strijd.
Bush brult, god zal ons helpen en saddam brulde Allah is great.

in feite behoord geloof tot vrede.
echter mensen kijken naar de vroomheid ervan en ergeren zich mateloos.
zo ook met neal morse.

toen neal nog bij SB zat, voelde je al aan de teksten dat hij bezig was om het licht te zien.
Testimony werd in deel 1 bezongen als levens drama. als doelloos persoon
deel 2 vind de bekering plaatst, deel 2 vind ik persoonlijk ook beter dan deel 1.
ik heb nooit geen moeite gehad met het feit dat Neal christelijke teksten gebruikt.

het gekke vind ik. Dat wanneer een artiest over drugs zingt.
dan noemen we het artiristiek hoogstaand.
we tillen het op als kunst (ook ik)
voorbeelden genoeg in de symfo klassiekers
allemaal weten dat we mee zouden gaan op die teksten en aan de drugs gaan, geen goed afloop in verschiet ligt.
althans als je verslaaft raakt.
zingt een artist over sex.drugs. oorlog, moord en noem alles maar op
vinden we het doodnormaal
hoe stoned of dronken amy winehouse op het podium staat, des te beter we het vinden.

maar zodra er vrede wordt verkondigd, gaan we het slecht vinden. we gaan het negeren. we gaan het haten
want het is namelijk niet vet cool als je rejoice zingt
we gaan ons irriteren aan neal.
eigenlijks vind ik dat wel apart.
Want neal komt in vrede. hij komt je niet aan te moedigen om stoned te worden, of zuip je klem. Het is een beetje sonja bakker achtig
zo van jongens en meisjes lees me boek en je voelt je fitter en vitale
het klopt toch?
maar ik wil dat niet, ik wil patat oorlog, want dat vind ik lekker, ook weet ik dat het slecht is.

zo'n gevoel heb ik ook met neal morse
zijn muziek veranderd amper, je herkent altijd zijn stijl
en ik heb er totaal geen moeite mee dat hij zingt, dat jezus je kan redden.
ik weet dat zoiets kan
ik weet wel dat Cocaine me niet gaat redden.
Maar het nummer cocaine is cool en hip
en rejoice klinkt zo.........mietje achtig............

maar waarom?

nu moet ik zeggen, dat ik na testimony ook een beetje afhaak bij neal.
ik heb in iedere geval niet het gevoel dat me jezus door de strot heen wordt gedouwt, heb ik persoonlijk liever dat XTC pil.
dan maar als mietje door het leven gaan.

Profiel  

Berichttitel: Neal Morse ?-live
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2008 6:56 pm 
Prog expert

Ik vond het een heel aardige live-registratie, maar waar veel bands live iets extra's brengen, mis ik juist een hoop bij Neal Morse.

Als ?-liefhebber, ben ik natuurlijk erg blij met de keuze om dat album in z'n geheel te spelen, maar juist de hoogtepunten op het studioalbum, vind ik live niet zo veel aan. Zo is de gitaarsolo van 12 maar een knullige aangelegenheid en zijn de solo's bij Into the fire ook maar middelmatig, maar goed, als je Jordan Rudess en Steve Hackett moet evenaren, vraag je wel veel van jezelf.

King Jesus en Reunion klinken wel verrassend goed, omdat ze toch wat krachtiger klinken dan de originelen.

Meer dan een zesje zou ik em niet willen geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 19, 2008 5:10 pm 
"New Progger"

Ik ben ook gelovig opgevoed, en ben het nog, maar vind Neal Morse zijn geloof zo Amerikaans, kan er weinig mee, zo schreeuwerig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 02, 2009 3:18 pm 
Prog expert

Ik vind het wel best met die vrede... Laat ze maar zingen over drugs etc. Dat Amy Winehouse dronken op het podium staat heeft natuurlijk niets met de hele kwestie te maken.

Dit wel: http://media.cgtchurch.net:8080/archive ... Europe.wmv

Neal is behoorlijk extreem, maar zolang hij dit niet doet (bovenstaande filmpje) bij zijn progrockoptredens (die kerk-gigs is iets heel anders) vind ik het prima.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]