Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za okt 20, 2018 6:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 5:36 pm 
"Neo"

Mijn bevindingen van deze toegankelijke Marillion CD.
Ben het dus niet echt eens met de recensent, ben ook geen die-hard Marillion fan dus dat zal het een en ander verklaren.
Vreemd trouwens dat het ruim 10 minuten durende "House" (de afsluiter) onbesproken blijft.

Het is 1999 en een kille schoonheid biedt ons "Marillion.com" aan....
De mooie hoesfoto ten spijt is het geheel een kartonnen flutverpakking die enigzins goedkoop aandoet.
Veel fans kennen die mening ook op de muziek toe maar daar ga ik niet in mee.

Lekker luchtige opener, in tegenstelling tot de echte fans vind ik Marillion op zijn best als ze wat compactere songs maken en ik zal in deze CD niet teleurgesteld worden.
Saxofoons vind ik altijd leuk als toevoeging dus "Deserve" kan bij mij al bijna niet meer stuk, ook al stelt het verder niet zoveel voor.
Mooie spanningsopbouw in "Go" ,Steve Rothery hoor ik solos spelen die qua sfeer op "Clutching at Straws" niet zouden misstaan.
Het relaxte "Rich" luistert lekker weg, is afwisselend alhoewel Steve Hogarth wat schreeuwerig zingt irriteert mij dat niet.
"Enlightened" kabbelt maar wat voort en vergeet je al voordat het afgelopen is, kan je mooi even bij je hifi-installatie vandaan om koffie in te schenken ofzo.

"Built-in Bastard Radar" is wederom zeer laagdrempelig, ik lees weleens dat Marillion in deze periode gewoon popmuziek maakte maar daar ben ik het niet mee eens.
Daarvoor zijn de songs te doordacht en afwisselend, het merendeel luistert wel weg als ware het popsongs zo ook deze.
"Tumble Down the Years" weet echt te overtuigen, klinkt als een single en door de ingetogen benadering juist zo sterk.

Ze konden het niet laten, "Interior Lulu" duurt een kwartier, een sfeervol begin slaat op 4:30 ineens om in heftig instrumentaal gefreak om op 6 minuten weer gas terug te nemen.
Darna een wat stuurloos verloop met af en toe mooie stukken erin en de laatste 3 minuten zijn weer vrij heftig.
De afsluiter "House" kent de sfeer van een pauzemuziekje maar dan 10 minuten lang, gelukkig is het de laatste song maar van mij had het eraf gemogen.

Ik vind hem een stuk beter als de voorganger "Radiaton", vooral de eerste 7 songs laten een eenheid horen en die laatse 2 zie ik maar als een soort van bonus qua sfeer vind ik ze niet echt erbij horen.
Een ruime voldoende, een 7 dus.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]