Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 9:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 6:44 pm 
Prog Diamond

Gretig lees ik weer de 7 nieuwe recensies die het ProgWereld team voor ons heeft uitgezocht vlak voor de vakantieperiode. :D
Hulde maar weer eens aan jullie voor de leuke manier van schrijven en het hebben van een oordeel over de pas verschenen cd. Het is voor mij altijd weer een feest om het te lezen !

Na het lezen denk ik wel eens: zou het nu een goede of een mindere cd zijn?
Laat ik het anders zeggen: het recenseren van een nieuwe cd is niet eenvoudig, omdat... enerzijds de cd door de bespreking ervan in de 'picture' komt te staan en dan is het niet leuk om iets af te kraken en anderzijds zal de recensent toch ook wel eens denken, na een paar keer luisteren, wat een *** plaat is dat toch.
Mijn voorstel is (ik gooi het gewoon in de groep (forum) en merk wel wat jullie ervan vinden) om aan het eind van zo'n bespreking die betreffende cd van 1 tot bv 5 sterren te voorzien. Dit wordt vaak in andere kranten en bladen ook zo gedaan. 1 sterretje voor 'niks aan' en 5 sterren voor 'kopen die cd'.

Wat vinden jullie daarvan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 7:33 pm 
Prog Diamond

Christine schreef:
Ik heb er even over zitten denken.
Nee hoor, wat mij betreft blijft de waardering in sterren, cijfers of wat voor symbolen lekker achterwege bij de Progwereld.

Oke, daar is wat voor te zeggen, maar waarom zou een recensent niet mogen zeggen dat hij van een bepaald nummer kippenvel krijgt. Ik denk dat hij daarmee in één woord aangeeft hoe zo’n nummer bij hem overkomt en dat maakt mij weer al nieuwsgierig.
Ik blijf het gewoon een probleem vinden hoe en waar ik de juiste muziek kan vinden. In de laatste tijd ben ik al te vaak negatief verrast met cd’s die niet meer dan 1 keer m’n speler halen. Langs de andere kant realiseer ik me ook dat er veel goede cd’s zijn, waar ik het bestaan niet van af weet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 10:54 pm 
Prog priest

Van mij hoeft het ook niet, tenzij wij users ook een rating mogen geven, dan wordt hier een gemiddelde uit genomen en kan er gelijk een vergelijking gemaakt worden tussen de luisteraars/lezers en de recensenten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 10, 2009 12:18 am 
Jason31 schreef:
Van mij hoeft het ook niet, tenzij wij users ook een rating mogen geven, dan wordt hier een gemiddelde uit genomen en kan er gelijk een vergelijking gemaakt worden tussen de luisteraars/lezers en de recensenten.

Dat doen we voor een deel al in het draadje "beoordeel het progalbum". Daarin geven we onze mening. Ik kan me volledig vinden in de mening van Christine, laat de recensent vertellen wat hij hoort. Sterretjes en getallen zijun ook subjectief. Hoe muziek klinkt en gewaardeerd wordt bepaal je zelf. En (dat mag ik eigenlijk niet zeggen) er zijn andere methodes om er achter te komen wat je van een cd vind voor je hem aanschaft.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 10, 2009 7:44 am 
Prog priest

Wall schreef:
Jason31 schreef:

Dat doen we voor een deel al in het draadje "beoordeel het progalbum". Daarin geven we onze mening.

Dat klopt maar dat is op het forum, maar ik bedoel meer onder de recensie, maar goed wat mij betreft hoeft het helemaal niet, dan krijg je namelijk al gauw dat heel veel mensen de recensie niet meer lezen maar alleen maar naar de ratings gaan kijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 10, 2009 8:39 am 
Prog Professor

Jason31 schreef:
Dat klopt maar dat is op het forum, maar ik bedoel meer onder de recensie, maar goed wat mij betreft hoeft het helemaal niet, dan krijg je namelijk al gauw dat heel veel mensen de recensie niet meer lezen maar alleen maar naar de ratings gaan kijken.

Je noemt daar precies de reden waarom dit idee, dat binnen het Progwereld-team ook al meer dan eens geopperd is, telkens weer afgeschoten is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2009 2:37 pm 
Prog Professor

Christine schreef:
Liever heb ik dat er gewoon vertelt wordt wat je hoort, wat voor soort zang ( grunten ze of krijst de zangeres of zitten er veel instrumentale delen in) en ook wel hoe het geluid en de composties zijn. Dat er een persoonlijke mening in doorklinkt is onvermijdelijk maar met zo'n verhaal kan ik tenminste nog zien wat ik kan verwachten.

+1. Graag lees ik ook in wat voor straatje de cd past: met welke groepen kan je het een beetje vergelijken (indien mogelijk natuurlijk). Zo filter ik een beetje de recensies (in principe lees ik de nieuwe wel allemaal, maar als ik niet veel tijd heb en er zit daar een recensie van twee pagina's tussen ...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2009 7:13 pm 
Progwereld crew

Ik ondersteun de reactie van Casper. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat we gaan werken met cijfers, sterren, stippen, bollen en wat al niet meer. De recensies die op Progwereld verschijnen proberen de lezer een beeld te vormen van wat hij kan verwachten. Dat kan de lezer staven met het doorklikken naar de MySpace website van de artiest. Wat Casper goed vind kan ik wel eens bagger vinden en andersom ook.
Raadpleeg voor cijfers, sterren, stippen en bollen de websites.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]