Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za mei 26, 2018 9:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2012 2:13 am 
Prog user

Casper schreef:
crosskip schreef:
The Seer is dan wel weer zwaar briljant. Misschien niet echt prog, maar toch genoeg raakvlakken om hierin te mogen.

Het gaat er in de eerste plaats gewoon om dat je van de muziek geniet, maar als het erop aankomt, zou ik eerder Katatonia ook in het proglijstje opnemen dan Swans.

Ik vind Katatonia toch vrij weinig prog tegenwoordig eigenlijk. De hele progressie van hun sound staat de laatste albums nogal stil en boven wat gespeel met songstructuren is het toch vrij gewone doomrock. The Seer is daarentegen een zeer experimentele en bijna genreoverstijgende plaat en juist daarom vind ik dat deze wel in de proglijst mag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 1:53 pm 
Prog Diamond

Na wat wikken en wegen zijn dit dan de namen van de 'shortlist' van 2012. :smallprint:

01 SYLVAN - Sceneries
02 MYSTERY - The World Is A Game
03 RIVERSEA - Out of An Ancient World
04 GALAHAD - Battles Scars
05 DEE-EXPUS - The King Of Number 33
06 ECHOLYN - Echolyn
07 THE GATHERING - Disclosure
08 PAUL CUSICK - P'Dice
09 ANATHEMA - Weather Systems
10 I AND THOU - Speak

Dan nog een paar namen uit de 'longlist' van dat jaar:
Marillon, RPWL, Southern Cross, Big Big Train, Albetra Cross, Flying Colors, Katatonia, Mosly Autumn, om maar eens wat te noemen.

Ieder jaar ontkom ik er niet aan en dus ook dit jaar niet, dat ik vele albums, om verschillende redenen niet heb kunnen beluisteren, met als gevolg dat ze ook niet in aanmerking komen voor een beoordeling.
Een paar als voorbeeld: Anglagard, Alamaailman Vasarat, Citizen Cain, en nog vele anderen. Wellicht krijg ik in 2013 nog de kans, maar voor een notering in een lijst is het dan te laat.

Een ander punt waar ik mee zat is het nu beoordelen van cd's die in het begin van het jaar zijn uitgekomen. De emotie die ik er toen mee had, heb ik nu niet meer zo, maar toch behoren ze met terugwerkende kracht een goede positie te krijgen, vind ik. Zo heb ik mijn nr 1 al gelijk voorzien van een aantekening: 'vergeet die zeker niet'. ;)
De artiesten uit m'n top 10 spreken wel een beetje voor zich, veel bekende cd's uit ons circuit. Al wil ik Paul Cusick er nog even uithalen, dat vind ik een uitstekende plaat. Is door recensent Hans Ravensbergen een beetje tekort gedaan vind ik. Is al van het begin dit jaar dat ik het gelezen heb, maar 'k ben het nog niet vergeten!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 4:00 pm 
Progwereld crew

De laatste dag van het jaar is een mooi moment om mijn jaarlijst op te stellen en met jullie te delen. 8)

Laat ik beginnen met het feit dat het onmogelijk is om alle substromingen binnen ons genre met elkaar te vergelijken. Hoe kun je bijvoorbeeld Kamelot vergelijken met Katatonia, Neal Morse of Riversea? Dat maakt dit soort lijstjes bijzonder lastig. Ik heb me dit jaar vooral laten leiden door mijn persoonlijke Top5’s die ik ieder maand voor onze Wereldse Tien heb ingeleverd. Daarmee is het iets minder een moment opname. Ik heb me daardoor verplicht terug te denken, waarom ik bepaalde album toen goed vond.

IO Earth is typisch zo’n album dat te vroeg in het jaar uitkwam om anders nog indruk te maken voor de jaarlijst. Een wondermooi album dat door vele vergeten zal worden. Bij mij krijgt hij een plekje in mijn top10 (nr.7)

Gazpacho heeft dit jaar wederom een goed album gemaakt. Maar echt progressief kunnen we ze niet meer noemen, na vier keer eenzelfde album gemaakt te hebben. Daarom vallen ze net buiten mijn lijst (nr.13)

Retrospective keert aan het eind van het jaar terug met een goed album. Niet goed genoeg voor mijn lijst, maar deze Poolse band kan het nog steeds gaan maken.

Opvallend in mijn lijst is dat de afzonderlijke leden van Marillion het solo beter doen dan als band. Steve Hogarth levert met Richard Barbieri een voortreffelijk album af met “Not The Weapon But The Hand” en Pete Trawavas maakt samen met Eric Blackwood ook uitzonderlijk mooie muziek als “Edison’s Children”. Overigens is laatstgenoemde album uitgekomen in 2011 en daarom niet in deze jaarlijst. Dit is weer typisch zo’n geval van te laat opgemerkt, want hij stond (jammer genoeg) ook niet in mijn lijst van vorig jaar.

Goed mijn top 10 ziet er dan als volgt uit:
1. Anathema - Weather Systems
2. Enochian Theory - Life...and all it Entails
3. Storm Corrosion - Storm Corrosion
4. A Liquid Landscape - Nightingale Express
5. Hogarth, Steve & Richard Barbieri - Not The Weapon But The Hand
6. Arjen Anthony Lucassen - Lost In The New Real
7. IO Earth - Moments
8. RPWL - Beyond Man And Time
9. The Flower Kings - Banks Of Eden
10. Riversea - Out Of An Ancient World

Anathema is met “Weather Systems” de onbetwiste nummer 1 dit jaar. Wat een heerlijk album is dit toch. Ik draai het nog steeds zeer regelmatig sinds het uitkomen in april 2012. Het nummer The Storm Before The Calm is ook meteen het beste nummer dat dit jaar is uitgekomen. En het concert dat ze gaven op 4 november 2012 in 013 te Tilburg is het beste dat ik dit jaar gezien heb. En dan komen ze net voor mijn grote idool, Steven Wilson, die op 2 mei in dezelfde locatie ook een wervelende show gaf.

De volgende vijf albums zijn vervolgens sterk aan elkaar gewaagd en eigenlijk is het dus een gedeelde nummer 2 voor deze albums. Maar Enochian Theory heeft het daarbij toch nipt gewonnen. Het feit dat dit album vanaf mei 2012 in mijn persoonlijk top 5 heeft gestaan en eigenlijk nog steeds blijft groeien heeft wel voor deze doorslag gezorgd. Het nummer The Fire Around The Lotus is dit jaar ook zeker uitgegroeid tot één van mijn favorieten. De opbouw en de supermooie grunts in dit nummer maken het echt van grote klasse.

Het samenwerkingsverband van Mikael Åkerfeldt en Steven Wilson, Storm Corrosion, met kan natuurlijk niet in mijn lijst ontbreken. Zoals ik in mijn recensie al aangaf “het album klinkt compleet anders en verfrissend nieuw”, maar het is toch van de te verwachten hoge kwaliteit.

Als verrassing van het jaar en beste Nederlandse band staat A Liquid Landscape op de vierde plek in mijn lijst. Het eerste half jaar heeft dit album in mijn persoonlijk top 5 gestaan en het is werkelijk van wereldklasse. Ik herhaal hier even wat ik in mijn recensie schreef: “Dromerige atmosferische progressieve rock met een bite, het melancholische van Anathema, aangevuld met de ingetogenheid van Pineapple Thief en een progmetal touch van Riverside. “ Door allerlei omstandigheden heb ik deze band nog niet live kunnen aanschouwen, maar volgend jaar gaat dat er zeker van komen.

Vervolgens een geweldige lekkere plaat van natuurlijk twee rasmuzikanten. Steve Hogarth en Richard Barbieri laten horen dat ze beide geweldige muzikanten zijn, iets wat ze met hun respectievelijk hoofd-bands een beetje verzaken. Marillion omdat ze dit jaar wederom een album uitbrengen dat niet aan de verwachting voldoet en Porcupine Tree heeft dit jaar geen nieuw werk uitgebracht.

Vervolgens de tweede Nederlandse band of eigenlijk in dit geval een solo project van Arjen Anthony Lucassen. Na diverse andere projecten, waaronder natuurlijk zijn zeer succesvolle Ayreon, heeft Arjen tijd gehad voor zijn eerste solo album in deze eeuw. Een vergelijkbare hoge kwaliteit kunnen we ook op dit album verwachten van de heer Lucassen. Zie ook mijn recensie en interview)

De laatste 4 album uit mijn top10, maar eigenlijk de volgende zes album van 2012, staan wederom erg dicht bij elkaar. Omdat ik keuzes moest maken vielen de volgende twee albums net buiten de prijzen:
11. Katatonia - Dead End Kings
12. Kamelot - Silverthorn

RPWL en The Flower Kings danken hun plek binnen de lijst aan de wondermooie concerten die ik van deze bands mocht aanschouwen. Daarna zijn hun beider albums voor mij meer gaan leven. De ervaring van het live-optreden (zie http://www.progwereld.org/cms/?page_id=20035231, http://www.progwereld.org/cms/?page_id=20038798 en http://www.progwereld.org/cms/?page_id=20037983) voegt dus nog steeds wat toe aan de muziek-beleving.
Riversea, Katatonia en Kamelot zijn bands die onmogelijk met elkaar te vergelijken zijn en door het nummer If That What God Wants mocht Riversea de 10e plek innemen. Op een andere dag, in een andere stemming zou het zomaar anders kunnen zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 4:16 pm 
Progwereld crew

Best mooie lijst, Mario. Enfin, voor zover ik de albums überhaupt geluisterd heb natuurlijk. Ikzelf ga nog even verderworstelen met mijn lijstje maar zo op het eerste zicht gaan we toch 1 album gemeenschappelijk hebben zowaar. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 5:13 pm 
Prog Diamond

Knap stukje werk, Mario :thumbup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 5:24 pm 
Prog Professor

Mario schreef:

Laat ik beginnen met het feit dat het onmogelijk is om alle substromingen binnen ons genre met elkaar te vergelijken. Hoe kun je bijvoorbeeld Kamelot vergelijken met Katatonia, Neal Morse of Riversea?

Ja hallo, wie is er nu de recensent ;)

Citaat:
Marillion omdat ze dit jaar wederom een album uitbrengen dat niet aan de verwachting voldoet

Herstel: Jouw verwachtingen

Vrijwel alleen maar positieve recensies, tot aan 5 sterren toe.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 8:05 pm 
Prog Professor

Mario schreef:
IO Earth is typisch zo’n album dat te vroeg in het jaar uitkwam om anders nog indruk te maken voor de jaarlijst. Een wondermooi album dat door vele vergeten zal worden. Bij mij krijgt hij een plekje in mijn top10 (nr.7)

Is bij mij inderdaad een album dat een beetje is weggezakt. Maar sowieso zaten de meeste goede releases in de tweede helft van het jaar...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 8:32 pm 
Progwereld crew

vigil schreef:
Mario schreef:

Laat ik beginnen met het feit dat het onmogelijk is om alle substromingen binnen ons genre met elkaar te vergelijken. Hoe kun je bijvoorbeeld Kamelot vergelijken met Katatonia, Neal Morse of Riversea?

Ja hallo, wie is er nu de recensent ;)

Jij? Tot niet zo heel lang geleden dan toch... ;)

Ik heb er overigens geen probleem mee om die 4 namen te vergelijken hoor, als recensent. Passen allemaal in de 'vind er nix aan'-categorie. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 4:59 pm 
Site Admin

Nou, hier is ook mijn lijstje van 2012. Hoewel ik het prog jaar wat zwak vond, (zeker ten opzichte van 2011) staan er wat mooie pareltjes in. Ook in mijn laatste recenseer exemplaren van 2012 voor Progwereld zie ik geen potentiele top tien kandidaat. Wonderbaarlijk is dat zelfs de laatste Marillion niet mijn top tien heeft gehaald, hoewel nipt.

Galahad: Battle Scars
Silhouette: Across The Rubicon
DeeExpus: King Of number 33
Soen: Cognitive
Antimatter: Fear of a Unique Identity
Gazpacho: March Of Ghosts
Steve Thorne: Crimes and Reasons
Sylvan: Sceneries
Galahad: Beyond the Realms of Euphoria
Overhead – Of Sun And Moon

Net er buiten geraakt, oa:
Marillion – Sounds that can’t be made
Anathema – Weather Systems
Enochian Theory – Life… And All It Entails
Distorted Harmony – Utopia
Mystery – The World Is Not A Game

Met name in mijn recenseer werk ben ik eigenlijk niets tegengekomen wat betreft een mooie ontdekking. Degene die ik zelf heb aangevraagd via onze opperhoofd Maarten vielen ook vaak in de hoofdprijs qua schoonheid. (Galahad, Soen, Steve Thorne) De toegestuurde exemplaren vielen dit jaar dus minder goed uit. Vorig jaar had ik dus meer mooiere ontdekkingen. Ook vallen de debutanten (nieuwe bands) dit jaar tegen. Nietemin mocht ik er weer veel doen en dat is natuurlijk al ook fijn! Mede door een druk jaar op mijn werk en privé heb ik verder ook weinig interviews kunnen doen. Hopelijk is dat volgend jaar weer anders!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 21, 2013 7:28 pm 
Prog Diamond

'Het woord is aan jullie' las ik in de Nieuwsbrief over Het Wereldse Jaar 2012.
Toch maar weer een nieuwe top 10 gemaakt over 2012, omdat mijn muzieklijstjes net zo veranderlijk zijn als het weer.
Dit zijn de 10 pareltjes die ik heb doorgestuurd naar Progwereld en uiteraard deel ik die ook met jullie. ;)

01 NINE STONES CLOSE - One Eye On The Sunrise
02 MYSTERY - The World Is A Game
03 I AND THOU - Speak
04 ENOCHIAN THEORY - Life... And All It Entails
05 RIVERSEA - Out of An Ancient World
06 GALAHAD - Battles Scars
07 SYLVAN - Sceneries
08 DEE-EXPUS - The King Of Number 33
09 BIG BIG TRAIN - English Electric (Part One)
10 ECHOLYN - Echolyn

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 10:43 pm 
Prog Professor

Jacoto schreef:
'Het woord is aan jullie' las ik in de Nieuwsbrief over Het Wereldse Jaar 2012.

Ja, dat heb ik ook gelezen. Welnu, op 10 december gaf ik al een voorschot, maar dit moet hem dan maar definitief worden (met tussen haakjes de positie op die 10e december).

01 (01) The Gathering - Disclosure
02 (02) Rush - Clockwork Angels
03 (04) Anathema - Weather Systems
04 (06) Archive - With Us Until You're Dead
05 (03) Beardfish - The Void
06 (05) Gazpacho - March of Ghosts
07 (07) Änglagård - Viljans Öga
08 (08) Alamaailman Vasarat - Valta
09 (09) Daal - Dodecahedron
10 (10) Marillion - Sounds That Can't Be Made

En tja... voorlopig vind ik alleen de eerste vijf écht goed, al is het bij Änglagård misschien nog een kwestie van te weinig gehoord hebben. Aanmoedigingsprijzen zijn er voor

- Astra - The Black Chord
- Glass Kites - Glass Kites
- North Atlantic Oscillation - Fog Electric

en Eervolle Niet-progvermeldingen voor
- Django Django - Django Django
- Grizzly Bear - Shields
Casper schreef:
Alleen maar prog. Dat zou volgend jaar zomaar anders kunnen zijn.

Toen ik dit schreef, dacht ik nog dat het alom bewierookte album van Alt-J misschien ook nog wel in bovenstaand rijtje zou kunnen komen, maar nee, zo bijzonder is dat nu toch ook weer niet.
Casper schreef:
crosskip schreef:
The Seer is dan wel weer zwaar briljant. Misschien niet echt prog, maar toch genoeg raakvlakken om hierin te mogen.

Het gaat er in de eerste plaats gewoon om dat je van de muziek geniet, maar als het erop aankomt, zou ik eerder Katatonia ook in het proglijstje opnemen dan Swans.

Intussen is het nummer Avatar hier wel voorbij gekomen en dat was toch wel erg fraai. Dus daar mag ook nog een actiepuntje uit voortvloeien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2013 9:58 pm 
Prog Professor

anorak32 schreef:
Nou, het is me zowaar gelukt om er een top 10 uit te poepen :-D

01 Anathema - Weather Systems
02 Katatonia - Dead End Kings
03 Sylvan - Sceneries
04 Marillion - Sounds That Can't Be Made
05 Gazpacho - March Of Ghosts
06 Hogarth, Steve & Richard Barbieri - Not The Weapon But The Hand
07 DeeExpus - King Of Number 33
08 OSI - Fire Make Thunder
09 Galahad - Battle Scars
10 Flying Colors - Flying Colors

De onvermijdelijke kanttekeningen:
- De top 3 zit qua luisterplezier voor mij zeer dicht bij elkaar, maar ook de rest van de top 10 zijn prima albums
- De leden van marillion zijn goed vertegenwoordigd in mijn top 10 :thumbup:
- de grote teleurstelling van 2012 is voor mij Storm Corrosion (hmm, Steven Wilson is dus toch niet Koning Midas :twisted: ) en die hoort daarom wat mij betreft niet in dit lijstje thuis
- en natuurlijk dat het lijstje morgen zomaar weer anders kan zijn

D

Hoewel net te laat voor de Wereldse tien van 2012, vond ik het toch nog tijd om mijn lijstje te updaten:

01 (01) Anathema - Weather Systems
02 (02) Katatonia - Dead End Kings
03 (06) Hogarth, Steve & Richard Barbieri - Not The Weapon But The Hand
04 (03) Sylvan - Sceneries
05 (04) Marillion - Sounds That Can't Be Made
06 (--) Mystery - The World Is A Game
07 (05) Gazpacho - March Of Ghosts
08 (09) Galahad - Battle Scars
09 (07) DeeExpus - King Of Number 33
10 (08) OSI - Fire Make Thunder

Flying Colors heeft het veld moeten ruimen voor nieuwkomer Mystery. Verder heb ik het album van H & Barbieri een stuk hoger geplaatst omdat ik het gewoon een heel fijn album vind. Voor de rest wat kleinere verschuivingen.

D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 4:31 pm 
Prog Professor

Ik realiseer me dat ik de ontknoping dezes op het moment zelf gemist heb. Maar goed, hier stond-ie dus. Kennelijk heb ik ofwel een enorm mainstream progsmaak, of er is niet zo bar veel voor nodig om in elk geval bij de eerste 75 te eindigen. Maar ach, van een beetje nakaarten is nog nooit iemand slechter geworden.

01 (35) The Gathering - Disclosure
02 (20) Rush - Clockwork Angels
03 (01) Anathema - Weather Systems
04 (36) Archive - With Us Until You're Dead
05 (53) Beardfish - The Void
06 (07) Gazpacho - March of Ghosts
07 (25) Änglagård - Viljans Öga
08 (---) Alamaailman Vasarat - Valta
09 (---) Daal - Dodecahedron
10 (03) Marillion - Sounds That Can't Be Made

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]