Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 9:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 502 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Concertagenda
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 11:12 am 
Prog Professor

2015
20-02 Archive, Melkweg
23-02 The Decemberists, Paradiso
20/22-03 Marillion weekend
26-05 Ride, Paradiso
02-06 The Church, Paradiso
25-09 King Crimson, TivoliVredenburg
04-11 Steeleye Span, Stadsschouwburg Gouda
24-11 Simple minds, HMH
26-11 Revere, Rotown
12-12 Steve Hogarth, De Helling

2016
25-02 Massive Attack, HMH - o.v.
06-03 10cc, Melkweg - o.v.
31-03 a-ha, HMH - o.v.
07-04 Nada Surf, Melkweg - o.v.
15-04 Black Mountain, Melkweg
18-04 Noel Gallagher's High Flying Birds, HMH - o.v.
13-05 Boudewijn de Groot, Amsterdam De Meervaart - o.v.
26-05 The House of Love, Paradiso
14/15/18-06 Doe Maar, Ziggo Dome - o.v.
22-10 Fairport Convention, Boerderij - o.v.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 15, 2015 2:08 pm 
Prog Professor

20/02 Symphony X (voorprogramma: Melted Space en Myrath) in Biebob, Vosselaar (B)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2016 9:50 am 
Prog Professor

20/02 Symphony X (voorprogramma: Melted Space en Myrath) in Biebob, Vosselaar (B)
13/03 Dream Theater in Vorst Nationaal (B)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 23, 2016 9:15 pm 
Prog priest

16/04 ProgKampen (Profuna Ocean en Aisles)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 27, 2016 8:23 pm 
Prog Professor

25-02 Massive Attack, HMH - o.v.
06-03 10cc, Melkweg - o.v.
07-04 Nada Surf, Melkweg - o.v.
15-04 Black Mountain, Melkweg
18-04 Noel Gallagher's High Flying Birds, HMH - o.v.
29-04 Manic Street Preachers, Paradiso
13-05 Boudewijn de Groot, Amsterdam De Meervaart - o.v.
26-05 The House of Love, Paradiso
14/15/18-06 Doe Maar, Ziggo Dome - o.v.
22-10 Fairport Convention, Boerderij - o.v.
07-12 Marillion, TivoliVredenburg

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 04, 2016 9:07 pm 
Prog priest

13/05 Fischer-Z @ Hedon Zwolle

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 10:49 am 
Prog Professor

zondag naar Prog-Résiste in Soignies (B). Heb blijkbaar een weekendpas gewonnen. (waarvoor een enquête invullen al niet goed kan zijn) Jammer genoeg kan ik enkel de zondag gaan (de zaterdag ziet er qua programma beter uit). Maar goed, een gegeven paard ... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 27, 2016 1:40 pm 
Prog Professor

Zondag dus naar Prog-Résiste geweest in Soignies (B). Een klein, sympathiek festival waar alles binnen gebeurt, wat gezien de weersomstandigheden niet onprettig was. De optredens gebeuren in een zaal met enkel zitplaatsen, wat het soms wat vreemd maakt, maar aan de andere kant zijn we op een leeftijd aangekomen dat onze benen al eens graag rust willen. Dat we door de zitplaatsen altijd een goed zicht hadden op de band is gezien onze lengte ook mooi meegenomen.
De opener was een gratis concert van Harold and the Royce in de inkomhal. Wat we er van gehoord hebben klonk niet slecht, maar ze houden zich beter bij hun instrumentale nummers. Daar zat dynamiek in. In hun nummers met zang was die soms ver te zoeken. Niet dat er slecht gezongen werd, maar de dynamiek was weg om plaats te maken voor de stemmen. Jammer.
Daarna (en na enig zoeken naar de juiste ingang) was het de beurt aan The Abelians, een Belgische groep die - volgens het boekje van het festival - vooral inspiratie zoekt in teksten. Ik had een 'Genesis meets Blackmore's Night' als vergelijking genomen. An sich allemaal niet slecht, maar eigenlijk was enkel de bassist op niveau. De gitarist haalde er veel te weinig uit (dixit mijn maat 'maar één deftige solo') en de zangeres zong niet slecht, maar gewoon veel te vlak. Er gebeurde eigenlijk te weinig.
Na een eerste snuisterbeurt door de cd-bakken was het tijd voor het Floyd Chamber Concerto, een heus (kamer)orkest begeleid door een elektrische gitaar en laptop. Geen idee wat hun bedoeling was, maar het was maar pover. Bij het eerste nummer hadden we nog het idee dat we naar een bewerking van een Pink Floyd-nummer aan het luisteren waren, maar al snel bleek dat we onze wens voor waarheid hadden genomen. We hebben het eens gezien en daar mag het bij blijven.
Tijd voor een maaltijd en nog wat snuisteren om er dan eens goed voor te gaan zitten voor Seven Impale, een Noorse band die veel invloeden haalt uit King Crimson en aanverwanten. Heel energiek optreden, maar daar lag ook het euvel. Ze lieten heel veel ruimte voor improvisatie wat in het begin leuk was, maar na een tijdje viel op dat ze eigenlijk altijd terugkeerden naar hetzelfde. Er gebeurde heel veel, maar er was maar weinig staal van te maken. Helemaal op het einde speelden ze een nummer van 15 minuten waar wel een lijn in viel te herkennen en dat was _O_ Mochten ze zo wat meer nummers gebracht hebben, het was schitterend geweest. Nu was het wel een goed optreden, maar het gevoel bleef dat er meer inzat. Wat de tweede gitarist trouwens op dat podium stond te doen was ons een raadsel. Hij heeft nauwelijks iets anders gespeeld dan de eerste gitarist. Met nog een keyboardspeler en een saxofoon (en aanverwanten)-speler naast de bassist en drummer stond het podium al heel vol.
Het hoogtepunt van de avond was voorzien voor Caravan, de enige band waar ik op voorhand iets van kende. Allé, toch genoeg om te weten dat het een bende 'oude zakken' zijn en dat het niet echt stevig materiaal is waar ze komen mee aanzetten. Dat van die 'oude zakken' bleek op de drummer na waar te zijn, het materiaal daarentegen was best wel stevig, veel steviger dan wat ik al op plaat had gehoord. Man, man, man die konden 'rocken'! Ze speelden vrij veel van 'In the land of grey and pink' en van hun laatste worp. Het was een heel goed optreden waarbij er veel interactie was met het publiek (de tweede gitarist annex mandolinespeler annex violist annex lepelspeler annex ... kon een deftig mondje Frans) en dat publiek ging volledig uit de bol. We zeggen altijd dat prog geen muziek is om op te dansen, maar daar was een vrouw die anderhalf u lang het tegendeel bewees (zelfs een beetje tot verbazing van de band). Ik moet eens op zoek gaan naar een live-cd van deze mannen. Hoogtepunt van de dag!
Een pluim voor de organisatie dat de klank bij elke groep goed was. Bij andere festivals heb je meestal een goed geluid bij de hoofdact, maar is het bij de andere bands behelpen. Hier was het geluid bij elke band om door een ringetje te halen.
Ik heb me die dag goed geamuseerd ondanks de iets mindere optredens in het begin. De organisatoren waren een beetje ontgoocheld over de opkomst. Voor mij was dat geen probleem, zo was het nergens drummen, maar als dit betekent dat het voortbestaan van dit festival bedreigd is ... dat zou toch wel heel jammer zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 28, 2016 9:16 pm 
Prog Professor

Caravan heb ik live meerdere malen gezien en dat is inderdaad erg goed. Geoff Richardson is een prima entertainer, zeker die lepeltruc is leuk (op een dvd ook wel eens de versie met een heggenschaar gezien). Livemateriaal is voldoende voorhanden, nieuw materiaal is daarbij prima, maar het Fairfield Halls concert is helemaal fantastisch.

Die drummer is overigens veel ouder dan hij lijkt ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 30, 2016 2:47 pm 
Prog Professor

Ga ik maar eens achter die Fairfield Halls aan. Bedankt voor de tip!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 21, 2016 9:28 am 
Prog Professor

Gisteren naar Stef Bos geweest in Gent (cadeau voor mijn vrouw haar verjaardag - en jawel ze mocht mee ;) ). Hij speelde nummers uit 1991 (zijn eerste album) en uit 2016. Hierdoor kwamen zijn grote hits als 'papa', 'ergens onderweg', 'is dit nu later' en andere glazen 'vodka' langs. Meestal wel in een nieuw kleedje. Het was een goed optreden met veel interactie met het publiek, maar dat laatste nam ook regelmatig de vaart uit het concert weg. Aan de andere kant zorgde het wel voor meer achtergrondinfo bij bepaalde nummers en een paar ludieke momenten (wat je niet echt van de nummers zelf kan zeggen).
Wat me wel opviel was dat de muzikale arrangementen eigenlijk niet zo 'spannend' / 'boeiend' zijn, zeker van de oudere nummers. Meermaals had ik het idee 'en nu komt er een solo', maar bleef ik op mijn honger zitten. De muziek is in veel nummers maar een tapijt om de tekst op te debiteren en dat vind ik jammer. De meer recente nummers zijn blijkbaar geschreven met de hele band en daar merk je dat er meer ruimte is voor de instrumenten, wat ik best wel een verbetering vind.
Al bij al een goed optreden waarbij ik me wel geamuseerd heb. En het vrouwtje was content, dus dan ik ook. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 21, 2016 7:16 pm 
Site Admin

Gister was ik bij Sun Caged en dat was heel erg goed!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2016 4:47 pm 
"Neo"

Special Providence , Haken , Arkentype vrijdag ...
Progcity , Zaterdag

Night of the Prog ...

Prog Power Europe

RPWL Plays Pink Floyd

en Orphaned Land hier op de hoek ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 26, 2016 7:08 pm 
Prog priest

Het duurt nog even, maar heb kaartjes bemachtigd voor concert van The Pineapple Thief @ Hedon Zwolle op 22 januari 2017.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 28, 2016 11:51 am 
Prog Professor

Gisteren naar David Gilmour geweest in Tienen. Een ca. drie uur durend concert waarin veel ruimte was voor Rattle That Lock (een zevental nummers werden gespeeld). Ik ben niet echt een fan van zijn laatste worp, maar de meeste van deze nummers kregen live iets extra's, meestal in de vorm van een gitaarsolo, waardoor ze best te pruimen bleken. The Girl in the Yellow Dress bleef evenwel wat het was, een niemendalletje. Een ander nummer (Today) was wel goed, maar was me veel te opgewekt om in de setlist te passen, zeker als Sorrow er vlak na ingezet wordt.
Het merendeel van de tijd kregen we Pink Floyd-nummers voorgeschoteld en dat was om te smullen. Wish You Were Here, Run Like Hell, Shine On You Crazy Diamond ... passeerden de revue. Telkens liet Gilmour blijken zijn gitaarkunstjes nog niet verleerd te zijn (zijn stem kan wel niet meer alles aan, maar dat is een detail). Comfortably Numb was het laatste bisnummer en zijn solo daar blijft overweldigend en een prachtige afsluiter van het concert.
De lichtshow was ook indrukwekkend. Waarschijnlijk was dat ook de reden voor het toch wel late uur van het optreden (start om 21u30, geen voorprogramma). Het enige jammere voor de kleinere medemensen onder ons was het gebrek aan een groot scherm dat full time werkte. Er was een gigantisch scherm, maar dat werkte enkel om filmpjes te tonen of in te zoomen op Gilmours handen tijdens een solo (wat wel indrukwekkend was). Maar een vrij groot deel van de tijd bleef dit scherm leeg. Ik heb dus maar weinig echt gezien van de band. Ter illustratie, pas bij het voorstellen van bandleden op het einde van het concert merkte ik dat er twee keyboardspelers waren.
Maar goed, ik heb me ondanks dit (en ondanks de lichte regen) goed geamuseerd. Mijn benen willen vandaag wel niet zo goed meer mee, maar dat zal aan de ouderdom beginnen liggen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2016 10:34 am 
"Neo"

Godspeed you ! Black Emperor aankomende dinsdag ,

City Rock in Leeuwarden ,met O.A de Staat , Queensryche , Uriah Heep , De Wolff

en natuurlijk Prog Power Europe ... En nog wat concertjes later dit jaar hier in de Pul , Uden , RPWL Orphaned Land en volgend jaar komt Bruce Soord weer met zijn bandje in de Pul.

Oh jah en nog een prog power concertje in London tijdens mijn vakantie ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2016 9:54 pm 
Prog priest

Ik ben gisteren naar het dubbelconcert van Profuna Ocean en Aisles (uit Chili) geweest @ 't Ukien in Kampen en heb me prima vermaakt. Jammer dat er zo weinig publiek was, maar op zaterdag is er altijd veel concurrentie op proggebied. Aisles is donderdag 27 oktober nog in Tilburg te zien, ook samen met Profuna Ocean, aanrader!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 3:54 pm 
Site Admin

Vanavond Blind Ego en Subsignal in Zoetermeer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 8:12 pm 
Prog priest

Spider schreef:
Vanavond Blind Ego en Subsignal in Zoetermeer.

Veel plezier. Als ik wat dichter bij Zoetermeer zou wonen, was ik zeker gegaan. Vind hun nieuwe albums van vorig jaar gaaf! Ga 11 februari al naar Zoetermeer voor release van het nieuwe album van Knight Area 'Heaven And Beyond'. Plakken we er een hotelovernachting aan vast, kun je qua kosten niet te vaak doen ... ;).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 2:15 am 
Site Admin

Was een erg goed concert, van beide bands. Blij dat ik gegaan ben, maar voor mij is het slechts 55 min rijden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 502 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]