Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu vr dec 14, 2018 4:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr maart 22, 2013 8:47 pm 
Prog Professor

Ik weet niet of er animo voor is maar ik vond het leuk om weer eens tape te plaatsen. Geen volwaardige maar een minitape van zo rond de 40 a 45 minuten.
Hopelijk kunnen jullie wat van je kostbare tijd missen om deze te schenken aan onderstaande 6 pareltjes die het gewoon verdienen om door meer mensen beluisterd te worden. Uiteraard heb ik in ronde 4 niet het alleenrecht dus als andere er ook een willen plaatsen volgende weekend, ga je gang :-)

Mini-tape

Geef 4-3-2-1 punt

Kant A

Monza – Naïviteit http://www.youtube.com/watch?v=LRPK2wCGnUg
Golden Earring - The Fighter http://www.youtube.com/watch?v=aApbGtm7ZIg
John Foxx – The Garden http://www.youtube.com/watch?v=dX6G3XwuYS8

Kant B

Marcel de Groot – Kringen in het Water http://www.youtube.com/watch?v=kKsmRE2n-LY
Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country http://www.youtube.com/watch?v=6jYHoFZJ8R0
Eels - oh so lovely http://www.youtube.com/watch?v=lvZdC5OiUkM

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 22, 2013 8:55 pm 
Prog Diamond

Ah... Leuk! :thumbup: Zat er laatst over te denken om dit 'spel' weer aan te zwengelen, dus ik doe zeker mee! :!: Ook omdat het nu wat minder nummers per tape zijn...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 22, 2013 9:02 pm 
Prog Professor

Frans de bedoeling is niet alleen minder nummers maar ook minder minuten, anders krijg je dadelijk een mini-tape met o.a. Flower Kings, Transatlantic, Amarok, E2-E4 en Tangerine Dream en ben je nog een heel weekend bezig met luisteren ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 23, 2013 11:21 am 
Prog Professor

Leuk, ga ik morgen naar luisteren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 23, 2013 1:59 pm 
Prog Diamond

Monza - Naïviteit
Monza ken ik nog van Wie Danst Er Nog, een leuk en aanstekelijk nummer… Dit is echter andere koek. Naïviteit ligt namelijk veel meer in mijn straatje. Mede dankzij de sterke muzikale begeleiding, is dit een aangename verrassing!
Golden Earring - The Fighter
Tja... Hoewel ik wel wat van deze band (het oude werk) in de kast heb staan, heb ik nooit echt een band met deze band gehad. Vooral wanneer meneer Hay zingt, haak ik vaak af. En dat is helaas nu ook het geval. Mede hierdoor vind ik dit een vervelend nummer…
John Foxx - The Garden
Dat geldt dan weer zeker niet voor dit nummer van de voormalige Ultravox-zanger. Dit is werkelijk fantastisch! Heerlijke synthesizergeluiden en een typisch begin jaren tachtig productie. Kil en toch vol met emotie… Tot nu tot mijn favoriet van deze tape!

Marcel de Groot - Kringen in het Water
Dit vind ik dus echt helemaal niets… Dat pseudo-sentimentele gezever waar bijvoorbeeld ook ene Marco B. veelvuldig last van heeft. Dertien in een dozijn Nederlands(talig)e ellende.
Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country
Gelukkig hebben we in Nederland ook the Nits! Naar mijn mening een van de beste bands van ons land. Ondanks dat dit gezelschap vernieuwing en experimenteerdrift hoog in het vaandel heeft staan, klinkt dit nummer toch weer typisch Nits. En dat is – zeker na al die jaren – een compliment meer dan waard. Prachtig instrumentaal stuk aan het einde en zeker een van de hoogtepunten van deze mix-tape!
Eels - Oh So Lovely
Ah… Onze vrolijkert! Ondanks dat de muziek van meneer E mij zou moeten aanspreken, heeft de klik nog niet echt plaatsgevonden. Dat zal ook nu niet gebeuren, want dit vind ik muzikaal iets te gewoontjes om mijn aandacht vast te kunnen houden.

De punten:
01. Monza – Naïviteit +1
00. Golden Earring - The Fighter
04. John Foxx - The Garden +4

00. Marcel de Groot - Kringen in het Water
03. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country +3
02. Eels - Oh So Lovely +2

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 23, 2013 2:33 pm 
Site Admin

Leuk! Ik ga 'm binnenkort zeker beluisteren.

Wellicht willen sommigen de laatste inzendingen van ronde 3 ook nog beoordelen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 23, 2013 2:38 pm 
Prog Professor

Frans schreef:

Dit vind ik dus echt helemaal niets… Dat pseudo-sentimentele gezever waar bijvoorbeeld ook ene Marco B. veelvuldig last van heeft.

De zoon van heeft het in ieder geval zelf geschreven dat kan Marco B. dan weer van geen enkel liedje zeggen ;)

In ieder geval bedankt voor het meedoen en gelukkig heeft het ook nog het nodige positiefs opgeleverd :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 23, 2013 2:42 pm 
Prog Professor

Spider schreef:

Wellicht willen sommigen de laatste inzendingen van ronde 3 ook nog beoordelen?

Ik snap de hint. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 23, 2013 3:12 pm 
Prog Diamond

vigil schreef:
Frans schreef:

Dit vind ik dus echt helemaal niets… Dat pseudo-sentimentele gezever waar bijvoorbeeld ook ene Marco B. veelvuldig last van heeft.

De zoon van heeft het in ieder geval zelf geschreven dat kan Marco B. dan weer van geen enkel liedje zeggen ;)

Nee, dat klopt, maar als ik me niet vergis had vaderlief ook enige hulp van anderen nodig...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 1:27 am 
Prog Professor

Frans schreef:
vigil schreef:
Frans schreef:

Nee, dat klopt, maar als ik me niet vergis had vaderlief ook enige hulp van anderen nodig...

Ja maar die leeft niet meer dus dat telt niet :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 12:18 pm 
Prog Professor

Ik heb vaderlief jaren terug nog eens mee zien doen in Tien Voor Taal (tja, als fanboy kijk je nog eens ergens naar...) en toen was ik toch wel onder de indruk van 's mans taalkennis en -creativiteit. Op grond van het tekstuele kwaliteitsverschil tussen de nummers met en de nummers zonder Lennaert Nijgh, zag ik dat toch niet echt aankomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 3:08 pm 
Prog Professor

Monza - Naïviteit
Nooit van Monza gehoord. Klinkt best aardig eigenlijk.
Kende het nummer niet maar bij het beluisteren komen toch wel erg veel déjà vu's voorbij. Origineel is dit allerminst, eerder een poging van de Golden Earring om weer eens te klinken als in de jaren '70 (The Vanilla Queen ligt er in de eerste minuten nogal dik op). Niet slecht maar deze band kan (kon?) echt zoveel beter.
John Foxx - The Garden
Het Ultravox-werk met Foxx ken ik in het geheel niet en ook van het solowerk van de man kan ik me niets voor de geest halen. Als ik dit nummer echter zo hoor dan heb ik nog wat in te halen. Welk album is een verstandige keus om mee te beginnen?

Poeh, Marcel doet hier wel erg zijn best om als zijn vader te klinken. Niet onaardig maar het zet niet aan om zijn oeuvre te verkennen.
Fijne cd en daarvan een fijn nummer.
Eels - Oh So Lovely
Ook Eels was de afgelopen jaren nogal aan me voorbij gegaan en op basis van dit ene nummer heb ik daar niet zo heel veel problemen mee. Best aardig maar niet echt mijn ding.

De punten:
01. Monza – Naïviteit
02. Golden Earring - The Fighter +2
08. John Foxx - The Garden +4

06. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country +3
03. Eels - Oh So Lovely +1

Laatst bijgewerkt door Brunniepoo op wo apr 03, 2013 9:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 3:49 pm 
Prog Professor

Als je met een verzamel wilt beginnen dan moet je deze 2 cd nemen http://www.musicmeter.nl/album/142279 voor een nette prijs (rond de 8 euro) verkrijgbaar.

Als The Garden als uitgangspunt neemt zou je natuurlijk het gelijknamige album kunnen proberen, iets drukker en electrischer het debuut en iets rustiger is de Cathedral Oceans trilogy.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 5:40 pm 
Prog Professor

Als je verder weinig cd's te beluisteren hebt, is het natuurlijk fijn dat de mixtapes weer opgepakt worden!

Monza - Naïviteit
Ik ken dan weer alleen Van God Los van Monza, een nummer waar het al heel moeilijk om de tekst heen te kijken is. Dit nummer lijkt nog wat beter, maar de mental note om ook nog eens achter Monza aan te gaan, was sowieso al gemaakt.
Dat dit nummer meteen zeer herkenbaar als de Golden Earring klinkt (en dan hebben we het niet alleen over de zang van Barry Hooi, maar ook over de melodielijn die George Kooymans neerzet), is tegelijkertijd de kracht en de zwakte hier. Daarna gaat het nummer eigenlijk wat te lang door.
John Foxx - The Garden
Ja, dit is mooi! Nog een naam waar ik eens achteraan moet. Voor dergelijke kille klanken heb ik sowieso een zwak, maar soms maskeren ze ook een gebrek aan inhoud. Daar heeft dit nummer echter geen last van.

Nummer lijkt "Kringen in de Rivier" te heten, dus dat staat verkeerd op Youtube. Over Marcels vader is hier al het een en ander geschreven - ik kan me in elk geval niet aan de indruk onttrekken dat de familieband hier wel een kruiwageneffect had. Het album Manen Kweken heb ik in huis, maar tot grote liefde tussen mij en Marcel is het nog niet gekomen: op die plaat domineert de machostijl me iets te veel. Die ontbreekt hier op zich, maar het sentiment ligt er ook voor mij hier toch net iets te dik bovenop.
Een Nederlandse veteranenband met een recent nummer dat meteen vertrouwd klinkt. Dat hadden we op de A-kant ook al. Misschien wreekt zich daar toch het feit dat de Golden Earring net iets te veel op buitenlandse voorbeelden lijken (heel misschien ook dat er in Nederland daarvoor net iets te veel hallelujah-sfeer rond deze band hangt in sommige kringen) en dat op de Nits dat vervelende cliché "de band is een genre op zich" eigenlijk vrij goed van toepassing is. Wat ik verder van het nieuwe Nitsalbum gehoord heb, overtuigde toen niet meteen, maar als ik dit zo hoor, moet die cd er misschien ook maar eens komen.
Eels - Oh So Lovely
Ondanks de vaak opvallend duistere en cynische thematiek, komt de muziek van Eels mij vaak wat... tja, onopvallend voor. Ik heb een paar cd's van de goede man, ze luisteren best aardig weg en dan na afloop ben ik ze grotendeels weer vergeten. Hoewel dit nummer niet op een van die cd's staat, is de omschrijving hier ook wel van toepassing.

De punten:
03. Monza – Naïviteit 2
03. Golden Earring - The Fighter 1
11. John Foxx - The Garden 3

10. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country 4
03. Eels - Oh So Lovely

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 27, 2013 3:12 pm 
Prog expert

Monza - Naïviteit
Ik ken Monza totaal niet en da ga ik zo houden. Vind er niet veel aan.

Ik ben geen fan van de Golden Earing en dat ga ik zo houden

John Foxx - The Garden
Frans heeft het ovr een 'typische jaren tachtig productie'. Voor mij is dat een levengroot nadeel. Ook hier vind ik die synths moeilijk te verteren. Desondanks geen onaardig nummer

Veel te zoet en oversentimenteel. Een puntje voor de moeite en omdat ik het zo zielig vind dattie nog op 0 staat.

Ik heb deze CD en ze recent ook op tour gezien. Malpensa is helaas een van mijn minder favoriete Nitsplaten. Dit nummer vind ik tekstueel interessant maar muzikaal kan het me niet bijzonder boeien (zoals eigenlijk de hele CD, misschien muv van Schwebebahn)

Eels - Oh So Lovely
Ik houd van die stem en dat donkere melancholische geluid. Ik heb wel wat met Eels. Goede (zwartgallige) teksten ook.

03. Monza – Naïviteit
03. Golden Earring - The Fighter
14. John Foxx - The Garden 3

01. Marcel de Groot - Kringen in het Water 1
12. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country +2
07. Eels - Oh So Lovely +4

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 9:13 pm 
Site Admin

Kant A

Monza – Naïviteit
Niet onaardig, maar doet me verder ook niet veel. De zanger vind ik niet echt sterk.

Dit vind ik dan wel weer heel goed. Mooi nummer zeg. Naast de hits ken ik GE eigenlijk niet, onterecht zo te horen. Zou me er toch eens meer in moeten verdiepen.

John Foxx – The Garden
Dit is inderdaad wel een pareltje, zoals je zelf al zegt. Heerlijke geluiden en echt genieten.

Kant B

Marcel de Groot – Kringen in het Water
Ik vind dit niet zo heel slecht, het zou echter iets spannender mogen. Iets orkestraler misschien?

Nits heb ik toch altijd wel heel erg kunnen waarderen. Bijzondere nummers en een echt eigen geluid. Zo ook deze, met een lekker jaren 70 geluid.

Eels - oh so lovely
Hier heb ik niet zoveel mee. Vrij saai eigenlijk.
Nee, op naar de volgende….

Oh het is afgelopen, dat gaat ook snel ;)

04. Monza – Naïviteit +1
05. Golden Earring - The Fighter +2
18. John Foxx - The Garden +4

01. Marcel de Groot - Kringen in het Water
15. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country +3
07. Eels - Oh So Lovely

Bedankt, leuke tape!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 9:48 pm 
Prog Professor

Monza – Naïviteit
Muzikaal is dit best te pruimen.
Waar het echter fout gaat is met de zang. Het is moeilijk te volgen, en dat vind ik toch wel jammer.
Wel een grappige clip.

Tsja, ik heb het niet zo met deze band.
Ik ben vooral blij als George Kooijmans zijn mond dicht houdt en vind ik zijn gitaarspel ook al niet opperbest.
Ze hebben best leuke nummers, waarvan ik ironisch genoeg Twilight Zone een van hun beste vind, maar je zal mij nooit horen zeggen dat ik een fan ben.
De cd waar dit nummer op staat ken ik niet, maar dit vind ik best een leuke nummer.

John Foxx - The Garden
Ik heb altijd gedacht dat Ultravox eigenlijk vooral Midge Ure was, dat hij zo'n beetje de spil van de band was.
Nooit gedacht dat er ooit in een ver verleden een andere zanger achter de mic stond.
Dit klinkt best wel goed eigenlijk, beetje mysterieus en dramatisch tegelijk, al heb ik wat moeite met die typische Engelse zangstem.

De appel valt niet ver van de boom.
Zou zo een cover van zijn vader kunnen zijn.
Ondanks dat het niet echt mijn muziek is, vind ik Boudewijn de Groot een vakman, maar het gaat mij wat te ver om dit ook over zoonlief te zeggen, daarvoor ken ik te weinig van de beste man.
Op de hit na dan.
Leuk. Voor heel even.

Toen ik nog een klein Alexje was, een jaar of twaalf, hoorde ik Nescio op de radio.
Prachtig vond ik dat nummer, zo vol van geluid.
Terwijl Engels toch de gebruikelijke pop-taal was, die veel van mijn klasgenootjes luid mee brulden, zag ik hier toch een ander schoonheid in die voor veel van diezelfde klasgenootjes onduidelijk was.
Eigenlijk vond ik dat best wel jammer, want zelfs nu nog vind ik Nescio een dijk van een nummer.
De band heeft altijd wel een eigen geluid gehad, waar ze niet of nauwelijks aan tornden.
Wat dat betreft verdienen ze mij respect.
Heerlijke nummer!

Eels - Oh So Lovely
Als ik deze stem hoor, dan denk ik wat onwillekeurig aan Tom Waits, waarschijnlijk ten onrechte.
Toen ik de naam las, verwachte ik een totaal ander geluid dan dit, meer britpop-achtig.
Positief dat het niet zo is, al wordt ik er niet echt warm of koud van.
Leuk voor een keertje.

De punten:
04. Monza – Naïviteit
08. Golden Earring - The Fighter +3
20. John Foxx - The Garden +2

02. Marcel de Groot - Kringen in het Water +1
19. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country +4
03. Eels - Oh So Lovely

Punt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 2:57 pm 
Prog Professor

Monza – Naïviteit
Ah, al onmiddellijk een bekende. Allé, ik ken er een paar nummers van, dit niet. Ik was beter bekend met de voorganger Noordkaap. Dit is iets rustiger dan wat ik al kende. Best ok. Velen vinden de zang van Stijn Meuris ondermaats. Hij heeft een aparte stijl van zingen, een stijl die meestal wel past bij de nummers. Ik vind die meestal wel best te pruimen.

Van deze groep ken ik enkel de klassiekers (maar vraag me nu niet om er zo onmiddellijk een paar titels van te noemen :oops: ). Dit nummer lijkt me niet onmiddellijk het potentieel te hebben een klassieker te worden. Alhoewel de muziek best ok is, wringt er ergens iets. De zanger lijkt me wat teveel sigaretten gerookt te hebben, maar meestal stoort dit me niet. Het lijkt me zo een typisch nummer dat ik op een festival/optreden met veel plezier ga beluisteren, maar er thuis de moeite niet voor neem het eens te draaien.

John Foxx - The Garden
Nog nooit van gehoord. En ga dit ook zo houden vrees ik. Dit kabbelt mij veel te rustig voort. Het irriteert wel nergens. Ook al een verdienste dezer dagen...

:shock: Lijkt wel heel erg op zijn pa qua stem. Het niveau van het nummer is wel een paar afdelingen lager, vooral omdat de tekst me te melig is. Bij Boudewijn zit/zat er meestal een rauw randje aan de teksten, dit mis ik hier. Muzikaal best ok.

Ken ik evenmin. Ga het zo houden ook. Dit is gewoon saai, dat piepgeluid (van de keyboard?) irritant.

Eels - Oh So Lovely
Ook onbekend alhoewel een magazine waar ik op geabonneerd ben er heel hoog mee oploopt. Dit nummer doet me ergens aan denken, maar kan er de vinger niet op leggen. Weinig origineel.

De punten:
08. Monza – Naïviteit +4
10. Golden Earring - The Fighter +2
21. John Foxx - The Garden +1

05. Marcel de Groot - Kringen in het Water +3
19. Nits - Bad Government And Its Effects On Town And Country
03. Eels - Oh So Lovely

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]