Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 8:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 10:31 am 
Prog priest

Op deze derde tape alleen nummers gekozen van cd’s die ik in het laatste jaar heb toegevoegd. De oudste in het rijtje komt uit 2002 en de rest uit 2010 - 2012, dus redelijk recent allemaal. Verder zit er geen diepere gedachte achter, gewoon lekkere muziek en herrie. Er zit een nummer bij waar ik zelf mijn twijfels bij heb en ik ben benieuwd wat jullie van dit nummer vinden. Deze tape is een poging om voor elk wat wils te vinden en binnen de 60 minuten te blijven. Die tijd is op 4 seconden na gelukt, of er voor iedereen wat bij zit ga ik nu uitvinden.

Het zijn 9 nummers, als jullie van deze 9 er 4 punten waard vinden ben ik al blij.
Veel plezier, ik hoop dat jullie je vermaken met deze tape.

Kant A:
1. Darkwater – Why I bleed (Where stories end) (8:16)
2. Karmakanic – Cyberdust from Mars (Entering the Spectra) (3:34)
3. Russian Circles – Mladek (Empros) (7:39)
4. Day Six – Fergus falls (The grand design) (7:24)

Kant B:
1. The Lens - Dreams (Regeneration) (10:09)
2. Atoma – Hole in the sky (Skylight) (3:51)
3. Borealis – Finest Hour (Fall from grace) (4:01)
4. Eumeria – Tides (Rebel mind) (6:06)
5. Motorpsycho - X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special (Heavy Metal Fruit, 2010) (9:04)

Voor de punten:
0 Darkwater – Why I bleed
0 Karmakanic - Cyberdust from Mars
0 Russian Circles – Mladek
0 Day Six – Fergus falls
0 The Lens - Dreams
0 Atoma – Hole in the sky
0 Borealis – Finest hour
0 Eumeria – Tides
0 Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 4:43 pm 
Prog Professor

Darkwater – Why I bleed
Ha, de lange progmetalloze week is ten einde :-D
De instrumementale stukken gaan nog wel maar de zang in dit nummer vind ik echt vreselijk.

Karmakanic - Cyberdust from Mars
Karmakanic, dat was zo'n band waar ik nog steeds eens iets van moest gaan luisteren. Nou, bij dezen dan. En het valt wat tegen. Misschien dat de band later een wat eigener geluid heeft gekregen maar dit is TFK tot en met en dan niet direct een van hun betere nummers. Nee, deze band zal het toch van een eventuele herkansing moeten hebben, vrees ik.

Russian Circles – Mladek
Ha, dit soort metal ligt me dan weer wat beter. En gelukkig nog instrumentaal ook.

Day Six – Fergus falls
En zowaar het eerste nummer dat ik ken. Na de band live gezien te hebben heb ik dit album gekocht en het is me goed bevallen. Prettig in het gehoor liggende zanger en goede composities.

The Lens - Dreams
En ook dit album heb ik. Het is heel wat anders dan het andere bandje van deze heren, soms eerder electronic dan prog, maar bij mij gaat het er goed in. Het duurt even voor het nummer goed op gang komt en dat is wel een nadeel bij zo'n los nummer van een album, maar met name het laatste deel is errug lekker.

Atoma – Hole in the sky
Tot een paar weken geleden had ik nog nooit van deze band gehoord en nu alweer het tweede nummer. De vorige vond ik weinig opvallend, dat is hier wel wat beter in ieder geval, maar echt enthousiast word ik er niet over. In eerste instantie dacht ik zelfs dat ik tegelijkertijd nog een ander nummer aan had staan, maar dat blijkt zo te horen. Wel een prima zanger.

Borealis – Finest hour
Hmm, nee. Doe maar niet.

Eumeria – Tides
En hier hoor ik dan weer niet zo heel veel opzienbarends in om heel eerlijk te zijn.

Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special
Bekende naam maar nog nooit iets van gehoord. Klinkt niet verkeerd al kan ik het tweede deel van het nummer beduidend beter waarderen dan het eerste. Op basis van dit nummer krijg ik in ieder geval niet direct een idee van wat voor soort muziek deze band maakt.

Niet echt mijn stijl maar ik heb een paar aardige dingen gehoord.

2 Russian Circles – Mladek
3 Day Six – Fergus falls
4 The Lens - Dreams
0 Borealis – Finest hour
0 Eumeria – Tides
1 Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 10:37 pm 
Prog Professor

KANT A
Darkwater – Why I bleed
Geen idee of ik wel eens eerder iets van deze band gehoord had, maar ik vind het persoonlijk erg inwisselbaar klinken met enkele tientallen (honderden?) andere progmetalbandjes. Verder niks wat me er echt aan tegenstaat.

En voor de verandering iets uit de Flower Kings dynastie. En voor de verandering even boeiend als de meeste andere nummers uit die dynastie. Volgende!

Russian Circles – Mladek
Dit is wel een fijn instrumentaal nummer met een lekkere opbouw. Revolutionair om die dubbele bassdrums niet in het hele nummer op te nemen, maar slechts in een klein deel. ;)

Day Six – Fergus falls
Mij komen wel eens klachten ter ore dat Nederlandse bands zo streng beoordeeld worden en dat alles wat van ver komt lekkerder is. Welnu, zolang veel Nederlandse bands dit soort dertien-in-een-dozijn knutselsymfo met matige zang (of korter geformuleerd: tweederangs prog) maken, blijf ik graag nog even streng.

KANT B
The Lens - Dreams
Ah, ik begrijp dat dat vorige nummer er vooral voor het contrast op stond ;). Van The Lens ken ik wel hun vorige album (met stokoud materiaal), maar deze niet. Moet daar maar eens wat aan gaan doen, want dit klinkt erg lekker. Was de vorige plaat al wat elektronischer dan de muziek waar de heren vooral bekend van zijn, dat is hier nog wat verder doorgevoerd.

Atoma – Hole in the sky
Stukje progmetal voor de verandering. Of nouja prog. 't Is in elk geval lekker rechttoe-rechtaan en het duurt niet te lang. Niet verkeerd kortom.

Borealis – Finest hour
En dit is dan power metal. Jaaa dat is inderdaad wat anders. En in tegenstelling tot het vorige nummer kan ik hier helemaal niks positiefs over melden. Snel verder dus maar.

Eumeria – Tides
Ik zie daar een comment over Dream Theater staan. En ja, daar heeft het inderdaad wel wat van weg. Dream Theater in iets betere tijden eventueel... ondanks de diverse over the top momenten is dit best beluisterbaar.

En zo kwam er nog een leuke afsluiter. Motorpsycho is volgens Progarchives ongetwijfeld ook prog, maar dit is toch behoorlijk over de schutting. Heb me verder, ondanks aanbevelingen links en rechts, nog maar weinig in deze band verdiept. Te weinig, als ik dat zo hoor.

De balans opmakend... oké, er stonden ook een paar niet-progmetalnummers op. Maar ik vraag me dan toch oprecht af of jij (en enkele andere forummers, wie de schoen past...) nooit moe wordt van al die houthakkerij? Afijn, de punten!

4 Russian Circles – Mladek 2
3 Day Six – Fergus falls

7 The Lens - Dreams 3
0 Borealis – Finest hour
1 Eumeria – Tides 1
5 Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special 4

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 9:40 am 
Prog priest

Casper schreef:
Maar ik vraag me dan toch oprecht af of jij (en enkele andere forummers, wie de schoen past...) nooit moe wordt van al die houthakkerij?

Nope :headbang:
Hoewel ik natuurlijk regelmatig best minder heftige muziek luister vind ik het wel lekker als er af en toe wat hout gehakt wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 14, 2012 2:57 pm 
Prog Diamond

HHBBXX schreef:
Casper schreef:
Maar ik vraag me dan toch oprecht af of jij (en enkele andere forummers, wie de schoen past...) nooit moe wordt van al die houthakkerij?

Nope :headbang:
Hoewel ik natuurlijk regelmatig best minder heftige muziek luister vind ik het wel lekker als er af en toe wat hout gehakt wordt.

Zal ik de schoen dan maar aantrekken...ja wordt er wel eens moe van...ga dan meestal figuurzagen... :lol:, maar een lekker stukje prog-metal gaat er ook bij mij altijd wel in, (mits het melodieus blijft.) :guitar:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 14, 2012 7:05 pm 
Prog Professor

Casper schreef:

"Stereotype-police, pull over!!" :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 12:20 pm 
Prog Diamond

KANT A
Darkwater – Why I bleed
Onbekend: Dit klinkt best goed eigenlijk. Niet heel speciaal, orgineel of vernieuwend, maar gewoon lekker.

Band bekend, dit nummer niet: Aardig tussendoortje dit, echter niet meer dan dat.

Russian Circles – Mladek
Onbekend: Blijkbaar zijn Russische Cirkels anders dan gewone cirkels...weer iets geleerd ;)
Goed nummer dit, inderdaad zoals hiervoor al gezegd een lekkere opbouw!
Is alles van hen instrumentaal?

Day Six – Fergus falls
Bekend: Ik heb deze CD ook maar hij duurt me meestal net iets te lang. Dit is wel een goed nummer wat zo op zichzelf beter klinkt dan in de gehele CD, na de eerste vier nummers. Het nummer was me namelijk niet opgevallen, maar het klinkt heel behoorlijk.

KANT B
The Lens - Dreams
Band bekend, dit nummer niet: Wist ook niet dat ze een opvolger hadden van de eerste CD.
Dit klinkt wisselend maar overwegend fijn! Doet me eigenlijk wel wat aan Tangerine Dream denken...

Atoma – Hole in the sky
Heel bekend: Jaaa, een van de leukste ontdekkingen van de laatste tijd (voor mij).
Een goed nummer van een hele goeie CD!

Borealis – Finest hour
Onbekend: Mwoch...niet helemaal mijn ding.

Eumeria – Tides
Onbekend: Inderdaad categorie Dream Theater/Symphony-X etc. Meestal niet iets te freaky voor mij, met die tempowisselingen en die fanatieke drummers, toetsenmannen en gitaristen. De solo's zijn dan wel weer grappig.

Bekend: Dit nummer is weer grappig van een goeie CD met vreselijke coverart :lol: Niet mijn favoriet.
Vind dit nummer door de tweedeling wel wat op Kula Shaker (Gratefull when you're dead) lijken...
Voor de liefhebbers: luister ook eens naar het ruim 20 minuten durende Gullible's Travails (pt I - IV) van dezelfde CD

Leuke, lekker stevige tape hoor! Ik vind niet alles even geslaagd, maar dat mag de pret niet drukken.
De punten:

7 Russian Circles – Mladek 3
4 Day Six – Fergus falls 1

9 The Lens - Dreams 2
4 Atoma – Hole in the sky 4
0 Borealis – Finest hour
1 Eumeria – Tides
5 Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 2:16 pm 
Prog priest

Anamorph schreef:
Russian Circles – Mladek
Onbekend: Blijkbaar zijn Russische Cirkels anders dan gewone cirkels...weer iets geleerd ;)
Goed nummer dit, inderdaad zoals hiervoor al gezegd een lekkere opbouw!
Is alles van hen instrumentaal?

Wat ik van ze ken (3 cd's) wel, ja. Dus ik denk: JA

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 11:31 am 
Prog Professor

KANT A
Darkwater – Why I bleed +3
Heb van deze band al eens een cd beluisterd. Vond die niet slecht, maar toch onvoldoende om die aan te schaffen vooral omdat de cd te weinig variatie bracht (meen ik mij te herinneren). Dit losse nummer is best te pruimen.

Karmakanic - Cyberdust from Mars +2
Van deze band heb ik twee cd's in huis, maar niet die waar dit nummer op staat. Klinkt meer als the flower kings dan ik gewend ben van ze. Goed nummer, maar ik prefereer toch het geluid van op Who's the boss in the factory? waar ze minder als TFK klinken.

Russian Circles – Mladek
Totaal onbekend. Is me wat te druk naar het einde toe, maar desalniettemin een goed nummer.

Day Six – Fergus falls +4
Deze cd heb ik. Vind die heel goed (wordt misschien wel tijd dat er een opvolger komt). Goede afwisseling in dit nummer. Zo mogen ze er meer maken.

KANT B
The Lens - Dreams
Nog nooit van gehoord. En aan de eerste minuten te horen, blij toe. Dit is me toch wat te elektronisch. Heb het zes minuten uitgehouden... Volgende!

Atoma – Hole in the sky
Ah, in een vorige tape al eens een nummer van gehoord, dacht ik. Klinkt niet slecht, maar het begin is toch wat te druk (lijkt idd of er twee nummers door elkaar spelen).

Borealis – Finest hour
Totaal onbekend. Zal verder ook zo blijven. Teveel gehakt.

Eumeria – Tides +1
Eveneens onbekend. Klinkt beter dan het vorige: meer afwisseling, betere zang.

En om af te sluiten nog een onbekende. Ik kan het moeilijk omschrijven waarom, maar het is niet echt mijn ding. Ik gok er op dat ik dit op een optreden goed zou vinden, maar hier achter de pc ... ?

Leuke tape!

De punten:

3 Darkwater – Why I bleed +3
2 Karmakanic - Cyberdust from Mars +2
7 Russian Circles – Mladek
8 Day Six – Fergus falls +4

9 The Lens - Dreams
4 Atoma – Hole in the sky
0 Borealis – Finest hour
2 Eumeria – Tides +1
5 Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 8:46 pm 
Site Admin

Heeft even geduurd, maar hier zijn dan de punten:

Darkwater – Why I bleed +4
Een stevig, maar lekker begin. Instrumentaal is het pittig, maar toch heeft de zang iets “zachts”. Het haalt net de harde randjes eraf. Bevalt me wel.

Karmakanic - Cyberdust from Mars +3
Mooie krachtige stem. Lekker nummer wel. Kort, dat wel.

Russian Circles – Mladek +1
Sommige bands ken ik, maar heb ik nog nooit eerder iets van gehoord. Sommige bands heb ik gewoon nog nooit van gehoord. Dit is er zo een.
Lekkere instrumentale progmetal met goeie tempowisseling. Geheel instrumentale band?

Day Six – Fergus falls
Best wel lekker nummer eigenlijk, alhoewel ik niet alle passages kan waarderen.

The Lens – Dreams
Ik heb niet zo veel met elektronische muziek. Hier zit echter wel een bepaalde aangename dynamiek in. Echter denk ik niet dat ik een hele cd zou trekken.

Atoma – Hole in the sky
Hmmm, ben niet zo onder de indruk van de zanger. Verder is het wat simpele progmetal. Doet me niet veel.

Borealis – Finest hour
Zo, die beukt er meteen lekker op los. Weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Op zich heeft het wel een aardige heftigheid, maar aan de andere kant ook een iets te aanwezige agressieve drum.

Eumeria – Tides
Hier kan ik wel naar luisteren. Lekker technisch zonder dat men de melodie uit het oog verliest. Stem is prima, maar ook niet heel bijzonder.

Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special +2
Een bandnaam die ik wel ken, maar nu eindelijk eens te horen krijg.
Iets heel anders dan de voorgaande nummers in elk geval. Een dubbel nummer neem ik aan? Prima overgang halverwege. De muziek klinkt ouder dan dat het daadwerkelijk is.
Ik vond het eerste deel beter dan de tweede, maar evengoed wel een fijn nummer.

7 Darkwater – Why I bleed +4
5 Karmakanic - Cyberdust from Mars +3
8 Russian Circles – Mladek +1
8 Day Six – Fergus falls

9 The Lens - Dreams
4 Atoma – Hole in the sky
0 Borealis – Finest hour
2 Eumeria – Tides
7 Motorpsycho – X-3 (Knuckleheads in space) / The getaway special +2

Lekkere stevige tape!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 23, 2012 3:58 pm