Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za dec 15, 2018 12:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 8:04 pm 
Prog priest

A walk down my memory lane

Met deze tape probeer ik een beeld te schetsen van de weg die ik heb afgelegd om uiteindelijk te komen tot de muzieksmaak (waar over valt te twisten :lol: ) die ik nu heb. Een totaalbeeld past natuurlijk niet allemaal op 1 tape (en zeker niet als ik maar 10 nummers mag kiezen, las ik bij Mario’s tape). Dus daarom hier een overzicht van enkele belangrijke invloeden en een aantal toch in de richting van de prog, hoewel... Mijn uitstapjes naar andere genres (die er absoluut waren) pasten er niet meer op, vandaar. Naar de muziek op deze tape luister ik nu trouwens nog steeds regelmatig.

Veel luisterplezier!

Kant A:
1. Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V (Wish you were here, 1975) (13:25)
2. Rainbow - Stargazer (Rising, 1976) (8:26)
3. AC/DC - Let there be rock (If you want blood…, 1978) (8:26)
4. Beastie Boys - She’s crafty (Licensed to ill, 1986) (3:35)
5. Steve Vai – Tender surrender (Alien love secrets, 1995) (5:02)

Kant B:
1. Rage against the machine – Bulls on parade (Evil Empire, 1996) (3:54)
2. Silverchair - Freak (1997) (3:43)
3. The Prodigy – Diesel Power (The fat of the land, 1997) (4:18)
4. Linkin Park - Points of authority (Hybrid Theory, 2000) (3:21)
5. Marilyn Manson – mOBSCENE (The golden age of grotesque, 2003) (3:52)

Voor de punten:
0 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V
0 Rainbow - Stargazer
0 AC/DC - Let there be rock
0 Beastie Boys - She’s crafty
0 Steve Vai – Tender surrender

0 Rage against the machine - Bulls on parade
0 Silverchair - Freak
0 The Prodigy – Diesel Power
0 Linkin Park - Points of authority
0 Marilyn Manson – mOBSCENE

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 11:14 am 
Prog Professor

Kant A:
Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V
Tja, hier kan niemand omheen, zelfs Ruard niet (toch, Ruard?). Arrow draaide hem net te vaak, maar van die onchristelijke kwalen is mijn familie gans bevrijd. Blijft dus een schitterend nummer.

Rainbow - Stargazer
_O_ _O_ _O_

AC/DC - Let there be rock
Ondanks dat ik de band al langer van naam ken dan de betekenis van AC en DC, is mijn waardering nooit veel verder gekomen dan een handvol nummers. Het gekrijs van beide zangers en de nogal simpele opzet van de nummers boeien over de hele linie gewoon niet genoeg. Dit nummer kende ik al en vind ik redelijk. Het moet het showmanschap van de heren nagegeven worden dat deze opgeblazen liveversie ook vrij vermakelijk is.

Beastie Boys - She’s crafty
Rockisme? Feit is dat ik bij rock-hiphop-crossovers doorgaans meer heb met de meer naar rock overhellende bands dan met de andere kant, waar de Beastie Boys toe behoren. Dit nummer valt nog wel mee trouwens, maar er gebeurt naar mijn smaak niet erg veel.

Steve Vai – Tender surrender
Niettegenstaand mijn commentaar bij het vorige nummer kan zeker niet alles met een gitaar erin mijn goedkeuring wegdragen. Dit valt wat mij betreft onder de oervervelende zelfverheerlijking op de gitaar en is daarmee wat mij betreft het zwakste nummer op de tape tot nu toe... en met een blik vooruit, waarschijnlijk blijft dat ook zo.

Kant B:
Rage against the machine - Bulls on parade
Bulls on Parade... volgens mij heette de schoolband op mijn middelbare school ook zo. Dat ze naar een RatM-nummer vernoemd waren, was mij niet of slechts zeer latent bekend. Bene, nog een rock-hiphop-crossover dus. Killing in the Name was (toevallig?) de klassieker en bij elk ander nummer dat ik van de heren gehoord heb, hoor ik toch met name een mindere kopie van dat legendarische nummer. Zo ook hier.

Silverchair - Freak
Een typische post-grunge band. Volgens mij heb ik dit nummer vroeger best afdoende gehoord, maar het kwam me nu maar heel vaaglijk bekend voor. Hoewel het niet geheel onaardig is, is dat toch wel wat tekenend, ben ik bang.

The Prodigy – Diesel Power
Ah, dus deze was van The Fat of the Land. Misschien toch eens proberen; de hits Smack My Bitch Up en Breathe vond ik indertijd maar niks, maar ook ouder werk van dit gezelschap kan ik tegenwoordig wat beter hebben. In deze muziek vind ik toch een stuk meer spanning dan in die van Beastie Boys en misschien ook wel meer dan in Rage against the Machine.

Linkin Park - Points of authority
Nou, dit moet de tape der rock-hiphop-crossovers in alle toonaarden maar worden dan. De ster van Linkin Park rees indertijd snel en daalde even snel daarna weer. Maken ze tegenwoordig niet nogal zoete pop? Afijn, dit was nog gewoon van het debuut... moest terugluisteren om te horen welk nummer dit ook alweer was (In the End was hier de meest memorabele). Deze dus. Niet geheel ten onrechte weer vergeten.

Marilyn Manson – mOBSCENE
Ah, uit mijn Kink FM-tijd! Marilyn Manson heb ik verder nooit helemaal serieus kunnen nemen. Hoewel dit nummer indertijd redelijk indaalde, ontkom ik bij herbeluistering toch niet aan een glazig staren.

Voor de punten:
4 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V
5 Rainbow - Stargazer
3 AC/DC - Let there be rock

1 Rage against the machine - Bulls on parade
0 Silverchair - Freak
2 The Prodigy – Diesel Power
0 Linkin Park - Points of authority

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 8:04 pm 
Prog Professor

Casper schreef:

Maken ze tegenwoordig niet nogal zoete pop?

:shock: jaja...
De laatste plaat is zo'n beetje stevige symfonische rock!

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 9:08 pm 
Prog Professor

Gelijk al een onbekende... Tja een klassieker in optima forma!

Rainbow - Stargazer
Volgende klassieker, erg lekker nummer maar ook niet de klassieker in mijn oren welke andere er van maken.

Die bas ronkt toch wel heel lekker! Verder kan ik hier niets anders over melden dan :headbang:

Ik vind de Beatie Boys altijd wel aardig. Ze nemen zichzelf niet zo serieus en dat is tegenwoordig vrij lastig voor de heren rappers. Dit nummer geeft eigenlijk mijn mening over de band wel weer namelijk wel aardig.

Steve Vai neemt zichzelf dan vrees ik wel weer erg serieus. Hij staat ook wel erg mooi te zijn in de clip. Kijk mama zonder eeehhh met handen.

Ah, uit mijn tijd... RATM vind ik eigenlijk maar een vervelende band. Als ik in een goede bui bent met de juiste hoeveelheid bier in het lichaam wil ik nog wel eens de dansvloer opzoeken tijdens een tirade van het boze orakel maar over het algemeen laat ik verstek gaan.

Silverchair - Freak
Ik heb me nooit zo verdiept in deze formatie. Dat kan ook komen omdat de grunge al weer een beetje begraven was toen deze band er nog mee moest gaan beginnen. Maar zo 15 jaar later is het best wel aardig al ontkom je er niet aan dat de band goed naar Nirvana heeft geluisterd.

Ik heb niet zo veel met The Prodigy. De band heeft natuurlijk twee handen vol grote hits gehad en die kon ik opzich wel waarderen maar meer ook niet. Dit nummer vind ik niet echt typisch Prodigy maar eigenlijk best wel goed. Muzikaal best interessant.

Linkin Park vind ik net een slagje beter dan Limb Bizkit, de andere vandaaldrager uit dit genre een jaar of wat terug. The End vond ik zelfs best aardig. Dit nummer eigenlijk ook wel.

Een eigenaardig type deze heer Manson. Dit was nog best een grote (cult)hit. Een redelijk catchy refrein met ruig gitaarwerk er omheen gegoten. Zoals veel nummers op deze tape best aardig zonder echt heel goed te worden.

Voor de punten:
9 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V 5
8 Rainbow - Stargazer 3
7 AC/DC - Let there be rock 4

0 Silverchair - Freak
3 The Prodigy – Diesel Power 1
2 Linkin Park - Points of authority 2

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 6:01 pm 
Prog Diamond

Kant A

Blijft gaaf, ook voor mij een van de eerste CD's van Pink Floyd die ik echt geweldig vond. Blijft mooi om zo'n CD en zo'n nummer voor het eerst te horen.
Om eerlijk te zijn vind ik het tweede deel van Shine, nog beter...

Rainbow - Stargazer
Ja, ook een erg fijne plaat. Ik ken Rainbow wat minder goed dan bijvoorbeeld Deep Purple, maar dit is ook een erg fijne plaat.

Geregeld lees ik op dit forum over mensen die een zangert niks vinden, voor mij geldt dat voor deze zangert. Hij klinkt altijd alsof z'n klokkenspel klem
zit...:lol:
De gitaarsolo is daarentegen weer erg lekker. Ik had dit nummer nog nooit gehoord, en...eerlijk is eerlijk...viel niet tegen!

Lekkere beat. Jammer van dat rappen, maar het is wel grappig op zich...

Zondermeer een goed, kundig gitarist, niet mijn stijl alleen dit soort nummers....te smooth

Kant B
Buiten dat andere vrolijke nummer (Killing in the name of...) ken ik niet bijzonder veel van deze band.
Dit klinkt eigenlijk wel een beetje hetzelfde, maar met wat minder energie. Niet zo bijzonder.

Silverchair - Freak
Seattle-sound. Best aardig maar al zo vaak gehoord.

Soms...is the Prodigy best leuk. Nu niet...weer rap en dat is niet mijn ding (behalve bij Archive!).
Next!

Jaaa, da's beter! Mooie mix van muzieksoorten. Niet het beste nummer van de CD, maar ruim voldoende. Jammer dat de vernieuwing er snel uit was bij deze band.

Deze heb ik ook, draai het zelden, maar soms heb je hier zin in...en dan klinkt het heel lekker. Mooie volle sound!
Het vrouwen-chant ("be obscene") is natuurlijk 100% gejat van Faith no More ("be agressive"), maar dat mag de pret niet drukken.

Lekker tape-je hoor!

Voor de punten:
14=9+5 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V 5
12=8+4 Rainbow - Stargazer 4
10=7+3 AC/DC - Let there be rock 3

0 Silverchair - Freak
3 The Prodigy – Diesel Power
3=2+1 Linkin Park - Points of authority 1
2=0+2 Marilyn Manson – mOBSCENE 2

Laatst bijgewerkt door Anamorph op ma apr 23, 2012 7:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 6:12 pm 
Prog Professor

Je mag nog even beslissen of AC/DC of Marilyn Manson 3 punten krijgt. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:28 pm 
Prog Diamond

Casper schreef:
Je mag nog even beslissen of AC/DC of Marilyn Manson 3 punten krijgt. 8)

:oops: aangepast!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 8:42 pm 
Site Admin

Hier ga ik weinig woorden aan vuil maken: Prachtig

Rainbow – Stargazer

Anderen zullen dit beter kennen dan ik. Ben nooit een grote fan geweest van de muziek van Dio. De kwaliteit van de zanger staat buiten kijf. Ik mag hier graag naar luisteren en vind het behoorlijk goed, maar meer van deze muziek achter elkaar vind ik gewoon wat minder interessant.

Hetzelfde geldt zo’n beetje voor deze band. Ook weer iets wat ik prima kan luisteren, maar niet teveel. Vind de zang van Dio wel beter.

Wat leuk dat je deze band hebt gekozen. Het album waar dit nummer op staat is wel erg lekker. Zit ook wel een behoorlijk stukje jeugd sentiment bij :D Vind dit niet het beste nummer, maar wel weer lekker om te horen.

Mooi hoor.

Blegh, deze band vind ik echt vreselijk. Vreselijke zanger.

Silverchair – Freak
Lekkere agressiviteit in de muziek met best een goeie zanger. Ja, dit vind ik wel lekker.

Geen band waarvan ik een cd zou kopen, maar heb in het verleden de hitjes wel amusant gevonden.
Vind in dit nummer de rap wat te lief klinken, daarom niet bijster interessant. Ook kabelt het ‘t hele nummer maar wat door. Dan vind ik de nummers met de wat agressieve rap toch wat leuker.

Jammer dat je niet gekozen hebt voor ‘In the End’, dat vind ik n.l. een enorm lekker nummer. Verder vind ik de band niet interessant. Di t nummer gaat wel.

Deze schokkerende vent mag ik wel horen. Heb zelfs nog een paar albums in de kast staan.

Een vooral hardrockachtig georiënteerde tape met wat rapinvloeden. Best een aardige tape, alhoewel ik je vorige tape beter vond. Enige smet op de tape is Rage against the machine.
Punten vind ik nog best lastig, want veel nummers zitten toch wel een beetje op hetzelfde niveau. Dus maar even wat bands van de gehate nul gehaald ;)

19=14+5 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V +5
12 Rainbow - Stargazer
10 AC/DC - Let there be rock
4=0+4 Beastie Boys - She’s crafty +4
1=0+1 Steve Vai – Tender surrender+1

3=0+3 Silverchair – Freak +3
3 The Prodigy – Diesel Power
3 Linkin Park - Points of authority
4=2+2 Marilyn Manson – mOBSCENE +2

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 24, 2012 10:11 am 
Prog priest

Spider schreef:
Wat leuk dat je deze band hebt gekozen. Het album waar dit nummer op staat is wel erg lekker. Zit ook wel een behoorlijk stukje jeugd sentiment bij :D Vind dit niet het beste nummer, maar wel weer lekker om te horen.

Klopt het is niet het beste nummer, ik wilde niet kiezen voor de meest voor de hand liggende nummers van deze cd zoals 'Fight for your right' en 'No sleep till Brooklin'. Die kennen we allemaal al wel. En ik beperkte mijn keuze ook tot dat wat er al op Youtube te vinden was (tijdgebrek, he?) :oops: Fijn dat je de heren punten hebt gegeven. :thumbup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 10:25 am 
Prog Professor

Zie: mijn voorgangers

Rainbow – Stargazer
Een vrij recente ontdekking, deze band, maar wel een van de beste van de afgelopen tijd.

Dit ken ik dan alweer een jaar of twintig en het is bij mij eigenlijk nooit veel verder gekomen dan 'niet onaardig'. Dit nummer vind ik zeker niet bovengemiddeld goed.

Met deze band heb ik eigenlijk nooit zo'n klik gehad. De cross-over werkt voor mij niet, ik vind het geen boeiende rock en ook als hiphop vind er niet veel aan (en bij dat genre liggen mijn verwachtingen toch vrij laag).

Het stoort niet heel erg en is dus wellicht aardige achtergrondmuziek. Veel meer kan ik er niet mee in ieder geval.

De hele hype rond hun eersteling staat me nog redelijk voor de geest. Vond ik toen een best lekker album maar meer door de energie dan door dat boze, opstandige gedoe. De waardering is vervolgens weer vrij snel weggeëbd, waardering voor de rip-offs in latere jaren is er zelfs nooit geweest.

Silverchair – Freak
Grunge heeft achteraf bezien toch niet zo heel veel goede muziek opgeleverd, getuige ook dit nummer. Ken verder niets van deze band maar op basis van dit nummer kan ik geen reden bedenken waarom ik deze naam indertijd zo vaak tegen ben gekomen.

Ook weer zo'n band waar ik weinig mee heb. Vind dit niet heel slecht maar zou ook hier weer niet voor mijn lol naar luisteren.

Zie vorig nummer.

Dit vind ik dan wel weer gewoon beroerd.

Een eerste blik op je tape deed me al vermoeden dat de luistervreugde aan het begin zou zitten en dat klopte wel. Alleen de +4 en +5 zijn met volle overtuiging uitgedeeld, en AC/DC stak nog wel met kop en schouders boven de rest uit. Verder in het geheel niet mijn stijl.

23=Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V +4
17 Rainbow - Stargazer +5
13 AC/DC - Let there be rock +3
4 Beastie Boys - She’s crafty
3 Steve Vai – Tender surrender +2

3 Silverchair – Freak
4 The Prodigy – Diesel Power +1
4 Marilyn Manson – mOBSCENE

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 01, 2012 10:50 am 
Prog Professor

Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V +3
Tja, wat valt hier nog over te zeggen? Prachtig nummer. Het laatste deel vind ik wel minder.

Rainbow – Stargazer +5
Rainbow met Dio _O_ Daarna wordt het mij wat te soft, maar dit is prachtig!

AC/DC - Let there be rock +4
En het blijft maar doorgaan ... hier heb ik menige nekwervel op overbelast :headbang:

Dit is wat minder. Nooit echt graag geluisterd naar BB. In het jeugdhuis waar ik regelmatig kwam, werd dit veel gedraaid. Was altijd blij als het voorbij was. Vandaag eveneens...

Steve Vai – Tender surrender +2
Zoals Brunnipoo al zei: aardige achtergrondmuziek.

Rage against the machine - Bulls on parade +1
Bombtrack en Killing in the name of... vond ik nog goede nummers. Al de rest een flauw afkooksel ervan.

Silverchair – Freak
De eerste mij volledig onbekende in deze tape. Doorslagje van Nirvana. Volgende!

Heb hier hetzelfde mee als de Beastie Boys: heel populair in het jeugdhuis, altijd blij als het gedaan was.

De tweede mij onbekende band. Die mix van metal en rapgedoe heeft me nooit aangesproken.

Deze ken ik van naam, maar zijn muziek is mij grotendeels onbekend. Zal zo blijven, vrees ik.

De tape begon heel sterk, maar zwakte af naar het einde. Al bij al een leuke tape. De punten 5 t/m 3 zijn eigenlijk veel meer waard dan de 2 en 1. De eerste drie spelen in een veel hogere categorie dan de rest (en dat is aan de voorlopige tussenstand duidelijk te merken).

26 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond pt. I-V +3
22 Rainbow - Stargazer +5
17 AC/DC - Let there be rock +4
4 Beastie Boys - She’s crafty
5 Steve Vai – Tender surrender +2

2 Rage against the machine - Bulls on parade +1
3 Silverchair – Freak
4 The Prodigy – Diesel Power
4 Marilyn Manson – mOBSCENE

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]