Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu ma okt 22, 2018 12:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 7:15 pm 
Prog expert

Met zulke speellijsten kan ik het niet laten om er allerlei regeltjes aan te verbinden: Elk land mag maar één keer, jaar van uitgave chronologisch verspreidt over de popgeschiedenis (geen 60's, paste niet meer :P) en allemaal verschillende genres...
Was een behoorlijke puzzel eerlijk gezegd en ik maak het allemaal weer veel moeilijker voor mijzelf dan nodig maar hee, t is wel een diverse speellijst geworden. Hopelijk vinden jullie er iets tussen

Kant A
1. Abba - I'm A Marionette [Zweden - 1977]
2. Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich [Duitsland - 1978]
3. Laibach - Nova Akropola [Slovenië - 1987]
4. Steroid Maximus - Fighteous [Australië - 1991]
5. Fear Facory - Ressurrection [Amerika - 1998]

Kant B
{nummer 12 afspelen} 1. De Kift - Rolfie [Nederland - 1999]
2. Björk - Unison, live@Royal Opera House [IJsland - 2002]
3. Portishead - We Carry On [Engeland - 2008]
4. Mono - Halcyon (Beautiful Days), Live@New York [Japan - 2010]
5. Soap&Skin - Boat Turn Toward the Port [Oostenrijk - 2012]

00 Abba -I'm a Marionette
00 Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
00 Laibach - Nova Akropola
00 Steroid Maximus - Fighteous
00 Fear Factory - Ressurrection

00 De Kift - Rolfie
00 Björk - Unison
00 Portishead - We Carry On
00 Mono - Halcyon (Beautiful Days)
00 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 8:32 pm 
Site Admin

Mooi, heb ik morgenavond weer wat te beluisteren :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 3:35 pm 
Prog priest

Beginnen met Abba? Waar moet dat heen? Nou starten dan maar…

Kant A:
Abba -I'm a Marionette 3

Abba? Dat is zo’n band die je vreselijk hoort te vinden, toch? Tenminste toen ik nog op de middelbare school zat wel hoor ;) Dan is het wel vervelend dat de meeste nummers gewoon heel goed zijn en dat geldt voor deze ook. Niets op aan te merken.

Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich 1
Het blijft geweldig om te zien en te horen! Heel erg leuk en lekkere muziek.

Laibach - Nova Akropola
Dit kende ik niet en dat had ik graag zo gehouden. Spreekt mij totaal niet aan.

Steroid Maximus - Fighteous
Het is weer eens wat anders. Wel grappig om een keer te horen met verrassende geluiden en samenspel. Niet voor herhaling vatbaar.

Fear Factory - Ressurrection 5
De eerste bekende van deze tape. Ik luister regelmatig naar deze band en vind het altijd prettig om te horen, niet te ingewikkeld en lekkere herrie. Heel fijn!

Kant B:
De Kift - Rolfie 2

Wel een bijzondere mix van muziek en tekst. Erg grappige tekst en bijbehorende muziek, heel apart. Het zit wel mooi in elkaar, ik ga hier wel meer van luisteren.

Björk - Unison
De stem van Björk vind ik helemaal niet mooi en daar draait het geloof ik bij haar muziek nogal om. Geen muziek voor mij dus.

Portishead - We Carry On 4
Vreemd genoeg vind ik Portishead wel erg fijne muziek, terwijl hier ook niet al te standaard zang-geluiden te horen zijn (waarom Björk dan niet?? :? ). Dit nummer is niet mijn favoriet van deze band, maar goed genoeg en de sfeer in het nummer en de opbouw ervan vind ik mooi.

Mono - Halcyon (Beautiful Days)
Wel heel erg traag allemaal hoor, ook al klinkt het dan wel mooi. De opbouw is mooi en de muziek op zich ook. Na 5 minuten knalt het dan plotseling eruit (de boel overstemde behoorlijk ook met koptelefoon) en dat maakt het nummer een beetje onsamenhangend vind ik. Het verschil is wel iets te groot, maar goed. Met een beetje meer tempo had ik het hele nummer toch iets mooier gevonden.

Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port
Beetje oninteressant en was voorbij voor ik het wist. Maakte geen indruk op me, het filmpje trouwens wel…

Een leuke en bijzonder afwisselende tape met genoeg moois om het de moeite waard te maken. Zelfs nog een onverwachte tip (De Kift), bedankt!

En de punten:
3 Abba -I'm a Marionette
1 Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
0 Laibach - Nova Akropola
0 Steroid Maximus - Fighteous
5 Fear Factory - Ressurrection

2 De Kift - Rolfie
0 Björk - Unison
4 Portishead - We Carry On
0 Mono - Halcyon (Beautiful Days)
0 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 4:39 pm 
Prog expert

De Kift is echt te gek :) een van de weinige bands in Nederland waar we trots op mogen zijn.
De link gaat ook niet geheel ontoevallig naar bandcamp waar al hun albums intergraal op staan ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 10:07 pm 
Site Admin

Abba -I'm a Marionette
Wat een verrassende keuze. Je verwacht van alles in deze ronde natuurlijk, maar dit had ik toch niet direct verwacht. Ik mag best naar Abba luisteren, echter de allerbekendste nummers heb ik nu echt wel genoeg gehoord. Dit is wel een aangenaam nummer overigens. Lekkere bombast erin.

Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
Hoe serieus moet je deze dame eigenlijk nemen? Niet lijkt me, toch is dit ook wel weer een leuk nummer.

Laibach - Nova Akropola
Goed, dit vind ik duidelijk minder.

Steroid Maximus – Fighteous
Als intro voor een nummer zou dit niet slecht zijn. Verder is het niet echt indrukwekkend.

Fear Factory – Ressurrection
Een band die ik eigenlijk alleen van naam ken. Ik denk dat ik zo’n 5 à 6 jaar geleden direct hier achteraan gegaan was. Niet dat ik het nu niet kan waarderen, in tegendeel, ik vind dit erg lekker klinken. Lekkere heftige metal, yay. Toch heb ik tegenwoordig (voorlopig?) niet zo’n geduld meer om dit een hele cd aan te horen.

De Kift – Rolfie
Het begin is instrumentaal best te pruimen, de humor in de rest van het nummer is best grappig, maar 1x luisteren is wel genoeg.

Björk – Unison
Jaaa, dit vind ik echt wel goed. Ongelooflijk dat ik van deze dame nog niets in de kast heb staan. Daar moet ik nog steeds wat aan doen maar heb geen idee waar te beginnen.
Mooie life registratie overgigens

Portishead - We Carry On
Na het mooie nummer van Björk begint dit wel erg zenuwachtig, geen goeie overgang.
Toch na een driekwart minuut komt er wel een leuke zang in. De instrumentale basis is best ok, maar het zenuwachtige deuntje erdoorheen bevalt me allerminst. Jammer want basis is niet slecht.
Het duurt ook iets te lang.

Mooi instrumentaal nummer. Jammer dat na zo’n 6min wanneer het wat losbarst het geluid niet goed is (bij mij iig). Dat terzijde is het wel een heel fijn instrumentaal nummer. Bouwt het gedurende de 9min erg fraai op.

En best een aardige afsluiter.

Over het algemeen een fijne tape, thanks.

3+2=5 Abba -I'm a Marionette +2
1+1=2 Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich +1
0 Laibach - Nova Akropola
0 Steroid Maximus - Fighteous
5+4=9 Fear Factory – Ressurrection +4

2 De Kift - Rolfie
0+5=5 Björk – Unison +5
4 Portishead - We Carry On
0+3=3 Mono - Halcyon (Beautiful Days) +3
0 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 10:40 pm 
Prog expert

Als je een begin punt zoekt voor Björk raad ik je aan om Vespertine (waar Unison opstaat) en Homogenic te proberen. Vespertine is een koptelefoon album (subtiel, introvert) en Homogenic is er om je speaker te laten knallen.
Eerder werk is poppier en later werk is experimenteler.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 9:05 am 
Prog Professor

Wellicht is het gewoon het makkelijkst (of handigst hoe je het wil noemen) om gewoon met Debut te beginnen.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 7:59 pm 
Site Admin

Thanks. Zal eerst eens op het rond snuffelen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 9:31 pm 
Prog Professor

Kant A:

Abba -I'm a Marionette
Abba? Dat is zo’n band die je vreselijk hoort te vinden, toch? Nou, ik heb eerlijk gezegd de indruk dat ze inmiddels behoorlijk salonfähig zijn. Ik vind hun bekende nummers echter wel tamelijk vreselijk. Deze is iets minder beroerd.

Die band :lol: ! Maar goed, de muziek... vermakelijk, het kan ermee door. Eigenlijk is 3:19 ook wel weer lang genoeg.

Laibach - Nova Akropola
Toen ik een paar jaar terug naar Slovenië op vakantie ging, heb ik me nog een taalgidsje aangeschaft (kon er enkel een vanuit het Engels krijgen). Er is niet genoeg van blijven hangen om chocola van het YT-commentaar te maken. Van de muziek van dit gezelschap (waarvan ik verder enkel Tanz mit Laibach kende) gaat dat niet veel beter trouwens.

Sterkste nummer tot nu toe, vrees ik, al was het afgelopen toen het net een beetje op gang begon te komen.

Fear Factory - Ressurrection
Ah, leuk om deze weer eens te horen. Overigens is ook mijn Fear Factory kennis behoorlijk beperkt. Uit die beperkte kennis zal dit hun meest melodieuze nummer zijn. Als ik dit terughoor klinkt het me wel een tikje primitief in de oren allemaal, maar vooruit, toch ook wel weer aardig.

Kant B:
De Kift - Rolfie
Tja, in de vorige tape hadden we Wim De Craene en daar werd de wat oubollige dictie door deze en gene op de korrel genomen. Op mijn beurt vind ik over het algemeen De Kift dan weer in de pseudograppige, pseudomuzikale, kortom, vervelende hoek vallen. Er zit wel een redelijke standaarddeviatie in de gepercipieerde kwaliteit van hun nummers, maar deze zit helaas niet aan de bovenkant van de verdeling.

Björk - Unison
Björk is bij mij altijd een beetje onderbelicht gebleven, op de eerste twee albums na (nouja: eigenlijk op het 2e en 3e album na). Dit nummer is toch wel de moeite waard.

Portishead - We Carry On
Bij Portishead heb ik de indruk meer te hebben met het recentere werk dan met het "legendarische" Dummy-album. Dit klinkt bijvoorbeeld helemaal niet verkeerd, al haalt het het niveau van pakweg Massive Attack nou ook weer niet.

Als je een rockalbum bij bol.com bestelt en deze belandt in je brievenbus, is het dan post-rock? En de mensen slapen rustig verder, aldus de sinds kort veelgeplaagde Ben Crabbé. Het nummer komt overigens uit 2004 (enkel de live-versie is uit 2010), maar ook toen was hier de nieuwigheid wel een beetje af toch? Verder luistert dit soort muziek altijd wel aardig weg.

En zo werd de tape toch nog ergens goed voor... bij S&S had ik een mental note van een vervelende zangeres en dat het daarmee eigenlijk wel gezegd was, maar dit is toch wel mooi eigenlijk.

05 Abba -I'm a Marionette
02 Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
00 Steroid Maximus - Fighteous
13 Fear Factory – Ressurrection +4

02 De Kift - Rolfie
07 Björk – Unison +2
09 Portishead - We Carry On +5
04 Mono - Halcyon (Beautiful Days) +1
03 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port +3

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 11:09 pm 
Prog expert

Citaat:
Het nummer komt overigens uit 2004 (enkel de live-versie is uit 2010)

Klopt, ik heb de live versie van "Holy Ground: NYC Live with the Wordless Music Orchestra" uit 2010 gekozen, die vind ik nog wat mooier dan de studio versie.
Björk's Unison komt uit 2001 maar de live at Royal Opera House opnames uit 2002 en omdat ik pietje precies ben moeten de data ook kloppen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 11:14 pm 
Prog Diamond

king_pin schreef:
Björk's Unison komt uit 2001 maar de live at Royal Opera House opnames uit 2002 en omdat ik pietje precies ben moeten de data ook kloppen ;)

Zeg Pietje... "Live at Royal Opera House is an official DVD released by Björk on 18 November 2002. It contains a live performance by Björk on the Vespertine tour, recorded live at the Royal Opera House in London, England on 7 December 2001". ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 12:08 am 
Prog expert

ja maar.... ik bedoelde... wat ik wilde zeggen was...
*gaat zich in een hoekje schamen*

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 2:47 pm 
Prog Professor

Kant A:

Abba -I'm a Marionette +2
Ai, de band die mijn moeder grijsdraait. Dit nummer heb ik echter nog niet veel gehoord, denk ik. Kan ik dus ook nog niet beu gehoord zijn. Valt mee.

:roll: neen dank u. Zal allemaal wel grappig bedoeld zijn, maar ik vind er weinig aan.

Laibach - Nova Akropola
Nog nooit van gehoord. Heel theatraal. Is dit de soundtrack bij een film of zo? Kan mij inbeelden dat dit perfect werkt als soundtrack, maar om er gewoon naar te luisteren is het wat pover.

Steroid Maximus - Fighteous +3
Valt mee, maar lijkt me eerder een intro dan een volledig nummer.

Ooit was deze band populair in de kringen waar ik vertoefde. Zelf vond ik het te veel herrie en te weinig muziek. Is niet veel veranderd...

Kant B:
De Kift - Rolfie +1
Heb een beetje hetzelfde als bij Laibach: mocht ik dit zien in het kader van een toneelvoorstelling of zo, dan denk ik dat ik dit best zou kunnen pruimen. Nu is het maar pover.

Björk - Unison
Nooit echt fan geweest van Björk (vind ze eigenlijk een zaag...). In deze tape valt het mee, maar dit wil voorlopig niet veel zeggen, vrees ik.

Portishead - We Carry On
Irritant begin. En het blijft duren...

Mono - Halcyon (Beautiful Days) +5
Ah, een beetje een verademing na de vorige nummers. Komt traag op gang, atmosferisch, maar er is niks irritants aan. Meer zelfs, hier zou ik best wel meer willen van horen. Of het voor een hele cd is, is weer een ander paar mouwen.

Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port +4
Beetje in dezelfde lijn als het vorige. Weet deze tape toch nog mooi af te sluiten!

07 Abba -I'm a Marionette
03 Steroid Maximus - Fighteous
13 Fear Factory – Ressurrection

03 De Kift - Rolfie
07 Björk – Unison
09 Portishead - We Carry On
09 Mono - Halcyon (Beautiful Days)
07 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 4:00 pm 
Prog Professor

Kant A:

Abba -I'm a Marionette 5
Ik houd sowieso wel van ABBA en dit is een erg leuk nummer, een van hun eerste echt goede album.

Op zich heeft het liedje nog wel wat maar die Nina Hagen kan beter haar mond houden.

Laibach - Nova Akropola
Twee keer opgezet, twee keer helemaal niets van bijgebleven op wat industriële geluiden na.

Dit klinkt als een opgerekte begintune voor een Amerikaanse tv-serie, niet als iets om daadwerkelijk naar te luisteren.

Ik had hier een portie ongeleide herrie verwacht, dus in zoverre viel het me nog best mee. Verder niet echt iets wat ik op zou zetten.

Kant B:
De Kift - Rolfie
Naam vaak gehoord maar dit is voor het eerst dat ik iets van ze hoor. Muzikaal kan ik dit best waarderen (er wordt volgens mij echt te weinig folk gemaakt in Nederland, al heeft dit af en toe wel iets van CCC inc), maar tekstueel vind ik dit helemaal niets. Sowieso vind ik plat-Amsterdams niet om aan te horen, dus dat werkt ook al niet echt mee.

Björk - Unison 3
Eindelijk weer eens een nummer dat me goed bevalt. Wel vind ik het orkest af en toe wat over de top. Ik heb dus ook maar even de studio-versie beluisterd en die vind ik toch nog wel een slag mooier.

Portishead - We Carry On 2
Wel een lekker duistere sfeer die hier wordt neergezet. Verder kan ik ook hier weer niet zo heel veel mee.

Mono - Halcyon (Beautiful Days) 4
Ik kan het gruizige gitaargeluid moeilijk rijmen met de orkestrale klanken. Niettegenstaande deze ongerijmdheid is dit een erg geslaagd nummer. Hier wil ik zeker meer van horen.

Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port 1
Deze vind ik dan weer een stuk minder interessant. Wel een mooie stem maar niet zo'n boeiend nummer.

Concluderend: weer een hoop nieuws gehoord, waarvan het meeste niet echt aan mij besteed is. Laatste puntje is vrij willekeurig uitgedeeld.

12 Abba -I'm a Marionette

03 De Kift - Rolfie
10 Björk – Unison
11 Portishead - We Carry On
13 Mono - Halcyon (Beautiful Days)
08 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 8:30 pm 
Prog Professor

Abba -I'm a Marionette
Ik ben wel een liefhebber van ABBA. Perfecte popsongs met vaak die fraaie melancholische inslag. Dat is hier een stuk minder, beetje een kitscherig stuk maar wel een erg fijn lied.

Het is wel een aardig liedje, ik erger me niet zo aan Nina. Maar nu is een aardig liedje wel weer wat anders dan een liedje.

Laibach - Nova Akropola
Wat moet ik hier van zeggen, nou laten we het er op houden dat ik het niet al te best vind...

Soundtrack? PS3 game? Als "normale" luistermuziek kan ik er in ieder geval weinig mee.

Fear Factory ken ik uiteraard wel van naam maar ik heb er niets van in de kast staan. Ik vrees dat dit ook niet gaat veranderen. Niet dat het slecht is hoor want ik hoor best interessante stukjes (dat stukje rond de 3 minuten bv.) maar als geheel niet goed genoeg voor verdere verdieping.

De Kift - Rolfie
Dit vind ik eigenlijk best leuk. Ik vrees dat een heel album wat vervelend gaat worden maar zo en los nummer vind ik wel grappig.

Björk - Unison
Kijk, eindelijk eens een echt goed nummer. Mooie live opname (zowel qua beeld als mede qua geluid) met erg mooie muzikale details.

Portishead - We Carry On
Dit nummer is een beetje een kruising tussen Bjork en Massive Attack. Helaas moet ik wel concluderen dat ik beide acts beter vind dan Portishead. Dit nummer werkt wel ietwat op mijn zenuwen maar is zeker niet verkeerd.

Potverdorie, ik had hem niet meer verwacht maar toch nog gekomen. De verrassing! De naam kwam me vagelijk wel bekend voor echte bellen deed het niet rinkelen maar dit is wel heel erg mooi! Maakt toch weer een hele hoop goed.

Dit kan ik ook wel goed waarderen. De zang kan nog net wat beter (qua klankkleur) maar muzikaal zit het erg interessant in elkaar. Fraai werkje.

15 Abba -I'm a Marionette +3

03 De Kift - Rolfie
15 Björk – Unison +5
12 Portishead - We Carry On +1
17 Mono - Halcyon (Beautiful Days) +4
10 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port +2

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 4:56 pm 
Prog Diamond

Kant A

Abba -I'm a Marionette
Goeie stemmen hoor, deze dames!
Fijn dat Abba weer "mag" tegenwoordig. Dit nummer is een prima start.

Brrrr. Heb dit nooit wat gevonden vrees ik. Gitaar is wel leuk, maar deze mevrouw moet niet gaan "zingen".

Laibach - Nova Akropola
Van deze band heb ik het nodige, deze niet.
...en dit vind ik ook niet veel. Heb veel betere nummers van hen gehoord.

Wie zegt u? Steroid Maximu, nooit van gehoord!
Gewoon best wel irritant dit en twee en een halve minuut lang maar liefst...

Dit is best een aardig nummer. Niet heel schokkend, maar het klinkt ok.

Kant B

De Kift - Rolfie
Voor het luisteren had ik geen idee wat ik hiervan moest verwachten....
Tags: "brasspunk cult fanfare pop punk de kift dutch nederlandstalig zaanstreek Holland" Kijk dat zijn best veel tags...
We hebben het al eens eerder gehad over humor in muziek. Dit valt daar m.i. ook onder.
Grappig hoor, beetje cabaretesque.

Björk - Unison
Breekbare Björk...ik had eerlijk gezegd nooit verwacht dat deze mevrouw zo lang mee zou gaan. Niet dat de muziek slecht is, maar dat ze zo'n schare fans heeft weten te binden.
Goed nummer dit en mooie uitvoering. Ik stoor me alleen een beetje aan die knispergeluidjes gedurende dit nummer.

Portishead - We Carry On
Ik ken Portishead van hun eerste CD. Moet zeggen dat dat me meer aansprak. Dit is nogal nerveus.

Dit klinkt wel mooi. Beetje langzaam, maar wel sfeervol.
Ik vind het alleen niet zo spannend, op die gitaaruitbraak halverwege na dan. Bij dit soort nummers heb ik altijd de neiging om stukjes te skippen.
Jammer dat het geluid wat overstuurd over komt.

Zeep&Huid...ok...Na de commentaren tot op heden had ik er niet veel van verwacht maar dit heeft me toch wel positief verrast.
Voor mij het beste nummer van de tape.

De Punten:

17=15+2 Abba -I'm a Marionette +2
16=13+3 Fear Factory – Ressurrection +3

04=03+1 De Kift - Rolfie +1
19=15+4 Björk – Unison +4
12 Portishead - We Carry On
17 Mono - Halcyon (Beautiful Days)
15=10+5 Soap&Skin - Boat Turns Toward the Port +5