Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:31 pm 
Prog Diamond

Alan Parsons - Return to Tunguska
Als groot liefhebber van muziek met elektronische inslag gruwel ik dus hiervan; oude mannen die een beetje hip proberen te doen door het interpoleren van allerlei elektronica in hun muziek. Dit vind ik vreselijke clichématige rommel en het is dan ook aan David Gilmour om het nummer te redden. Omdat hij ook niet veel verder komt dan enkele fraaie, doch zeer kenmerkende gitaarstukken kan deze versie van het nummer wat mij betreft bij het oud vuil gezet worden…

Ben Craven - Diabolique
Lekker kort (Bravo! Hulde!), maar helaas iets te kort om een goed oordeel te kunnen vellen. Ik heb deze cd een paar beluisterd, maar het gebodene kon mij maar matig boeien…

Nightwish - Storytime
Ojee… De term Eftelingmetal is al langsgekomen en dit is weer typisch een nummer was alles nep aan klinkt. Overgeproduceerde rommel waar ik graag met een grote boog omheen loop.

Ayreon - The Castle Hall
En over overgeproduceerde rommel gesproken… Hier komt de meester zelf aan bod. Deze Joop-van-den-Ende-prog barst uit zijn voegen van allerlei muzikale clichés. De termen kitsch en nep komen al snel naar boven. Bah…

Fish - Vigil
Dan is het tijd voor een van mijn oude helden… Hoewel het solomateriaal van Fish wat mij betreft mijlenver achterblijft bij zijn werk met Marillion is dit een van de (weinige) positieve uitzonderingen.

Galahad - Empires Never Last
Hoewel ik de band een paar live gezien heb, heb ik nooit een echte klik met Galahad gehad. Het zit allemaal wel goed in elkaar, maar het raakt me gewoonweg niet.

Marillion - Memory Of Water
Omdat ik This Strange Engine een waardeloze plaat vind, heb ik het origineel even opnieuw beluisterd. Deze versie mag er ook zijn.

Porcupine Tree - Strip The Soul
Ah… Ondanks dat dit zeker niet het beste nummer van In Absentia is, behoort dit nummer tot mijn favorieten van deze tape.

Airbag - All Rights Removed
Weer Airbag… Ook dit nummer luistert lekker weg en ook nu hoor ik de invloeden van deze band. Omdat de Noren misplaatste pretenties van een band als Riverside missen, kan ik hier echter best naar luisteren.

Yes – Awaken
En we eindigen met een van de wonderschone epics van Yes. Dit vind ik een van de beste nummers van Yes en (dus) een van de beste tracks op deze tape. Sterker nog… het is mijn favoriet!

08 Alan Parsons - Return to Tunguska
00 Ben Craven - Diabolique
01 Nightwish - Storytime
07 Ayreon - The Castle Hall
24 Fish – Vigil +1

10 Galahad - Empires Never Last
03 Marillion - Memory Of Water
08 Porcupine Tree - Strip The Soul +3
13 Airbag - All Rights Removed +2
15 Yes – Awaken +4

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 10:11 pm 
Site Admin

ayreonfreak schreef:
Spider schreef:
00 - Galahad - Empires Never Last
Helemaal geen onaardig nummer. Lekker uitgesponnen. Ja, niet verkeerd. Een band waar ik misschien eens achteraan moet.
Album suggestie?

Deze gelijknamige. Galahad heeft op de andere albums wat meer elektronische elementen (samples) en zelfs dance invloeden, dan op deze. En aangezien jij dat veelal niet prefereert, denk ik dat Empires Never Last jou het meest van alle albums zal bevallen. Dit is het album met het meeste neo-prog gehalte, met zelfs wat progmetal trekjes. En omdat ik denk dat ik jouw smaak een beetje kan inschatten, denk ik dat het nooit helemaal jouw band zal worden. Ik denk dat je interesse dan meer naar Porcupine Tree moet gaan. Ik weet zeker dat Deadwing en Fear Of A Blank Planet albums voor jou zijn.

Vind Empires Never Last in ieder geval goed te pruimen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 08, 2012 10:59 pm 
Prog expert

Alan Parsons - Return to Tunguska
'Wanneer begint dat nummer nu eindelijk?' denk ik bij dat elelnlange intro. Achteraf was dat het beste deel van het nummer. Volgende!

Ben Craven - Diabolique
Niet bijzonder origineel maar die orgel solo klinkt best lekker.

Nightwish - Storytime
Tsja. Die zangmelodietjes en rifjes klinken zo banaal dat het lachwekkend wordt. Sorry, dit vind ik echt héééééél erg slecht.

Ayreon - The Castle Hall
Deze over de top pathos van meneer lucassen is duidelijk niet aan mij besteed.

Fish - Vigil
Destijds vond ik dit enorm goed. Nu vind ik het muzikaal maar matig maar door de 'attitude' en teksten van Fish stijgt het toch boven de middelmaat uit. Persoonlijk vind ik dat hij betere solo nummers heeft (maar niet zo veel).

Met Galahad heb ik het in de bijna 30 jaar dat ik naar prog luister diverse malen geprobeerd en het is diverse keren niets geworden. Deze keer vormt geen uitzondering.

Verre van mijn favoriete Marillion nummer maar toch is deze versie bijzonder aardig. Misschien nog wat beter dan het origineel

Porcupine Tree - Strip The Soul
Vreemde keuze voor een PT nummer. Eigenlijk vind ik dit het minste nummer van In Absentia. WEl een goede live registratie en een minder nummer van PT is nog altijd goed beluisterbaar.

25 jaar geleden had ik dit ongetwijfeld goed gevonden maar nu kan me dit niet meer boeien. Zit goed in elkaar maar een beetje saai en voorspelbaar.

Yes – Awaken"
Een van de beter Yes nummers. Vooral het eerste deel doorstaat de tand des tijds wonderwel. Ook 1 van de weinige nummerss waar ik de overdetop-bombast wél kan hebben.

01 Nightwish - Storytime
07 Ayreon - The Castle Hall
25 Fish – Vigil +1

06 Marillion - Memory Of Water +3
10 Porcupine Tree - Strip The Soul +2
13 Airbag - All Rights Removed
19 Yes – Awaken +4

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 18, 2012 5:32 pm 
Progwereld crew

Als afsluiting van de eerste ronde, gewoon heerlijke progmuziek uit voorbije jaren. Niets om te ontdekken gewoon heerlijk genieten.
Heerlijk op mijn ipod in de trein en nu slighty different versions ...

ook maar even mijn mening over de nummers opgeschreven:

Kant A

Alan Parson's Project - Return to Tunguska
Ik heb niets met de muziek van Alan Parson. Ik hou wel van elektronische muziek, maar Parson is niet voor mij. Gilmour is natuurlijk fantastisch, maar dan kan ik wel een album van Pink Floyd opzetten. Leuk om een keer te horen, normaal zou ik Alan Parson niet opzetten.

Ben Craven - Diabolique
Leuke opname.

Nightwish – Storytime +2
Tja … Nightwish is toch nog altijd mijn zwak. Ik kan niet omschrijven waarom, maar ik vind dit gewoon goed! En dit is zeker één van de betere nummers van hun laatste album.

Ayreon - The Castle Hall +3
Geweldige live versie met Stream Of Passion & Damian Wilson. Volgens mij in 013, doet me weer denken aan een geweldig concert

Fish – Vigil
Brunniepoo schreef:
Na 8,5 minuten had Fish het hoogtepunt van zijn solocarrière al bereikt, beter dan dit zou het niet meer worden (maar dan heb je ook wel een van de mooiste nummers ooit te pakken, zoals Vigil al schreef).

Helemaal mee eens :thumbup:
En toen had ie ook moeten stoppen.

Kant B

Gekozen voor een mooie live opname. Prima keuze.
Nummers geven wordt nog moeilijk.

Tja … Marillion altijd goed. Van de zo vele live opnamen is dit niet de beste. Van de Less = More tour, wat leuk was om een keer mee te maken, maar nu weer gewoon muziek maken. Op basis van deze opname geen punten. Waarschijnlijk zouden ze het hiermee zelfs voor die van Fish gaan verliezen. Op basis van het origineel natuurlijk niet ;)

Porcupine Tree - Strip The Soul +4
Moet ik daar nog wat over zeggen … Een meer dan geweldig concert in Tilburg!
Ik snap alle reacties hierboven niet, Strip The Soul is een geweldig nummer van In Absentia 8)

Komt nu dus Airbag van hun laatste album, zie mijn reactie op de vorige tape.

Yes – Awaken +1
Jammer genoeg speelde ze dit afgelopen jaar niet in Nijmegen. Een prachtig nummer van een legendarische band.

Zo klaar met de eerste ronde, laat de 2e ronde maar komen ;)

Nog even de punten verzameld:
01+02=03 Nightwish - Storytime
07+03=10 Ayreon - The Castle Hall
25 Fish – Vigil

06 Marillion - Memory Of Water
10+04=14 Porcupine Tree - Strip The Soul
13 Airbag - All Rights Removed
19+01=20 Yes – Awaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2012 10:50 pm 
Prog Professor

- Alan Parson's Project - Return to Tunguska
Tsja, je kan het met mij eens zijn of niet, maar ik vind toch dat de muziek van Alan Parsons Project in iedere muziek collectie thuishoort.
Overigens is dit meer een solo cd dan een Alan Parsons Project cd.
Volgens mij waren ze toen al of pas ontbonden.
Heerlijk muziek om bij weg te dromen.

- Ben Craven - Diabolique
Een ietwat vreemde keuze, deze Diabolique.
Geldt meer als een intro dan een volwaardige nummer.
Er staan betere nummers op de cd die als eye-catcher hadden gefungeerd.
Daarbij denk ik aan Ready to Loose (heerlijke meezinger), No Specific Harm, en de titeltrack.
Uitstekende cd overigens, eentje die ik dankzij Progstreaming heb ontdekt. :thumbup:

- Nightwish - Storytime
Bij mij bleef het ooit bij Once.
Leuke cd, maar verder niet zo bijzonder.
Was door de goede reacties op Imaginaerum best wel nieuwsgierig geworden en heb de cd maar meteen aangeschaft.
Klinkt nog steeds leuk, en beter dan Once maar nog steeds niet wereldschokkend.
Vind Anette Olsen wel een betere zangeres.
En een betere eye-catcher. ;)

- Ayreon - The Castle Hall
Ja, deze versie is leuk hoor. Zeker niet verkeerd.
Maar geef mij maar het origineel van Arjen's beste cd.
Haalt het niet bij het origineel, en dat komt mede door het feit dat ik Marcella maar een middelmatige zangeres vind.
Ben wel blij met Damian's aanwezigheid! 8)

Mario schreef:
Ayreon - The Castle Hall +3
Geweldige live versie met Stream Of Passion & Damian Wilson. Volgens mij in 013, doet me weer denken aan een geweldig concert

Nope, opgenomen in Lucky&Co te Rijssen. ;)

*2- Fish - Vigil
Ik heb de solo-carrière van Üncle Fish altijd gevolgd.
Tot 13th Star heeft hij bij tijd en wijlen toch best leuke cd's afgeleverd, met Vigil In a Wilderness of Mirrors en Empires on Sunsets als hoogtepunten.
Ook deze nummer is uitstekend, had dit graag in een Marillion-uitvoering willen horen maar het mocht niet zo zijn.

Kant B

*3- Galahad - Empires Never Last
Oh, mooie opbouw heeft deze nummer.
Mag graag naar deze cd luisteren.

- Marillion - Memory Of Water
Tsja, maar drie nummers op This Strange Engine zijn de moeite waard en daar hoort deze nummer nou net niet bij.
Dat Less = More gedoe is voor mij toch echt Less.

*4- Porcupine Tree - Strip The Soul
Ik vind Steven Wilson toch een unieke artiest.
Dubbel voordeel voor hem is dat hij begeleidt wordt door een zeer sterke band.
Mag wel zeggen dat ik in de loop der jaren fan van hem en PT ben geworden.
In Absentia is toch al een van de betere PT releases dus ook deze nummer mag er zijn.
Wanneer word John Wesley nou 's volwaardig PT-lid?

*1- Airbag - All Rights Removed
Ik vermelde het al op HHBBXX's tape; klinkt goed, sterke nummers met wederom veel Pink Floyd invloeden (zou die gitarist gewoon een zoon van David Gilmour zijn of heeft hij een-op-een les van hem gehad?), maar het loopt te veel in elkaar over.
Te weinig verschil tussen het een en het volgend nummer, en de wat saaie zang werkt ook niet echt mee.
Uitstekende muziek, maar moet het niet iedere week opzetten.
Deze cd begint dan wel weer beter als Identity, fijne nummer.

- Yes - Awaken
Ik heb dit volgens mij al eens vermeld maar in de prog-muziek wereld ken ik maar twee zangers waar ik veel moeite mee heb; Geddy Lee van Rush, die ik muzikaal overigens geweldig vind, en Jon Anderson van Yes.
Nou heeft het muziek van Yes behoudens de Rabin-periode mij nooit echt gegrepen, maar dit is toch een fijne nummer.
Moet zeggen dat ik een inhaalslag aan het maken ben, dus wie weet, komt het nog goed tussen Yes en I. ;)

Al met al is dit een tape geworden waarbij het voor mij moeilijk is gebleken om ergens punten aan te hangen.
Niet omdat het zo slecht is, nee juist omdat het een goede tape is.
Te veel nummers die punten verdienen, al is het meer van het 1 a 2 punten-niveau.
Ook deze tape wil ik wel 's in zijn geheel horen. :)

Rest mij te vertellen dat het bijzonder jammer is dat er voor Diabolique van Ben Craven is gekozen.
Ik weet zeker dat een andere nummer (lees mijn commentaar) een hogere score had gehad.

De punten;

03 Nightwish - Storytime
10 Ayreon - The Castle Hall
25 + 2 = 27 Fish – Vigil

10 + 3 = 13 Galahad - Empires Never Last
06 Marillion - Memory Of Water
14 + 4 = 18 Porcupine Tree - Strip The Soul
13 + 1 = 14 Airbag - All Rights Removed
20 Yes – Awaken

Laatst bijgewerkt door Alex op ma maart 05, 2012 12:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 12:19 am 
Prog expert

maddox schreef:

Dat kan binnenkort in het programma "The Prog Files" op de zondagavond.
In de "start post" kun je ook Kant A en B downloaden. Deze MP3's bevatten alle nummers in de studioversie en zijn aan elkaar gemixed.

Luister Link:
WMP http://www.iskc.rocks/rock.m3u
Flash http://iskc.rocks/?page_id=721
Facebook http://www.facebook.com/ISKCWebradio

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 12:26 am 
Prog Professor

DutchmanX schreef:
maddox schreef:

Dat kan binnenkort in het programma "The Prog Files" op de zondagavond.
In de "start post" kun je ook Kant A en B downloaden. Deze MP3's bevatten alle nummers in de studioversie en zijn aan elkaar gemixed.

Geen idee wat je met 'start post' bedoelt maar ik ga er naar luisteren, binnenkort. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 10:12 am 
Prog Professor

maddox schreef:
(zou die gitarist gewoon een zoon van David Gilmour zijn )

Volgens mij houdt de zoon van Gilmour zich met hele andere zaken bezig ;)

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]