Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 11:35 pm 
Prog expert

Hallo allemaal,

In deze mixtape onder andere muziek waar ik door de jaren heen hardnekkig fan van ben gebleven. Van 1983 tot 1996 heb ik een programma gepresenteerd met de progressieve en symfonische rockmuziek van die tijd. Door mijn huidige radiowerk ben ik tegenwoordig (weer) zeer regelmatig op zoek naar muziek die aansluit op het verleden. Mede dankzij dit forum heb ik veel nieuwe bands ontdekt die uitstekende muziek maken. Hieronder mijn lijst van toen en nu. Veel luisterplezier.

Kant A

1 - Alan Parson's Project - Return to Tunguska
2 - Ben Craven - Diabolique
3 - Nightwish - Storytime
4 - Ayreon - The Castle Hall
5 - Fish - Vigil

Kant B

1 - Galahad - Empires Never Last
2 - Marillion - Memory Of Water
3 - Porcupine Tree - Strip The Soul
4 - Airbag - All Rights Removed
5 - Yes - Awaken Part 1 Part 2

Voor de punten:

Kant A

00 - Alan Parson's Project - Return to Tunguska
00 - Ben Craven - Diabolique
00 - Nightwish - Storytime
00 - Ayreon - The Castle Hall
00 - Fish - Vigil

Kant B

00 - Galahad - Empires Never Last
00 - Marillion - Memory Of Water
00 - Porcupine Tree - Strip The Soul
00 - Airbag - All Rights Removed
00 - Yes - Awaken

Hier alle nummers in de studioversie voor in de auto of om achter elkaar te beluisteren:
Kant A - Kant B

Luister Link:
WMP http://www.iskc.rocks/rock.m3u
Flash http://iskc.rocks/?page_id=721
Facebook http://www.facebook.com/ISKCWebradio

Laatst bijgewerkt door DutchmanX op zo jan 15, 2012 12:20 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 12:03 am 
Prog Professor

Jemig de pemig, geen gezoek naar obscuur materiaal maar gewoon een tiental wat bekendere maar erg goede liedjes neer plempen. Dat vind ik een fijn uitgangspunt. Nummer vijf ken ik niet maar dat zou me zo maar eens kunnen aanspreken ;)

Maar eeh Ronald is er een reden dat je altijd eerst de artiest vermeld en de titel behalve bij het 1ste nummer?

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Laatst bijgewerkt door vigil op zo jan 15, 2012 12:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 12:07 am 
Prog Diamond

Deze ga ik met veel plezier beluisteren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 12:18 am 
Prog expert

vigil schreef:
Jemig de pemig, geen gezoek naar opbscuur materiaal maar gewoon een tiental wat bekendere maar erg goede liedjes neer plempen. Dat vind ik een fijn uitgangspunt. Nummer vijf ken ik niet maar dat zou me zo maar eens kunnen aanspreken ;)

Maar eeh Ronald is er een reden dat je altijd eerst de artiest vermeld en de titel behalve bij het 1ste nummer?

100 keer gecontroleerd :lol: Aangepast.

Luister Link:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 1:18 am 
Prog Professor

Kant A

Dit album is voor mij het onbekendste album van APP, ik heb het zelfs niet origineel maar op als kopie op cdr. Ik draai het eigenlijk nooit en daardoor klonk dit nummer me ook niet gelijk bekend in de oren. Dat is op zich best jammer want het is een aardig nummer. Het gedeelte vanaf 2.50 waar de dansritme's "los" komen is zelfs best goed. Moet we toch weer eens wat meer verdiepen in dit album, alvast bedankt voor het afstoffen!

Het enige nummer wat me echt helemaal niks zei. Het is best een aardig lied al vraag ik me af of ik een heel album zou trekken. Het nummer is ook erg kort en vrij abrupt afgelopen. De beelden uit de studio zijn overigens wel interessant.

Blije efteling metal, nee hier zal je vast een ander blij mee maken maar mij niet.

Dit is een live versie van een zeer aardig nummer van het beste album van Arjen en zijn koorknaapjes. Hier is het gezongen door mevr. Bovio welke naast haar stem ook wel de nodige pluspunten heeft maar daar gaat het hier niet over...

04 - Fish - Vigil
Ah, een nummer welke opgedragen en vernoemd is naar mijn nickname op de diverse fora. Behalve dat dit bijzonder aardig is heeft het vernoemde nummer ook nog alle ingredienten in zich om het te schoppen tot een van de beste liederen allertijden.

Kant B

01 - Galahad - Empires Never Last
Ah, Galahad. Een van de neo prog acts welke ik zeer goed kan hebben, jammer genoeg geen "I Could Be God" maar dit nummer is een zeer goed alternatief.

03 - Marillion - Memory Of Water
Nu zijn er meerdere versies van dit nummer in omloop, behoudens de studio-versie (TSE), de enige echt goed geslaagde versie welke op het remix album Tales from the Engine Room staat en ook deze (adembenemende) akoestische versie.

He, hier was ik bij! Ik ben groot fan van PT maar niet zo groot van de zogenaamde "metal-periode" welke 3 behelsde. Dan is de 1ste plaat uit het trio nog wel de meest originele en dit nummer dan ook nog niet de beste (zo het nou om Blackest Eyes gaan). Doch een wat mindere nummer van een iets mindere plaat van PT steekt nog altijd ver boven de middelmaat uit.

De hype die Airbag heet is niet zo groot als menigeen wel eens denkt dat het is maar dat het muzikaal wel in orde is lijkt me duidelijk. Dit nummer voldoet ook weer aan alle kwaliteitseisen welke je aan een hedendaagse progsong zou kunnen stellen. Toch raakt het mij niet en gaan de 9 minuten keurig voorbij zonder enige emotie bij me los te hebben gemaakt.

02 - Yes - Awaken
Weer een klassieker, deze keer van Yes. Het kijken naar Yes kost mij altijd wat moeite maar deze uitvoering is toch prima te noemen.

Kant A

04 - Fish - Vigil

Kant B

01 - Galahad - Empires Never Last
02 - Yes - Awaken

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 11:03 am 
Site Admin

Anamorph schreef:
Deze ga ik met veel plezier beluisteren!

+1 :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 3:10 pm 
Prog Professor

Kant A

Ben niet zo bekend met de nieuwe Alan Parsons en hier had ik dan ook nooit van gehoord. Weet niet of ik helemaal weg ben van deze modernere electronic aanpak, maar het gitaarspel van Gilmour redt het nummer.

Heb dit album wel eens beluisterd via Progstreaming maar vond het niet interessant genoeg om vaker te beluisteren. Dit nummer klinkt niet onaardig maar duurt eigenlijk iets te kort om er echt zinnig uitspraken op te kunnen baseren.

Poeh, als ik de clip niet had gezien dan had ik het nummer misschien nog enigszins onbevangen kunnen luisteren, nu ga ik indrukken bij de beelden al snel toepassen op de muziek en dat pakt niet overdreven gunstig uit. Het klinkt een beetje als een kruising tussen ABBA en metal, zonder de gunstige punten van een van beide. Het vorige album van Nightwish vind ik hun beste, maar als dit hele album zo klinkt dan begin ik er maar niet aan...

Het origineel vind ik een van de betere Ayreon-nummers, deze live-versie vind ik minder.

03 - Fish - Vigil
Na 8,5 minuten had Fish het hoogtepunt van zijn solocarrière al bereikt, beter dan dit zou het niet meer worden (maar dan heb je ook wel een van de mooiste nummers ooit te pakken, zoals Vigil al schreef).

Kant B

02 - Galahad - Empires Never Last
Ik had zelf ook al een nummer van deze band op mijn tape staan dus het lijkt me duidelijk dat ik deze muziek kan waarderen. Een wat stevigere neo-prog met over het algemeen toch wel goede teksten.

Deze versie vind ik eigenlijk mooier dan het origineel, maar binnen het oeuvre van Marillion neemt dit nummer mijns inziens geen hele prominente plaats in.

Ook niet echt een van mijn favoriete Porcupine Tree-nummers. Sowieso niet mijn favoriete album en ook op dat album weet dit nummer niet echt veel indruk achter te laten.

01 - Airbag - All Rights Removed
Zelfde band als vorige week, dus zelfde commentaar als vorige week ;) "Tot nog toe is het uitgebrachte materiaal van onze Noorse vrienden van een constant hoog niveau en zo ook dit nummer."

04 - Yes - Awaken
Veel beter kan een prognummer mijns inziens niet worden. Ik denk dat ik de studio-versie prefereer boven deze live-versie, al is het Montreux-optreden zeker de moeite waard.

Conclusie: als je veel moeite voor iets moet doen dan is de beloning aan het eind meestal groter. Voor deze tape heb ik weinig moeite moeten doen, en ik heb dan ook hoofdzakelijk nummers gehoord die ik toch al met een behoorlijke regelmaat draai. Van de nieuwe ontdekkingen zal ik misschien nog wel eens achter Alan Parsons-nieuwe stijl en Ben Craven aangaan.

Kant A

07 - Fish - Vigil

Kant B

02 - Galahad - Empires Never Last
01 - Airbag - All Rights Removed
06 - Yes - Awaken

Laatst bijgewerkt door Brunniepoo op ma jan 16, 2012 1:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 10:32 pm 
Prog Professor

Als ik een mixtape voor de kiezen krijg met 9 onbekende nummers en 1 bekende, luister ik die bekende vaak ook maar even mee, voor de flow van het geheel en de eerlijke beoordeling enzovoorts. Hier ken ik er maarliefst 5 en dan beperk ik me toch maar even tot de andere 5 (met een * gemarkeerd), al loop ik er vast wat mooie liveversies door mis. Soit.

Kant A

1 - Alan Parsons - Return to Tunguska 1
* Alan Parsons zonder zijn Project, wat eigenlijk neerkomt op Alan Parsons zonder Eric Woolfson. Van zijn 'solo'albums vind ik Try Anything Once nog wel aardig, maar On Air en The Time Machine veel te tam. En A Valid Path kende ik dus nog niet... Dat de goede man hier wat meer met techno/elektronica zou flirten was op zich wel bekend. Het pakt op dit nummer in elk geval helemaal niet verkeerd uit. Op een of andere manier klinkt hij toch ook gewoon weer als zichzelf.

* Heb wel een bescheiden hype over dit album langs zien komen het afgelopen jaar, maar die heb ik voorbij laten gaan. Op grond van dit stukje laat ik dat maar even zo, al is het eigenlijk te kort voor een redelijk oordeel.

* Voor sommige oude Nightwish-nummers heb ik nog wel een zwak, maar als ik dit mij onbekende nummer hoor, is dit soort power-bombast voor mij toch wel een beetje been there, done that, ondanks het catchy refrein.

* Nee, tussen mij en Arjen Lucassen zal het nooit echt wat worden. Alle vertrouwde elementen voor een kitscherige draak zijn hier weer volop aanwezig.

5 - Fish - Vigil 4
Brunniepoo schreef:
Na 8,5 minuten had Fish het hoogtepunt van zijn solocarrière al bereikt, beter dan dit zou het niet meer worden (maar dan heb je ook wel een van de mooiste nummers ooit te pakken, zoals Vigil al schreef).

Daar kan ik het enkel 100% mee eens zijn.

Kant B

Galahad maakt hier wat minder enthousiasme los dan bij mijn voorgangers, maar dit nummer is in al zijn bombast toch wel aardig.

Het This Strange Engine-album begint als popplaat nog vrij hoopvol, maar zodra we hier zijn aanbeland, moet ik toch altijd wel een beetje tegen de slaap vechten.

Porcupine Tree in de metalmodus. Dit nummer kent zeer kundig drum- en gitaarwerk, maar het is de fijne break die werkelijk de redding brengt. Maar ze hebben nog steeds tientallen betere nummers. Net buiten de punten.

4 - Airbag - All Rights Removed 2
* Van Identity (ik moest de titel nota bene eerst opzoeken) was ik maar matig onder de indruk, maar dit is het tweede nummer dat ik van All Rights Removed hoor en beide maken een duidelijk betere indruk. Of het nou Pink Floyd voor en na is of niet. Misschien toch eens tijd voor actie in deze.

5 - Yes - Awaken Part 1 Part 2 3
Ja, dat is natuurlijk een klassieker. Het totaalplaatje heeft me nooit helemaal kunnen overtuigen (het hangt hier en daar wat klungelig aan elkaar en Jon Andersons zangpartijen zijn bij vlagen ronduit vervelend), maar het middenstuk op het orgel is toch een van die definiërende momenten van Ons Aller Favoriete Genre en voor mij ook het dominante element.

De punten (inclusief correctie van Wouter die een puntje te weinig bij Galahad optelt)

Kant A

01 - Alan Parsons - Return to Tunguska
11 - Fish - Vigil

Kant B

03 - Galahad - Empires Never Last
03 - Airbag - All Rights Removed
09 - Yes - Awaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 12:34 pm 
Prog Diamond

Kant A

1 - Alan Parsons - Return to Tunguska
Ja, ik hou hier wel van. The APP was één van m'n eerste kennismakingen met dit genre (via Ammonia Avenue), er kwam daarna echter een hoop minder goed spul...
Dit echter is een hele aardige CD. Sommige nummers (waaronder deze) doen me denken aan Stereotomy (Urbania/Where's the walrus?)....en af en toe hoor ik de stemmetjes uit "wooloomooloo" (JMJarre)...;)
Leuk nummer hoor.

Ahhh, Ben Craven. Voor mij een van de verassingen van vorig jaar. Dit nummer is goed, maar er staat veel beters op de CD.
Die toetsensolo is wel heel lekker! Het publiek in de clip gaat ook "helemaal uit z'n dak!" (Not!!)

Nightwish heb ik nooit echt geweldig gevonden. Deze CD echter is heel aardig. Dit is een behoorlijk hitgevoelig nummertje. Het ligt lekker in het gehoor.
Persoonlijk vind ik Ghost River nog iets beter, maar deze mag er best zijn.

4 - Ayreon - The Castle Hall +2
In tegenstelling tot sommigen die de muziek van Ayreon niks vinden en geen klik hebben, blijf ik een zwak houden voor deze muziek.
Deze uitvoering met Marcela is anders dan ik gewend ben, maar best wel goed, al vind ik het orgineel beter. Damian steelt voor mij echter de show!

5 - Fish - Vigil +4
Wereldplaat! Inderdaad het hoogtepunt van de solo-carriere van Fish.
Jammer dat de stem van meneer Vis dit "geweld" tegenwoordig niet meer toelaat (hoewel dit nummer tijdens het laatste concert in Zeist nog wel aardig uit de verf kwam).

Kant B

Wat een lekker kapseltje heeft Stuart Nicholson toch! Wel een lekkere uitvoering dit hoor!
Jammer genoeg vind ik dit niet zo'n goed nummer alleen, de eerste 6 minuten duren me te lang..:) Gitaarsolo is weer wel heel fijn.
...en weer van dat publiek wat stoicijns voor zich uit blijft kijken...Is het wel voor een levend publiek opgenomen? O, ja er wordt geklapt aan het einde!

Deze is me wat te traag en breekbaar. Best een leuk liedje hoor, maar...nou ja geef mij maar Seaso's End of Brave.
Wel een mooie uitvoering.

Eindelijk eentje waarvan ik zeker weet dat ik er geen punten aan hoef te geven. Dit is niet een van de boeiendste nummers van Porcupine Tree. Vind er weinig spanning in zitten en het blijft niet hangen.
Het einde is nog wel aardig, maar deze tape bevat veel betere nummers...

4 - Airbag - All Rights Removed +1
...zoals dit nummer! Airbag: (tot nog toe) altijd goed!
De nieuwe CD doet duidelijk niet onder voor de eerste. Het hoogtepunt is natuurlijk niet dit nummer (maar Homesick), maar deze mag er ook wezen!

5 - Yes - Awaken Part 1 Part 2 +2
Ik ken dit nummer niet zo goed eigenlijk. Ik ken Yes sowiezo niet zo goed. Komt bij mij door Jon Anderson. Die irriteert me nogal snel.
Dit is best goed maar jammer dat het niet instrumentaal is :P (maar daar denkt Spider vast anders over!;))
Twee punten voor part 2!

Geen nieuwe dingen, maar fijne tape! Moeilijk om punten te geven! Ik vond bijna alles puntenwaardig!

Dit is mijn beslissing:

Kant A

01 - Alan Parsons - Return to Tunguska
02 - Ayreon - The Castle Hall
15 - Fish - Vigil

Kant B

03 - Galahad - Empires Never Last
04 - Airbag - All Rights Removed
11 - Yes - Awaken

Laatst bijgewerkt door Anamorph op di jan 17, 2012 12:26 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 1:48 pm 
Prog Professor

Anamorph schreef:
...en weer van dat publiek wat stoicijns voor zich uit blijft kijken...Is het wel voor een levend publiek opgenomen? O, ja er wordt geklapt aan het einde!

Of het publiek bij Metalmind-concertregistraties vrijwillig naar dat theater gaat is volgens mij een van de best bewaarde geheimen in de prog...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 2:31 pm 
Prog Professor

Brunniepoo schreef:
Anamorph schreef:

Of het publiek bij Metalmind-concertregistraties vrijwillig naar dat theater gaat is volgens mij een van de best bewaarde geheimen in de prog...

:lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 1:49 am 
Site Admin

Het lijkt wel of Ronald speciaal een tape voor mij heeft samengesteld;-)

Alan Parson's Project - Return to Tunguska 4
Ik kende dit nummer ook niet en heb daarmee wel wat gemist. Krijgt van mij de volle vier punten, puur om de ontdekking van dit nummer te vieren. Waarschijnlijk had het net naast de punten gegrepen als ik de rest niet had gekend.
Ben Craven - Diabolique
Ik kreeg een fout melding op youtube, maar omdat ik het nummer al ken kan ik zeggen dat ik dit niet representatief genoeg vind om zijn werk eer aan te doen. Ik had dus voor een ander nummer gekozen. Ik schaar deze artiest in het zelfde rijtje als mannen als Frank Carducci, die dit jaar ook een geweldig album heeft afgeleverd.
Nightwish – Storytime 1
Een erg fijn nummer van een album, maar dat weten jullie al van mijn recensie. Dit nummer is in het totaalplaatje van het album een mooie afwisseling in het symfonische en bombastische geweld.
Ayreon - The Castle Hall
Tja, Ayreon doet het altijd goed bij mij, maar dat kon ook niet missen. De originele versie geniet bij mij ook de voorkeur.
Fish – Vigil 2
Ik ga hier niet veel aan toevoegen, het belangrijkste is al gezegd. Prachtig nummer en tegelijk het debuut én hoogtepunt van Fish. Onbegrijpelijk dat het hier bij is gebleven, op een paar lichtpuntjes op verschillende albums na dan.

Kant B

Galahad - Empires Never Last 3
Dit is één van de fijnste bands die ik heb leren kennen de laatste jaren. Het is jammer dat ze op de meeste albums net niet creatief en explosief genoeg zijn door een verpletterende indruk achter te laten, om daarna door te dringen tot mijn absolute favorieten. Dit nummer komt van een geweldig album, die ook behoord tot de top tien van het eerste decenium. Die basgitaar… _O_ _O_
Marillion - Memory Of Water
Niet het sterkste nummer van het wat ondergewaardeerde album, maar ach, het blijft Marillion hé? Heeft iemand hier Hogarth al eens vergeleken met :salut: “god”? Die expressie, de toewijding in zijn gezicht. Fascinerend. *fanmodus off* :mrgreen:
Porcupine Tree - Strip The Soul
Het lijkt wel een parade van grootheden deze tape. Hoewel er genoeg betere songs van PT zijn, is dit afzonderlijk (al zeker een half jaar?) geen PT meer geluisterd te hebben, klinkt dit toch wel weer aardig. Ben wel benieuwd naar de motivatie om dit nummer te kiezen. Ligt namelijk niet voor de hand, daarvoor zijn er mooiere songs, zelfs op "In Absentia"..
Airbag - All Rights Removed
Hoewel ik dit album erg goed vind, betrap ik mijzelf regelmatig op het feit dat ik het een wat suffig bandje vind, die met begerige vingertjes om zich heen graait. Dit is de Riverside van Noorwegen. Gek dat veel prog liefhebbers het bij Airbag lang niet zo vaak hebben over het “jatten” van andermans werk.
Daar kan ik zelf eigenlijk al wel antwoord op geven; dat jatten en daarna boetseren tot een mooi nieuw liedje/album kunnen ze verdomd goed. Lekker album na hun debuut, niets mis mee.
Yes – Awaken
Mooi nummer, daar kan zelfs ik niet omheen. ;) Maar net als Anamorph doet Anderson het niet zo goed bij mij.

De eindconclusie is dat ik niets nieuws heb gehoord en dus nergens ben verrast. Het meeste materiaal ken ik heeeeeel goed, aangezien ik net als Brunniepoo alles regelmatig luister, op Yes en Alan Parson na. Daarom kreeg Parson ook de volle 4 punten, want daarmee heb ik wat ontdekt, de rest ken ik al uit den treure. (jaja, zelfs Yes ken ik goed genoeg) De andere punten zijn puur op sympathie verdeeld en dienen geen bijzondere waarde. Ze hadden evengoed bij de concurrenten kunnen vallen.

05 - Alan Parsons - Return to Tunguska
01 - Nightwish - Storytime
02 - Ayreon - The Castle Hall
17 - Fish - Vigil

Kant B

06 - Galahad - Empires Never Last
04 - Airbag - All Rights Removed
11 - Yes - Awaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 2:22 am 
Prog expert

Een aanvulling: De originele studio uitvoeringen van alle nummers zijn aan elkaar gemixed te downloaden via Kant1 en Kant2 onderaan mijn initiële post. Deze wilde ik in eerste instantie linken aan de gekozen nummers. Aangezien ik mooie uitvoeringen op YouTube kon vinden waar ik zelf ook achter kon staan heb ik de traditie van de Mix-Tapes gevolgd. De tape is samengesteld op gevoel en nummers die ik graag (nog) een keer onder de aandacht wilde brengen. Dat ik daarmee afwijk van de gevestigde orde geef ik direct toe, maar dat zit in mijn bloed.

Ik luister overigens met veel plezier naar de overige Mix-Tapes, die wanneer je ze achter elkaar draait een mooi stuk muziek opleveren. Wanneer de Mix-Tapes een vervolg krijgen kan de volgende wel eens heel anders zijn, maar het blijft melodieus.

Luister Link:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 9:51 am 
Prog Professor

ayreonfreak schreef:
Maar net als Anamorph doet Anderson het niet zo goed bij mij.

Blijven we wel een beetje aardig voor elkaar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 10:09 am 
Prog Diamond

Casper schreef:
ayreonfreak schreef:
Maar net als Anamorph doet Anderson het niet zo goed bij mij.

Blijven we wel een beetje aardig voor elkaar?

:lol2:
Ik denk dat ik wel snap wat ie eigenlijk bedoelt! :-D

Laatst bijgewerkt door Anamorph op di jan 17, 2012 11:08 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 10:24 am 
Site Admin

Gelukkig maar :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2012 10:06 pm 
Site Admin

Ik zal de geplaatste nummers beoordelen en niet de studioversies.

Kant A

Nee, niks voor mij dit. Alan Parsons heeft prachtige muziek gemaakt, maar dit soort elektronische muziek kan mij niet bekoren.

Aparte keuze dit. Een kort instrumentaal nummer. Kan alleen maar het intro van het album zijn volgens mij (google bevestigt het voor me). Wel een intro waarbij ik meer wil horen.

00 - Nightwish – Storytime
1 nummer kan ik nog wel hebben van Nightwish, dan heb ik het wel gehad eigenlijk. Gelukkig staat er maar eentje op ;)

00 - Ayreon - The Castle Hall +3
Het mag duidelijk zijn, dit nummer komt van mijn favoriete album aller tijden. Een album dat ik na 12 jaar nog steeds regelmatig draai en het lijkt wel nooit te vervelen. Persoonlijk had ik gekozen voor de studio versie, maar evengoed even een momentje kippenvel. Dit brengt toch wel hele mooie herinneringen naar boven. De eerste tour van SoP heb ik 3x bezocht en met dit nummer wist Damian me elke keer weer in kippenvel te bezorgen.

00 - Fish – Vigil +4
Dit album kocht ik ooit omdat een forumlid hier zijn nickname aan had ontleend, althans daar ging ik toen even vanuit. Kon dus geen slecht album zijn en als ie dan in de voordeelbakken staat, dan durf ik de gok wel aan.
Ik zette het album op en vond het eerste nummer meteen fantastisch. Een van de beste liederen aller tijden? Dat niet, maar het kon zomaar eens in de top 10 belanden.
Wat ook zo mooi is aan dit nummer? Je kunt het in de auto zo heerlijk mee brullen. :-D

Kant B

Helemaal geen onaardig nummer. Lekker uitgesponnen. Ja, niet verkeerd. Een band waar ik misschien eens achteraan moet.
Album suggestie?

Ik zal nooit echt een fan worden van Steve’s stem. Ik kan me wel voorstellen dat men het goed vind. Op zich is het wel goed, maar er zit iets in dat me irriteert. Jammer, want de muziek zal over het algemeen dik in orde zijn.
Misschien moet ik tegen beter weten in het toch vaker proberen, misschien leer ik het wel goed te vinden.

00 - Porcupine Tree - Strip The Soul +1
Tsja, ik vind dit dan wel weer een lekker nummer, en ook van een fijn album. Porcupine Tree speelt in mijn cd kast geen prominente rol, daar moet nog steeds verandering in komen. Dit album is een van de betere van de hen die ken. Van dit nummer heb ik dus ook wel weer genoten.

00 - Airbag - All Rights Removed +2
Volgens mij kan ik hier hetzelfde verhaal als de vorige tape neerzetten. :thumbup:

00 - Yes – Awaken
Ik ken van Yes alleen het laatste album, wat ik erg goed vind. En Owner of a lonely heart natuurlijk ;)
Heb eerder wel andere werken geprobeerd, maar daar was nog geen klik. Dit vind ik wel redelijk. Het begin van Part2 vind ik wel goed, maar ook weer langdradig.

Leuke tape met veel bekende maar ook nieuw bloed.

Kant A

05 - Ayreon - The Castle Hall
21 - Fish - Vigil

Kant B

06 - Galahad - Empires Never Last
01 - Porcupine Tree - Strip The Soul
06 - Airbag - All Rights Removed
11 - Yes - Awaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 19, 2012 1:23 am 
Site Admin

Spider schreef:
Helemaal geen onaardig nummer. Lekker uitgesponnen. Ja, niet verkeerd. Een band waar ik misschien eens achteraan moet.
Album suggestie?

Deze gelijknamige. Galahad heeft op de andere albums wat meer elektronische elementen (samples) en zelfs dance invloeden, dan op deze. En aangezien jij dat veelal niet prefereert, denk ik dat Empires Never Last jou het meest van alle albums zal bevallen. Dit is het album met het meeste neo-prog gehalte, met zelfs wat progmetal trekjes. En omdat ik denk dat ik jouw smaak een beetje kan inschatten, denk ik dat het nooit helemaal jouw band zal worden. Ik denk dat je interesse dan meer naar Porcupine Tree moet gaan. Ik weet zeker dat Deadwing en Fear Of A Blank Planet albums voor jou zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2012 5:01 pm 
Prog Professor

Lijkt me een leuke tape: een aantal onbekenden en een aantal gekenden. Mooie afwisseling!

Kant A

Ik ken weinig van APP (heb onlangs eens eye in the sky geleend van een maat, maar voor de rest ...). Het komt maar traag op gang met die wat zweverige gitaar (of is het op de synth?). Ai, nu al wat meer electronica. Sorry, maar dit wordt niks, ondanks het mooie gitaarspel. Zou eventueel nog kunnen dienen als achtergrond voor een paar minuten, maar niet meer dan dat.

Heel kort nummer van een mij onbekend artiest. Het geluid is wat 'pover', alsof er een dik donsdeken over de boxen ligt. Al bij al klinkt het niet slecht. Misschien eens wat nummers op een andere 'drager' beluisteren.

00 - Nightwish – Storytime
Ai, Nightwish. Ik ben geen fan van female fronted metal (en aanverwanten). Het klinkt allemaal nogal snel hetzelfde. Zoals Spider al schreef: goed voor één nummer.

00 - Ayreon - The Castle Hall +2
Prachtig nummer. Niet mijn favoriete album van Ayreon, maar wel mijn favoriete nummer van deze cd. Het heeft de afwisseling die ik erg kan waarderen.

00 - Fish – Vigil
Een mij onbekend nummer van deze zanger (sorry Vigil :oops: ). Klinkt niet slecht. Heel typisch Fish. Het zal afhangen van de concurrentie of deze punten krijgt.

Kant B

00 - Galahad - Empires Never Last +4
Mijn favoriete nummer van mijn favoriete plaat van Galahad (laat ons wel wezen: alles voor ENL is veel minder mijn ding, teveel electronica, dance-invloeden. ENL leunt meer aan bij metal en blij toe :headbang: ). Prachtige opbouw, mooi uitgesponnen, veel afwisseling, wat drama ... Prachtig kortom.

Net als Spider ben ik nooit een fan geweest van Marillion met H. Het is allemaal goed gemaakt, maar het doet me weinig (op een paar uitzonderingen na). Het is hier niet anders.

00 - Porcupine Tree - Strip The Soul +3
Een nummer van de eerste cd die ik ooit van PT kocht. Ook hier weer die mooie afwisseling tussen hardere en zachtere stukken. Mooi nummer.

00 - Airbag - All Rights Removed +1
Ik had een beetje schrik om de nieuwe van Airbag te kopen. Hun eersteling was een mooie cd, maar kabbelde wel steeds rustig verder. Een herhaling leek me niet wijselijk. Blij verrast dat ze het niveau wisten aan te houden, hun geluid konden versterken. Ook dit is een prachtig nummer. Hmm, begint moeilijk te worden om punten te geven (op een positieve manier dan ;) )

00 - Yes – Awaken
Ik ken Yes niet echt. Ooit een verzamelcd die serieus misgevallen is gekocht. Pas onlangs meer interesse na het beluisteren van 'Close to the edge' en 'Drama'. Deze week nog 'Fly from here' aangeschaft. Blijkbaar is Yes een groep die je moet leren waarderen. Zoals het eten van olijven. Part 1 is wel heel gezapig en part 2 doet daar lekker mee voort. Het klinkt allemaal mooi, maar ik vrees dat mijn laatste punt toch naar Airbag zal gaan.

Al bij al een mooie tape. Enkel het eerste nummer viel voor mij wat uit de toon, maar de andere nummers deden toch op z'n minst al geen pijn aan de oren ;)

Kant A

07 - Ayreon - The Castle Hall
21 - Fish - Vigil

Kant B

10 - Galahad - Empires Never Last
04 - Porcupine Tree - Strip The Soul
07 - Airbag - All Rights Removed
11 - Yes - Awaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2012 12:53 am 
Prog Professor

Kant A

1 - Alan Parson's Project - Return to Tunguska +3
Ik heb altijd een zwak gehad voor elektronische muziek, en de vergelijking met Jarre is voor mij best groot, dus deze kan bij mij niet veel fout doen. Daarbij is het ook nog eens een heerlijk stuk muziek met een prima bijdrage van meneer Gilmour. Hier moet ik eens achteraan gaan.

Hmm, da’s wel heel kort. Te kort om er kaas van te maken. Tenzij het vervolg ontzettend lang was (of niet om aan te horen), had je het van mij erachter mogen plakken. Dat had denk ik beter gewerkt.

Nee, ik wordt niet koud of warm van deze Efteling metal. Next please.

Ja deze is dan weer wel leuk. Hoewel ik de studioversie prefereer is deze ook niet slecht. Hier zit tenminste pit in, wat ik bij vorige nummer node miste.
Blijft één van mijn favoriete Ayreon nummers van één van mijn favoriete Ayreon albums.

5 - Fish - Vigil +2
Leuke link met het vorige nummer. Hiermee heb je gelijk wel het beste nummer van Fish gekozen.

Kant B

Aardige Neo-prog maar ook niet meer dan dat.

Ik heb nooit zo veel aan dit nummer gevonden, maar deze versie kan ik dan wel weer waarderen.

3 - Porcupine Tree - Strip The Soul +1
Omdat de you-tube versie geregeld blijft hangen, beperk ik me even tot mijn eigen cd exemplaar. Hoewel er nog betere nummers op In Absentia staan, blijft ook dit nummer weer van hoge kwaliteit. Met name de ritme-sectie (Gavin en Colin) staat weer als een huis. Het nummer verveelt in ieder geval geen moment.

4 - Airbag - All Rights Removed +4
Goeie keuze! De cd overtreft wat mij betreft het al zeer goede debuut ruimschoots. Samen met Homesick I-III is dit één van de hoogtepunten. En ik blijf erbij dat het heel erg op Time Flies van Porcupine Tree lijkt. Een welgemeend _O_

5 - Yes - Awaken Part 1 Part 2
Tja, niks mis mee. De zang zal niet iedereen bekoren, maar ik heb er in ieder geval geen last van. Mooi nummer.

Dit keer was het punten geven best moeilijk. Er zaten meer goede nummers tussen dan dat er punten waren, dus ik heb keuzes moeten maken.
De punten:
08 = 5 + 3 - Alan Parsons - Return to Tunguska
07 - Ayreon - The Castle Hall
23 = 21 + 2 - Fish - Vigil

Kant B

10 - Galahad - Empires Never Last
05 = 4 + 1 - Porcupine Tree - Strip The Soul
11 = 7 + 4 - Airbag - All Rights Removed
11 - Yes - Awaken

D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]