Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 9:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 9:12 am 
Prog expert

Het is inmiddels al 3 weken geleden dat ik mijn tape heb geplaatst. Na die eerste suffe reactie zijn er gelukkig inmiddels voldoende serieuze reacties binnengekomen. Ik zal mijn muziek keuze nog een beetje toelichten.

Allereerst een statement om aan te geven hoe ik tegenwoordig tegen muziek aankijk: Melodie is overgewaardeerd.
Deze opmerking zal menigeen de wenkbrauwen doen fronsen en, eerlijk gezegd, mijzelf zo'n 10 jaar geleden ook.

Ik heb niets tegen een goede melodie, absoluut niet. Het probleem is een beetje dat er inmiddels voor ruim 450 jaar aan doorgegeven muzikale geschiedenis bestaat. Ieder melodietje is inmiddels al talloze keren gebruikt. Vooral de vocale melodiëen in rock- en popmuziek worden vaak 'herkenbaar' gehouden. Nou is 'herkenbaar' geen synoniem voor 'oudbollig', maar het komt wat mij betreft toch veel te vaak héél dicht in de buurt.
Ik raakte op een gegeven moment een beetje uitgekeken op het melodieuze aspect van de (progressieve) rock.
Been there, heard that.

Een echt aha-erlebnis waren de string quartets van Bartok. De strijkers vlogen elkaar in de haren, krasten soms atonaal, soms compleet tegendraads en dat zonder melodielijntjes die bleven hangen. Toch boeide dit iedere seconde!
Wow, zo kan het dus ook!

Veel van het moderne klassiek bood mij veel nieuws om te ontdekken: Stravinsky, Debussy, Bartok, Shostakovich, Janacek, Glass, Varese en vele anderen. In veel gevallen speelt melodie een ondergeschikte rol maar gaat het veel meer om sfeer, ritmische variatie en contrasten. Ik vind het toch heel verwonderlijk hoe vooruitstrevend en expirimenteel de klassieke muziek ooit was terwijl de hedendaagse klassieke scene wordt gekenmerkt door een soort misplaatst muzikaal snobisme. Klassiek is de enige echte 'kunst' terwijl de écht interessante muzikale ontwikkelingen allang in andere muzikale stromingen plaatsvinden.

Hierdoor kwam ik via de moderne klassiekers toch weer bij de progressieve rock uit. Tenminste, bij de bands die ook de grenzen van het genre een beetje opzochten. Ik wil gewoon graag een klein beetje verrast en uitgedaagd worden door de muziek. Het dagelijks leven is al voorspelbaar genoeg. AltrOck biedt een uitgebreide selectie van eigenwijze hedendaagse muziek. In de afgelopen 2 jaar ben ik een grote fan geworden. AltrOck was dus de meest logische keus om mijn tape aan te wijden.

In mijn tape heb ik desondanks toch gekozen voor het wat melodieuzere werk. Dit is geen tape waar ikzelf naar ga luisteren maar om anderen te laten horen. Het heeft weinig zin een nummer op te nemen dat 10 luisterbeurten nodig heeft als de mensen maar 1 keer gaan luisteren.

Yugen is typisch zo'n band waarbij melodie in veel van de composities een ondergeschikte rol speelt. Het nummer Cloudscape is wat dat betreft echt een uitzondering. Het scoort tot nu toe toch wel meer punten dan ik had verwacht.

Ciccada is natuurlijk pure retroprog. Het verrast me op zich wel hoe veel mensen moeite hebben met de zang. Ze heeft mijn inziens een heel mooie klank al is het op voor een hele CD wel een beetje te vlak. Ik hoor vooral veel Gentle Giant invloeden op dit album vooral in de manier waarop de diverse partijen subtiel in elkaar verweven zijn. Ik had verwacht dat dit veel hoger zou scoren.

Ik vind Roque van Aranis zelf een fijn nummer maar het is achteraf een verkeerde keuze geweest. Het heeft toch een vrij ongebruikelijke melodielijn en ritmiek waarin ook nog eens subtiel gevarieerd wordt. Ik heb dit nummer vooral gekozen omdat het een van de kortere nummers was. Ik had ook hier verwacht dat dit het beter zou doen.

Ah Mirthkon! Ik wordt zelf heel vrolijk van die superstrakke funky groove die steeds weer terugkomt in het nummer. Daartussen freaken ze er een beetje op los, laten de boel net een beetje ontsporen om vervolgens weer terug te keren in de strakke groove. Brunnie merkte al op dat een hele plaat wel eens een beetje vermoeiend kan zijn. Daar heeft hij wel gelijk in. De volle 70 minuten van de plaat Vehicle zijn wel een beetje overdaad. In kleinere doses vind ik dit echter zeer vermakelijk.

Camembert is een nieuwe jonge Franse jazz-rock band. Heerlijk om eens een harpspeler in een rock band aan te treffen! Dit is een van de meest gestructureerde nummers van de plaat "schnörgl Attahk" en staat daarom, ondanks de lengte, op de tape. Andere nummers zijn misschien iets meer freaky zonder dat het ergens een freakshow wordt. Lekker plaatje

Ske is mijn favoriete plaat van het jaar. Een plaat die zijn geheimen langzaam prijsgeeft en vele luisterbeurten nodig heeft om volledig op waarde te kunnen schatten. Het was daarom ook moeilijk om een nummer uit te kiezen dat met 1 luisterbeurt wat impact kan maken. Denti had in ieder geval nog een vrij herkenbaar Anglagard-achtig begin. Ik heb zo'n vermoeden dat deze plaat over een jaar of 10 als een klassieker zal worden beschouwd. Ook voor Hybris van Anglagard heeft het immers jaren geduurd totdat de plaat in een bredere kring erkenning kreeg. We zullen het zien!

Sanhedrin is de vreemde eend in de bijt met zijn Camelachtige retroprog.
In de eerste versie van de tape stond eigenlijk een nummer van het veel zwaardere Spaanse October Equus ipv Sanhedrin. Om de meer neutrale luisteraar toch een herkenbaar rustpuntje te geven heb ik dit toch maar opgenomen. Het is wel mijn minst favoriete plaat die ik heb van altrOck en derhalve ook mijn minst favoriete nummer van deze tape. Dat hij de meeste punten zou krijgen had ik echter wel verwacht. Dit heeft het meest herkenbare prog geluid bij 1 luisterbeurt.

Pikapika Teart vind ik zelf een heel fijn chamberrock bandje zonder dat het echt wereldschokkend wordt. Ze komen uit Krasnoyarsk Siberië en hebben, naar eigen zeggen, weinig mogelijkheden om hun muziek terplekke te laten horen. Ik ben dan ook bijzonder blij dat AltrOck dit soort bandjes opspoort en beschikbaar maakt voor de wereld. Ik kijk uit naar nog meer van dit soort ontdekkingen.

Dan The Nerve institute. Deze deed het niet zo goed bij de meesten en dit had ik eigenlijk niet verwacht. Ik vind dit zelf best een heel 'kloppende' mix van stijlen. Sommige vokale gedeelten doen me zelfs een beetje aan PT denken. Goeie shit van een uitzonderlijk muzikant.

Rational Diet is een mijn favoriete bands van dit moment. Ik zou ze maar wat graag een keer live zien maar de kans daarop lijkt niet erg groot. Ik ben blij dat dit toch nog wat puntjes bij elkaar sprokkelde. Grappig dat iedereen zich stoorde aan de zang. Wat mij betreft kan Olga Podkaiskaya niet vaak genoeg haar edele strot opentrekken!

Nog een paar algemene observaties over de reacties.

Veel mensen klaagden over het gebrek aan variatie op de tape. In mijn oren zit er echter een wereld van verschil tussen Aranis, Mirthkon, Camambert en Sanhedrin. Het is grappig dat anderen dat totaal anders ervaren.

Alle nummers hebben tot nu toe wat puntjes gesprokkeld. 'Zelfs' Mirthkon en Rational Diet scoorden hier en daar een puntje.

Sommigen klaagden over het gebrek aan zang om vervolgens de zang op Ciccada en Rational Diet af te kraken. Het is ook nooit goed ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 12:57 pm 
Site Admin

Goede toelichting! Ik hoop dat je mijn suffe reactie ooit nog eens kan begrijpen/vergeven ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2012 12:50 am 
Prog Professor

Heb door gebrek aan tijd heel veel in te halen dus begin ik maar waar ik gebleven ben, bij het concept verslag van Dunno's tape. ;)

Had kant A al ingevuld, bij deze gecompleteerd met kant B.

De gevreesde Thedunno tape!!! :O :club:

*4-Yugen – Cloudscape
De eerste, de beste!?
Over een half uurtje weet ik het.
Dit klinkt in ieder geval niet verkeerd, goede begin.
Volgens het 'hokje' Rio/avant-prog. Ik zou zelf Artrock zeggen.
Lekker sfeertje, goede musici ...
Ondanks dat het op het eind wat afsterft, kan ik hier wel wat mee.
Ben benieuwd naar de rest van deze band!

-Ciccada – a garden of delight
Hmm? Jethro Tull?
Lijkt er wat op, althans het begin.
Beetje folkisch, daar gaat het dus mis! ...
Dat en de zang.
Gek dat die zang mij ergens doet aan herinneren. Geen idee waarmee, maar het klinkt mij bekend in de oren.
Leuke ideetjes maar overall, niets voor mij.

-Aranis – Roque
Next one...
Beetje een klassieke maar wat chaotische ondertoon.
Er is overal een markt voor maar het pakt mij totaal niet.

-Mirthkon –daddylonglegz
Jazzy Metal!?
sommige jazzy stukken kan ik wel waarderen.
Maar voor puntjes moeten ze om mij te overtuige toch veel beter hun best gaan doen.

-Camembert - Untung Untungan 2.0
Hmm...hier wordt ik toch flink zenuwachtig van. :? :club: :confused:
Next!!

*2-Ske – Denti
Ver weg klinkt dit inderdaad wel een beetje als Änglagård.
Veel ideeën in vijf minuten maar best aangenaam en gelukkig zonder de vocale toevoegingen. ;)
Dit nummer kan ik wel waarderen, ben benieuwd naar de rest.

*3-Sanhedrin – Steam
Hmm, dit geeft mij een wat seventies gevoel.
Camelesque volgens de onderschrift. Tsja, een beetje. Been niet echt een Camel-kenner.
Zou zo ook maar, weer, Änglagård als herkenningspunt kunnen noemen. Wel iets melodieuzer, minder zwaar.
Meen ook iets van The Flower Kings te herkennen!?
Best fijn om naar te luisteren.
Zo'n drama is deze tape niet. ;)

-Pikapika Teart – Slavinskaya I
Leuk dat ze ver in de diepe contreien van Rusland ook muziek kunnen maken, maar mij maken ze er niet blij mee.

*1-The Nerve institute – Horror Vacui
Hm, eerste gedachte; Pikapika Teart nog niet afgelopen? :|
Toch vind ik dit dan net iets spannender, al klinkt het wat chaotischer, waar Pikapika wat happier klonk..
Misschien dat de zang ook meewerkt, beetje spacey (echo) gezongen.
Leuk voor een keer, maar niet meer.

-Rational Diet – Dear Kontrabandist
Tsja, bij deze nummer kan ik slechts herhalen wat ik al bij Camembert schreef;
'Hmm...hier wordt ik toch flink zenuwachtig van. :? :club: :confused:'
Stop!

'Hmm, waar zou ik die laatste puntje nou in gaan vullen? :confused: '
Dat was voor mij wel eventjes zoeken.
Het is niet dat ik geen Artrock waardeer al hou ik het over het algemeen meer bij de bekendere merken, maar op deze tape zitten er toch wat obscure tussen.
Eigenlijk zijn er maar drie bands die mijn volle aandacht kunnen behouden (4 tot en met 3 punten) en maar 1 een twijfelgeval.
Voor mij als leek lijken de meeste nummers veel op elkaar, en behoudens de beste drie durf ik wel te zeggen dat ik de rest gaat laten voor wat het is.

Maar vind het wel een gedurfde tape! :thumbup:

29 Yugen – Cloudscape +4
06 Ciccada – a garden of delight
05 Aranis – Roque
02 Mirthkon –daddylonglegz
06 Camembert - Untung Untungan 2.0
13 Ske – Denti +2
31 Sanhedrin – Steam +3
09 Pikapika Teart – Slavinskaya I
05 The Nerve institute – Horror Vacui +1
04 Rational Diet – Dear Kontrabandist

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2012 10:50 am 
Prog Professor

Ik begrijp dat als je zenuwachtig gaat worden er op los gaat rammen met een honkbalknuppel

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]