Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu ma okt 22, 2018 11:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 12:23 am 
Prog expert

De laatse 2 jaar is een groot deel van mijn Cd-budget naar 1 enkel label gegaan: het Italiaanse AltrOck. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch om mijn tape aan dit label te wijden. Dit is de muziek die ik op dit moment veel draai en mooi vind.

Het label is in 2005 opgericht door door Marcello Marinone en Fransesco Zago met als doel om de CD van de recent gevormde avant-prog band Yugen uit te brengen. Al snel werden wat 'bevriende' artiesten uitgebracht en na verloop van tijd werden excentrieke bandjes van over de gehele wereld aan het label toegevoegd. Hoewel de nadruk nog steeds op avant-prog/Rio ligt worden ook retroprog en wat ruigere dingen niet geschuwd. Over de gehele linie ligt de kwaliteit van de muziek héél hoog; althans, dat vind ik zelf. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat jullie er van vinden.

Deze compiatietape is natuurlijk niet voor mijzelf. Ik heb daarom geprobeerd de wat toegankelijker nummers te selecteren en de lengte van de nummers binnen de perken te houden. Desondanks zal het niet ieders cup of tea zijn. Maar goed; een ieder is vrij deze muziek naar believen af te zeiken als je maar wel netjes de puntjes uitdeelt. Strafpunten worden NIET geaccepteerd!

Yugen – Cloudscape (iridule 2010)
http://www.youtube.com/watch?v=x6R0cIijPkQ
We beginnen bij het begin, met de Italiaanse band Yugen. Alhoewel Yugen over de hele linie vrij moeilijke en complexe muziek maakt, gebruiken ze af en toe ook wat toegankelijker melodieën. Zoals in dit nummer "cloudscape' van de plaat Iridule.

Ciccada – a garden of delight (A child in the mirror 2010)
http://www.youtube.com/watch?v=-eDmcvA6 ... re=related
Dat niet alle muziek op het AltrOck label even zwaar is bewijst het Griekse Ciccada. Ze maken smaakvolle retroprog met invloeden van o.a. Gentle Giant, Jethro Tull en Renaissance. Overigens, een van de weinige vocale nummers in deze compilate.

Aranis – Roque (Roqueforte 2010)
http://www.youtube.com/watch?v=gY9PRsKRqbU
Van Griekenland gaan we vervolgens naar België. Aranis is wat mij betreft het beste wat onze zuiderburen te bieden hebben. En dat beste vind ik héél erg goed. Aranis maakt toegangkelijke acoustische chamber-rock. Hier is een fraai nummer van hun laatste plaat Roqueforte.

Mirthkon –daddylonglegz (vehicle 2009)
http://www.youtube.com/watch?v=peRzWdE7 ... re=related
And now for something completely different; uit de states komt de vreemde mengelmoes van Mirthkon. Dit is een catchy nummer van de plaat Vehicle. Een beetje vreemd….maar wel heel errug lekker!

Camembert - Untung Untungan 2.0 (Schnörgl Attahk 2011)
http://www.youtube.com/watch?v=4HCsKZDHkvc
Het Franse Camembert maakt aanstekelijke jazzrock. Liefhebbers van een band als Gong zullen hier wel raad mee weten. Door de bijzondere samenstelling van de band ( met blazers, een Xylofoon- en een harpspeler) heeft dit toch een heel eigen geluid.

Ske – Denti (1000 Autunni 2011)
http://www.youtube.com/watch?v=sqGP8DyiVfs
Weer terug naar Italië. De toetsenst van Yugen heeft recentlijk een soloplaat uitgebracht onder de naam "Ske". Ik kan dit niet genoeg aanprijzen. Een geweldige mix van Avant prog en retroprog. Waar veel Rio donker en morsig klinkt, klinkt Ske fris en kleurrijk. In dit nummer hoor ik duidelijk wat Anglagard invloeden terug. Als iemand eens van plan is om een begin te maken met de ‘moeilijke’ avant-prog te gaan ontdekken is deze plaat een perfect startpunt.

Sanhedrin – Steam (Ever after 2011)
http://www.youtube.com/watch?v=aREyNI6H2g8
We keren weer terug in retro-sferen. Uit Israël komt de band Sanhedrin. Dit lijkt erg op Camel. Niet verwonderlijk omdat de band is begonnen als Camel coverband. Je zou deze plaat kunnen omschreven als de beste plaat die Camel nooit heeft gemaakt.

Pikapika Teart – Slavinskaya I (Moonberry 2010)
http://www.youtube.com/watch?v=fdI3fcj6pBk
Pikapika Te ART komt ergens diep uit Siberië. Toch klinkt de muziek bepaald niet donker. Ze zijn een beetje het muzikale broertje van Aranis en vertegenwoordigen de wat lichtere kant van RIO. Ook leuk dat ze wat Siberische volksmelodieën in hun muziek verwerken. Zo ook in dit fraaie nummer. Hulde aan AltrOck dat ze een band als Pikapika Teart weten te vinden en durven uit de brengen!

The Nerve institute – Horror Vacui (Architects of the flesh – density 2011)
http://www.youtube.com/watch?v=_e2yhDTB ... ideo_title
The Never insitute is 1 van de projectjes van de éénmansband van amerikaan Mike Judge . OP deze wonderlinge mix van moderne prog, jazz, metal, folk speelt hij alle instrumenten zelf in. Hij toont zich met name een meester op de gitaar maar ook zijn drum en toetsenpel is van een hoog niveau. Een zeer fris en verassend plaatje!

Rational Diet – Dear Kontrabandist (at work 2008)
http://www.youtube.com/watch?v=jM55gBBj-rM
Prog uit de laatste dictatuur in Europa, kan dat? Jazeker: uit Wit-rusland komt het onvolprezen Rational Diet. Van de plaat 'at work' komt het heftige 'Dear Kontrabandist'. Dit is chamber rock met de impact van metal met een vleugje chaos. Zware kost waarvan ik verwacht dat het niet veel punten gaat scoren. Ik vind dit echter F A N T A S T I S C H. Mijn persoonlijke favoriet uit deze compilatie.

Voor de punten:
Yugen – Cloudscape
Ciccada – a garden of delight
Aranis – Roque
Mirthkon –daddylonglegz
Camembert - Untung Untungan 2.0
Ske – Denti
Sanhedrin – Steam
Pikapika Teart – Slavinskaya I
The Nerve institute – Horror Vacui
Rational Diet – Dear Kontrabandist

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 2:55 am 
Site Admin

Beste Joost,

Ten eerste; chapeau voor het inzenden van z’on tape! _O_

Aangezien ik er een sport van maak om als eerste te zijn, ben ik nu ook maar als eerste. Misschien ben ik nu de spelbreker, maar ik kan ook niet reageren op deze topic waardoor iedereen zoiets heeft van; hé, waarom staat hij nu niet met zijn snufferd vooraan? 8) Daarom de volgende uitleg;

Ik heb even moeten nadenken voor ik dit schreef en wellicht is het laf, maar ik heb toch besloten om jouw lijstje geen punten te geven. :| Mijn bedoeling is dus ook niet om dit af te zeiken of wat dan ook, maar dit lijstje is in geen enkele zin “my cup of tea”. Als ik daadwerkelijk zou moeten reageren, dan komen mijn commentaren niet verder dan verschrikkelijk langdradige, irritante en dramatische muziek die gemaakt is om te worden verheven tot kunstvorm. De punten zouden willekeurig worden uitgedeeld, want niets heeft mij ook maar enigszins kunnen behagen en een tweede luisterbeurt zal daar niets in veranderen. Alleen al jouw reactie bij Rational Diet, waar je heel hoog over opgeeft, doet mij de moed in de schoenen zakken om een gefundeerde mening te geven. Dat is namelijk wel de meest dramatische herrie van de tape waar in mijn ogen totaal geen lijn in zit. Verder vind ik jouw beschrijving bij de nummers fascinerend, maar ik begrijp in geen enkele zin waarom jij dit mooi vind. (Dat zegt dus volgens mij al genoeg waarom ik hier geen punten voor moet geven). Ik heb namelijk geen zin om intelectueele spelletjes te spelen en een beetje schijnheilig te doen.

Voor dat we verder gaan denk ik dat het wijselijk is dat ik nog maar even vertel dat dit totaal niet mijn hoekje van progressieve rock is. (als dat al niet duidelijk was :roll: ) Ik heb er in het verleden voor open gestaan, maar ik kan hier niets van breien. Ook onlangs heb ik mij mede door Peter (van den Haerenborgh) nog eens laten verleiden, maar ik heb het toen ook echt opgegeven.
Wellicht zijn de avant, Jazzrock, chamberrock etc, hogere vormen van kunst die ik niet begrijp, daarvoor dan mijn excuses. Maar bijna elk nummer is wat mij betreft muziek die overdreven moeilijk is gemaakt en niet past in mijn optiek van vermakelijke muziek. Dat komt ook door mijn benadering van alt rock waarschijnlijk. Ik zie deze tak van muziek meer als een uiting van kunst, dan een uiting van emotie. Liefhebbers van dit genre zullen mij ongetwijfeld terechtwijzen, maar ik vind deze benadering van progressieve rock toch iets te statisch.
Muziek moet zo gemaakt zijn dat het invloed heeft op je gemoedstoestand, maar dit zet mijn sensoren niet echt in werking, hooguit die van aversie.

Ik wil wel duidelijk noemen dat ik alle nummers heb afgespeeld, helemaal heb beluisterd, zelfs in het gezelschap van een goed glas wijn. Meestal werkt dat laatste ook wel eens in positieve benadering van de muziek, maar dit keer helaas niet. Ik vind het wel heel moedig en ook een vorm van karakter om dit lijstje in te leveren. Ik weet zeker dat hier een aantal mensen van gaan smullen. Hoewel Frans en Peter nooit vooraan hebben gestaan met het invullen van deze lijstjes zullen ze nu toch moeite hebben met de verleiding van deze mix tape. Ik hoop en denk ook wel dat er nog wel een aantal mensen zijn die hier wat meer mee kunnen dan ikzelf.

Voordat ik weer commentaren over mij heen krijg; dit keer kunnen jullie me niet verwurmen :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 9:49 am 
Prog expert

Komop Ayreonfreak...het is alleen maar muziek.

Daarnaast is het een spelletje. Puntjes uitdelen is één van de spelregels die we aan het begin met zijn allen hebben afgesproken. Niet zo kinderachtig, wees geen spelbreker en puntjes uitdelen! Ik heb ook naar een hoop muziek geluistert waar ik niets mee heb en toch ook netjes de puntjes uitgedeeld? Er staat trouwens ook pure retroprog tussen. Weet je zeker dat je alles hebt beluistert?

Ooit heb ik iemand horen zeggen; 'niemand is zo conservatief als een progressive rock fan'. Ik ben bang dat hij een beetje gelijk had.

Joost

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 11:19 am 
Prog Professor

Zo na deze postings gelijk maar even Rational Diet opgezet. Na dat viel op zich niet tegen (beetje door de chaos heen luisteren) dus als dit het "extreemst" is dan komt het vast wel goed in de loop van de week :-)

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 11:33 am 
Site Admin

thedunno schreef:
Komop Ayreonfreak...het is alleen maar muziek.

Daarnaast is het een spelletje. Puntjes uitdelen is één van de spelregels die we aan het begin met zijn allen hebben afgesproken. Niet zo kinderachtig, wees geen spelbreker en puntjes uitdelen! Ik heb ook naar een hoop muziek geluistert waar ik niets mee heb en toch ook netjes de puntjes uitgedeeld? Er staat trouwens ook pure retroprog tussen. Weet je zeker dat je alles hebt beluistert?

Ooit heb ik iemand horen zeggen; 'niemand is zo conservatief als een progressive rock fan'. Ik ben bang dat hij een beetje gelijk had.

Joost

Het heeft niet zo veel met conservatisme te maken. Deze muziek is gewoon absoluut niet mijn smaak. Als ik dit punten zou geven zou het willekeurig zijn en zou ik elk nummer afzeiken. Iets wat jij niet wil. Het zou dan telkens komen op de tekst; "dit is oeverloos gepingel zonder een richting. Interessant doenerij om maar tot een zinloos stuk muziek te komen om intellectueel over te komen". Ik neem aan dat je dat niet constant bij elk nummer wil horen. Ik zou dan een beetje een teleurstellend overkomen. Ik ben gewoon eerlijk dat alles wat ik gisteravond gehoord heb verschrikkelijk vind. Gewoon een hoek van de progressieve rock die mij niet ligt. Niet omdat ik er niet voor open sta. En omdat ik het zelf ook een leuk spelletje vind, wil ik niet dat ik het ga ondermijnen met het afzeiken van jouw muzieksmaak. Daarvoor respecteer ik jou en jullie dan teveel voor.
Zo belangrijk zijn mijn punten toch ook weer niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 11:59 am 
Progwereld crew

vigil schreef:
Zo na deze postings gelijk maar even Rational Diet opgezet. Na dat viel op zich niet tegen (beetje door de chaos heen luisteren) dus als dit het "extreemst" is dan komt het vast wel goed in de loop van de week :-)

En we zijn dus meteen allemaal op scherp gezet en zeker nieuwsgierig gemaakt. Op basis van Rational Diet zeker een uithoek van de prog gevonden, maar wel erg heerlijke "overdreven moeilijk gemaakte" muziek ;)
Ik 'moet' eerst nog Anamorph's tape luisteren, maar ik krijg al zin om deze te beluisteren ... 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 12:20 pm 
Prog expert

ayreonfreak schreef:
Als ik dit punten zou geven zou het willekeurig zijn en zou ik elk nummer afzeiken. Iets wat jij niet wil. Het zou dan telkens komen op de tekst; "dit is oeverloos gepingel zonder een richting. Interessant doenerij om maar tot een zinloos stuk muziek te komen om intellectueel over te komen".

Hoe kom je daar nou bij? Ik houd wel van een beetje afzeiken. Ik verheug me er zelfs op. Ik heb er geen enkel probleem mee als mensen iets "interessant doenerij" of "overloos gepingel" vinden.

Het gaat mij erom dat als je aan een spelletje meedoet je ook aan de regels moet houden. Spelbrekers doen niet meer mee. Zo ging dat toch vroeger op het schoolplein?

Joost

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 1:51 pm 
Prog Diamond

:-D Ik ga er gewoon naar luisteren i.i.g. En aangezien thedunno zelf meestal ook niet al te subtiel kan zijn, denk ik dat ie weet wat ie kan verwachten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 2:46 pm 
Site Admin

Anamorph schreef:
:-D Ik ga er gewoon naar luisteren i.i.g. En aangezien thedunno zelf meestal ook niet al te subtiel kan zijn, denk ik dat ie weet wat ie kan verwachten!

Ik doe met je mee :twisted:
Al moet ie wel wat geduld hebben, maar dat heeft ie vast wel.

Morgenavond zal ik eerst die van Ruard afzeiken en daarna die van jou :lol:
;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 3:25 pm 
Prog Professor

Allereerst: een aardig idee om een thema mee te geven aan de tape. Of het in de praktijk goed uitpakt is een tweede, persoonlijk denk ik dat een wat meer gedoseerde variant beter was aangeslagen bij mij. Hoewel de gemiddelde lengte alleszins meevalt, ben ik met deze tape zeker twee keer zoveel tijd kwijt geweest als in voorgaande gevallen.

Yugen – Cloudscape (iridule 2010) +1
Het begin is in ieder geval uitstekend. Ik kende de band alleen van naam (en dat is in dit speelveld al heel wat), maar dit nodigt in ieder geval uit tot verdere beluistering.

Deze heb ik al eens via Progstreaming beluisterd. Ben toen nogal afgeknapt op de zang, die me overigens nogal aan die dame van Caamora doet denken. Instrumentaal klinkt het stukken beter, al ligt Jethro Tull er af en toe nogal dik op. Als ze ooit een volledig instrumentaal album gaan maken dan houd ik me aanbevolen, hier ben ik dus minder enthousiast over.

Heb dit nummer liefst vijf keer beluisterd voor ik er iets zinnigs over kon zeggen, en nog steeds kan ik er redelijk weinig mee. Ik mis vooral een duidelijk melodielijn, waardoor het lijkt alsof dit nummer ergens heen gaat. Alleen als na ruim drie minuten de contrabas inzet heb ik dat gevoel even, maar daarna gaat het nummer weer verder met de variaties. Ik vond het best een aangename beluistering maar denk niet dat dit bij mij een vervolg gaat krijgen.

Dit was dan weer wat vertrouwder dan Aranis, maar zeker niet beter. Het klinkt op zich best lekker funky, maar wel heel erg druk. Een heel album hiervan lijkt me hoogst vermoeiend...

Camembert - Untung Untungan 2.0 (Schnörgl Attahk 2011) +3
Dit bevalt me alweer een heel stuk beter. Blijft gedurende de volledige speeltijd spannend.

Ske – Denti (1000 Autunni 2011) +2
Had ook dit album al wel eens via Progstreaming beluisterd en dat beviel redelijk. Nu ik dit hoor, vraag ik me af waarom het bij één beluistering is gebleven. Je aanbeveling neem ik dan ook ter harte.

Sanhedrin – Steam (Ever after 2011) +4
Eindelijk een nummer van een album dat ik al in bezit heb. Gaat zeker mijn top10 van dit jaar halen. Lekker toegankelijke Camel-achtige plaat. Lijkt me op dit label wel een wat vreemde eend in de bijt?

Ik hoor de bedoelde vergelijking met Aranis inderdaad, maar dan bevalt dit me toch beter.

Hmm, zang. Dat was alweer even geleden en had wellicht beter achterwege gelaten kunnen worden. Ook over de rest van het nummer ben ik niet echt positief. Het nadeel van veel eenmansprojecten is al snel dat het klinkt als een verzameling losse stukken in plaats van als een geheel, en dat heb ik hier ook nogal sterk.

Moet eerlijk zeggen dat ik het met die zware kost wel mee vind vallen. Er zitten wat ontoegankelijkere elementen in (het scheurende vioolspel in het begin, de zang), als geheel is het best te verhapstukken. Sterker, het bevalt mij eigenlijk behoorlijk goed. Begint het nummer overigens echt zo abrupt, of lopen er hier nummers in elkaar over?

Concluderend vond ik het een erg fijne tape, eigenlijk zelfs een van de betere tot nog toe. Bij de nummers die me minder lagen had dit vaak een 'gewone' oorzaak en was het niet zozeer een gevolg van de ontoegankelijkheid ervan.

Voor de punten:
1 Yugen – Cloudscape
0 Ciccada – a garden of delight
0 Aranis – Roque
0 Mirthkon –daddylonglegz
3 Camembert - Untung Untungan 2.0
2 Ske – Denti
4 Sanhedrin – Steam
0 Pikapika Teart – Slavinskaya I
0 The Nerve institute – Horror Vacui
0 Rational Diet – Dear Kontrabandist

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 4:35 pm 
Prog expert

Brunniepoo schreef:
Concluderend vond ik het een erg fijne tape, eigenlijk zelfs een van de betere tot nog toe. Bij de nummers die me minder lagen had dit vaak een 'gewone' oorzaak en was het niet zozeer een gevolg van de ontoegankelijkheid ervan.

Dank je. Zoals ik al zei heb ik echt wel mijn best gedaan om het een beetje toegankelijk te houden.

Wat Yugen betreft is een kleine waarschuwing wel op zijn plaats: dit nummer is niet echt representatief voor de rest van de CD. Hun eerste CD, is wat dat betreft wat lichter verteerbaar dan de tweede, Iridule. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch ook naar die eerste "labirinto d'acqua" uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 6:15 pm 
Prog Diamond

Na het commentaar van Ayreonfreak was ik bang dat ik dit niks zou vinden. Deels klopt dat, maar er zaten ook wel goede nummers tussen. Wat ben ik toch open-minded! ;) :P Het is me in ieder geval gelukt de punten toe te bedelen!

Yugen – Cloudscape (iridule 2010) +2
Goed begin. Als liefhebber van instrumentaaltjes kan ik dit wel waarderen! Volgens mij heb ik dit een keer beluisterd via progstreaming (kan dat?).

Deze CD kende ik al, maar de zang spreekt me niet aan. Ik moet altijd erg aan Jethro Tull denken als ik dit hoor, maar dan minder goed...Heb de CD een paar keer geprobeerd, maar het maakt geen diepe indruk...ook dit nummer niet.

Deze CD ken ik ook. Bijna klassiek. Philip Glass achtig.
Niet het beste nummer, maar de kundigheid van de musici is zeer goed herkenbaar. Beetje klassiek Dream Theater. Geen punten echter, daar vind ik het een te nerveus nummer voor.

Yuck, nee. Te jazzy. Lijkt alsof elk bandlid wilde laten horen dat ie alle toonhoogstes en noten op z'n instrument nog had...en dan die zenuwentoeter erbij...nee niet mijn ding.

Ik hou best van camembert, maar niet om naar te luisteren.....Ook dit kan me dus niet bekoren. Ik had hier, naar aanleiding van de positieve reactie van thedunno al eens naar geluisterd op progstreaming, maar ook toen heeft dit de eindstreep niet gehaald. Weer te jazzy...maar wel iets beter dan Mirthkon.

Ske – Denti (1000 Autunni 2011) +1
Ook gehoord op progstreaming (wat is dat toch een goed initiatief!!). Doch...Ook dit zou ik niet snel kopen, maar herken hier wel kwaliteit in. Dit soort muziek wordt me snel te veel. Druk , complex en niet ontspannend. Ongetwijfeld bevat dit voor de liefhebber voldoende diepgang, maar bij mij komt het over als een display van : Hoe proppen we zoveel mogelijk muzikale ideen in vijf minuten en maken we zoveel mogelijk sprongen op de notenbalk, zonder er echt een thema in aan te brengen...Een punt voor de klaarblijkelijke kwaliteit!

Sanhedrin – Steam (Ever after 2011) +4
Dit is dan gelukkig weer wel een heel lekker nummer! Je was me bijna kwijt! ;)
Lekker nummer van een hele fijne CD! Tevens voor mij het laatste bekende nummer van deze tape...

Pikapika Teart – Slavinskaya I (Moonberry 2010) +3
Dit vind ik wel behoorlijk goed eigenlijk. Tenminste ook een duidelijk thema. Ik merk dat ik daar toch wel behoefte aan heb...
Is dit een representatief nummer voor deze band?

Pffff...Vind je dit echt mooi? Friemelen en priegelen, dat is de eerste indruk die ik krijg als dit begint...en daar hou ik niet van.
Ik heb'm wel afgeluisterd, maar ik vindt dit soort onnavolgbare solo's niet fijn.

Bij het begin van dit nummer dacht ik: Spelen ze allemaal wel hetzelfde nummer? Wat een chaotisch begin. Vervolgens gelukkig wat rust, maar dan is daar de zangeres van de band...en dan wordt dit "Rational Diet" me toch wat te laxerend ;) Tsjaaaa.dit is muziek waar je een liefhebber van moet zijn denk ik...en dat ben ik niet.

Conclusie: Toch wel hele andere muziek dan die ik overwegend zelf draai. Behoorlijk jazzy wat meestal niet echt mijn voorkeur heeft.
Vroeger heb ik vrij veel van Philip Glass gedraaid en dat hoor ik hier en daar ook terug in deze tape. Ik hou zelf niet erg van blaasinstrumenten, maar heb een paar nummers gehoord waar het toch heel aardig tot z'n recht komt.

Voor de punten:
3 = 1+2 Yugen – Cloudscape
0 = 0 Ciccada – a garden of delight
0 = 0 Aranis – Roque
0 = 0 Mirthkon –daddylonglegz
3 = 3 Camembert - Untung Untungan 2.0
3 = 2+1 Ske – Denti
8 = 4+4 Sanhedrin – Steam
3 = 0+3 Pikapika Teart – Slavinskaya I
0 = 0 The Nerve institute – Horror Vacui
0 = 0 Rational Diet – Dear Kontrabandist

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 9:34 pm 
Prog expert

Anamorph schreef:
Dit vind ik wel behoorlijk goed eigenlijk. Tenminste ook een duidelijk thema. Ik merk dat ik daar toch wel behoefte aan heb...

Ja en Nee. PikpikaTeart gebruik over het algemeen herkenbare melodieuze themas. Dit nummer is kwa structuur wel een van de meest toegankelijke. Ze noemen Stravinsky, Shostakovich en Schnitkke als invloeden. Dat hoor je wel een beetje terug.

....en ja, The Nerve Insitute vind ik echt heel erg goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 10:45 pm 
Prog Diamond

thedunno schreef:
Anamorph schreef:

Ja en Nee. PikpikaTeart gebruik over het algemeen herkenbare melodieuze themas. Dit nummer is kwa structuur wel een van de meest toegankelijke. Ze noemen Stravinsky, Shostakovich en Schnitkke als invloeden. Dat hoor je wel een beetje terug.

Ok, dan ga ik daarmaareens meer van horen denk ik...

thedunno schreef:
...en ja, The Nerve Insitute vind ik echt heel erg goed.

........O.......K.... :O :-D ;)

Laatst bijgewerkt door Anamorph op zo dec 04, 2011 10:51 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 10:46 pm 
Prog Professor

Yugen – Cloudscape (iridule 2010) 3
Het begint meteen mooi met een soort rio-retro-kruising. Jammer van de wat matige geluidskwaliteit van het YT-fragment. Ah, het idee is dat we meteen de cd bestellen? Afijn, de eerste helft was al mooi, als er daarna wat energie bijkomt, wordt het alleen maar nog beter!

Ciccada – a garden of delight (A child in the mirror 2010) 4
De naam Jethro Tull was al een paar keer gevallen, nietwaar? De zangeres is op het randje, maar ik gok erop dat ze bij herhaalde beluistering via het voordeel van de twijfel de positieve waardering wel in rolt.

Dit begeeft zich op meer klassiek rio-terrein. Kwalitatief dik in orde, maar het houdt mijn aandacht minder vast dan de vorige twee nummers (die dan ook wel erg goed waren).

Tja, beetje hetzelfde commentaar als bij Aranis.

Tja, beetje hetzelfde commentaar... alleen duurt dit nummer twee keer zo lang en gebeurt er... eerlijk is eerlijk... ook minstens twee keer zo veel. Maar enige genericiteit ligt naar mijn smaak bij dit soort muziek toch altijd wel op de loer.

Ske – Denti (1000 Autunni 2011)
Geüploaded door ene Thedunno100. Sympathiek van hem :). Verder is dit wel weer netjes, misschien ook nog wel iets beter dan de vorige paar nummers, maar zoetjesaan bekruipt me wel een licht "veel van hetzelfde"-gevoel en kan ik me zelfs - heel in de verte - wel iets bij Ruards commentaar voorstellen.

Sanhedrin – Steam (Ever after 2011) 1
Van het enige mij (enigszins) bekende album in deze tape (verder was Ske de enige artiest waar ik wel eens een nummertje van gehoord had voor een spelletje op een ander forum). Fijne Camelachtige instrumentale symfo uit Israël.

Tja...

Nog wat meer van hetzelfde, maar nu met wat canterbury-achtige praatzang ertussen. Dat zorgt voor wat afwisseling, maar ook wat mij betreft niet direct ten goede.

Rational Diet – Dear Kontrabandist (at work 2008) 2
De strijkers geven hier toch wel een fijne afwisseling met een groot deel van de rest van de tape. De Magma/Samla Mammas Manna-achtige zang nemen we er dan wel bij.

Qua eindconclusie hink ik een beetje op twee gedachten: qua inhoud hoort dit voor mij tot de sterkste tapes tot nu toe, met een aantal mooie ontdekkingen. Ik was een van de mensen die bij een aantal vorige tapes de nadruk wel wat erg eenzijdig op progmetal vond liggen en, wat je hier ook verder van zeggen wilt, die nadruk ontbreekt hier duidelijk.

Van de andere kant is een tape die voor meer dan de helft uit instrumentale rock met een hoog jazz- en rio-gehalte bestaat niet per se veel afwisselender dan een tape die voor meer dan de helft uit progmetal bestaat. Misschien was er behoefte aan enig tegenwicht, maar ik had persoonlijk het tegenwicht toch liever nog wat gevarieerder gezien. Van de andere kant is variatie ook maar iets wat verschillende mensen verschillend beleven, denk ik.

De punten uit Amsterdam:

6 = 3+3 Yugen – Cloudscape
4 = 0+4 Ciccada – a garden of delight
0 = 0 Aranis – Roque
3 = 3 Ske – Denti
9 = 8+1 Sanhedrin – Steam
3 = 3 Pikapika Teart – Slavinskaya I
2 = 0+2 Rational Diet – Dear Kontrabandist

Laatst bijgewerkt door Casper op zo dec 04, 2011 11:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 10:55 pm 
Prog expert

Casper, maak je geen telfoutje? je geeft een puntje aan Pikapika. Moet dan niet Sanhedrin zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 11:29 pm 
Prog Professor

Scherp opgemerkt... aangepast!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 9:17 pm 
Prog Professor

Yugen – Cloudscape 2
Nou dat begint gelijk goed. Dit is een prachtig nummer en ik weet niet of de rest van het album ook deze stijl is. Zo ja dan overweeg ik sterk het album waar dit nummer op staat te bestellen. Erg fraai!

Ah, een fluit dus Jethro Tull... Behoudens het (sterke) fluitspel lijkt het toch eigenlijk nergens op JT. DE zangeres spreekt mij niet echt aan. Dat is jammer want verder zit het toch wel sterk in elkaar.

Aranis – Roque 3
Voor mij de bekendste naam van deze tape. Dit album ken ik dan weer niet dus het nummer is me onbekend. Ik hou verder wel van de muziek van deze band. Een beetje Flaick-achtig enkel dan net een stukje spannender. Erg mooi in ieder geval. Die cd waar dit nummer op staat, komt er wel (snel zelfs "vrees" ik)

Mirthkon –daddylonglegz
Groovy! Lekker ronkende bas en fijn blaaswerk. Klinkt erg Amerikaans maar wel lekker. Ook de KC invloeden hoor je er wel doorheen. 5 minuten geen probleem maar als dit een heel album zo gaat haak ik wellicht af.

Tja wie deze bandnaam (en bijbehorende hoes) heeft verzonnen moet eigenlijk op het schavot maar goed daar gaat het hier niet over. Muzikaal gezien is het best aardig. Minder freaky dan het vorige nummer en daardoor ook iets minder spannend. Verder een prima nummer zonder echt potten te breken.

Ske – Denti 4
Weer en bekendere naam zonder daar gelijk associaties bij te krijgen. Dit is weer wat spannender dan de vorige. Zit verdomde aardig in elkaar. Zeer veel gevoel voor detail. Ik voel een volgende bestelling aan komen!

Sanhedrin – Steam 1
We krijgen gelijk weer een fluit voor onze kiezen plus wat jaren 70 prog met wat moderne accenten, fraai kerkorgeltje en mooie melodieen. Helemaal niet verkeerd, zelfs wel aardig. Ik hoor hier enkel toch wat weinig "eigen smoel" in door. Maar net zoals eigenlijk het meeste op deze tape tot nu toe zeer aardig!

Ah, een kerstplaatje... Dit raakt mij toch minder. Hoewel ook hier het gevoel voor detail weer flink aanwezig is (mede door de productie "he, je hoort gewoon elk instrument zijn ding doen!") spreekt me dit minder aan. Al ligt de interesse voor meer van deze act wel op de loer. Dit lijkt me ook een prima live act.

Meer gitaren dan voorheen, verder heb ik het idee dat ik eerder gehoord heb (al dan niet op deze tape). Of te wel ik mis wat originaliteit. De zang is verder niet storend maar geen punten voor The Nerve Institute.

Dit klinkt live of dan wel live in de studio opgenomen. Lang leve het strijkwerk (dan heb ik het niet over de was), je hoort constant het terughalen van de strijkstok (wat ik altijd een geruststellend gehoor vind). Er zitten erg mooie stukken tussen, ook mindere zoals de gezongen stukken. Net geen punten derhalve.

Joost bedankt voor deze behoorlijk sterke tape waarin ik toch wel weer wat ontdekkingen gedaan heb!

8 = 3+3+2 Yugen – Cloudscape
4 = 0+4 Ciccada – a garden of delight
3 = 3 Aranis – Roque
7 = 3+4 Ske – Denti
10 = 8+1+1 Sanhedrin – Steam

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 07, 2011 9:28 am 
Prog expert

vigil schreef:
Yugen – Cloudscape 2
Nou dat begint gelijk goed. Dit is een prachtig nummer en ik weet niet of de rest van het album ook deze stijl is. Zo ja dan overweeg ik sterk het album waar dit nummer op staat te bestellen. Erg fraai!

In alle eerlijkheid: nee. Cloudscape is veruit het meest melodieuze nummer van Iridule. Ik vind Iridule en goed album maar af en toe heb ik iets te veel de induk naar een masterclass moderne compositieleer te luisteren en wordt ik ietsje te weinig in vervoering gebracht.
Die eerste plaat van Yugen is wat dat betreft beter in balans en vind ik (en velen met mij) een avant-prog klassieker. In mijn eerste versie van mijn tape stond ook een nummer van deze plaat. Dat nummer ging al gelijk ruim over de 10 minuten en dat vond ik wat te veel om mee te beginnen, daarom heb ik voor Cloudscape gekozen.

Joost

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 08, 2011 4:03 pm 
Prog Professor

Ik begin er met knikkende knieën aan, maar we zien wel ;)

Yugen – Cloudscape
De knieën zijn al wat bedaard. Dit is goed!

Mja, die zang is niet mijn ding. Waarschijnlijk zeg ik nu iets heel oneerbiedig, maar ik had soms de indruk dat ik naar Trans Siberian Orchestra Light aan het luisteren was. Is best ok, maar niet noodzakelijk om een hele cd naar te luisteren.

Aranis – Roque
Dit zegt me weinig. Kabbelt rustig.

Mirthkon –daddylonglegz
Dat dit swingt is toch het minste dat je kan zeggen. Klinkt best goed, maar is niet echt mijn stijl.

Waarschijnlijk weer heel oneerbiedig, maar het doet me soms denken aan the flower kings (periode Adam&Eve). Klinkt goed, iets rustiger dan het vorige. Hier kan ik wel eventjes naar luisteren.

Ske – Denti
Dit is mij dan weer iets te druk. Er zit wel nog veel sfeer in.

Sanhedrin – Steam
Klinkt niet slecht (de tape hapert wel ongeveer in het midden). Ik had er niet onmiddellijk Camel in gehoord (misschien moet ik eens wat beter luisteren), maar het is wel een band waar ik iets meer wil van horen.

Oei, is het al gedaan? Hoe ging het ook alweer? Sorry, ben tegelijk iets anders aan het doen, en dit heeft dus weinig indruk nagelaten.

Ik heb de indruk dat de concentratie bij mij wat aan het weggaan is. Kan ook van dit nummer weinig meer herinneren na afloop.

Is het een ode aan de contrabass, of zijn ze hem aan het uitbenen? In het begin niet even duidelijk. Evenmin als de zangeres begint. Neen dank u.

In het algemeen denk ik dat de meeste nummers van deze tape wel nog een tweede luisterbeurt verdienen. Er zit wat materiaal tussen waar ik zeker wat mee kan.

De punten:
12 = 3+3+2+4 Yugen – Cloudscape
5 = 0+4+1 Ciccada – a garden of delight
3 = 3 Aranis – Roque
5 = 3+2 Camembert - Untung Untungan 2.0
7 = 3+4 Ske – Denti
13 = 8+1+1+3 Sanhedrin – Steam

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]