Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu vr dec 14, 2018 11:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2011 10:33 am 
Prog Professor

Afbeelding

Kant A:
Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
Geoff Mann - Hope Hospital
Echolyn - Never the Same
Mandalaband - Roof of the World
The Enid - Malacandra

Kant B:
Nick Magnus - The Colony is King
Grobschnitt - Ernie's Reise
Gösta Berlings Saga - Bergslagen
Galahad - Richelieu's Prayer
Le Orme - Ritorno al nulla

Een groter idee ligt aan deze tape niet ten grondslag, gewoon tien losse nummers. De enige kanttekening is bij het nummer van Elton John: het betreft twee nummers die eigenlijk altijd samen genomen worden. Een kwalitatief goede studioversie van beide delen samen heb ik voor dit spel verkozen boven een mindere versie van enkel het eerste deel.

--
Voor de opmerkingen:
Echolyn - Never the Same
The Enid - Malacandra

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2011 10:52 am 
Prog Professor

Brunniepoo schreef:
Afbeelding

_O_
Mooi gemaakt!

We hebben weer wat werk 8)

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 2:00 am 
Site Admin

Ik maak er een sport van om telkens als eerste te zijn. Dit verkapt namelijk het feit dat ik de puntentelling niet snap….

;)

Kant A:
Ondanks dat ik dit op zich nog helemaal niet zo slecht vind, is dit niet iets wat mij aanzet tot het uitdiepen van zijn oeuvre. Ik ben ook gedeeltelijk opgegroeid met Elton John, aangezien mijn zus wel gecharmeerd was van zijn muziek, dus ik ken het één en ander van de man. Ik heb het overigens nooit gezien als prog, maar wat mij betreft kan dit de progliefhebber wel aanspreken.
Niet mijn pakkie an. Beetje Roxy Music, maar dan die van de mindere jaren. Van genoemde band en wat mij betreft ook van Mann, als dit het beste is wat de “man” ons kan bieden.
Echolyn - Never the Same
Beetje saai, maar deze band heeft mij nooit echt kunnen verbazen. Desondanks zeker niet slecht.
Wel prettig om te luisteren, maar indrukwekkend is het niet. Wel een fijne en enigszins afwijkende gitaarsolo.
The Enid - Malacandra 1
Dit luistert weg alsof het een stuk is wat in de jaren zeventig is opgenomen en dan heb ik het niet over het geluidstechnische aspect. Aardig wel, hoewel het me niet gelijk pakt.

Kant B:
Nick Magnus - The Colony is King 2
Eigenlijk kan ik dezelfde bewoordingen gebruiken als die bij ‘The Enid”. Maar dit staat mij wel meer aan. Ga ik een keer nader bestuderen.
Grobschnitt - Ernie's Reise 3
Verassend en fijn nummer. De naam vaak tegengekomen, maar ik heb mij nooit verdiept in deze band. Is dit representatief voor de band?
Nee, dit zal nooit wat worden, hoewel ik het hele nummer heb uitgezeten. Het heeft namelijk wel leuke momenten, maar ook verschrikkelijke…. Vooral de laatste minuten van het nummer.
Galahad - Richelieu's Prayer 4
Ik vind dit een geweldig nummer, maar met name de productie kwaliteit van “Nothing is Written” vind ik enorm slecht, vandaar dat ik dit album maar weinig draai. Ook de geluidskwaliteit van dit filmpje is net niet representatief om de kwaliteit van deze band te uiten, maar desalniettemin is Galahad een geweldige band ben ik de laatste jaren achter gekomen.
Niet mijn pakkie an

Om aan alle speculaties over mijn denkvermogen een einde te maken; ik heb geen van de filmpjes 4 punten gegeven omdat de overige 7 nummers mijn niet genoeg overtuigd hebben. Nick Magnus was al een twijfelgeval, maar dat nummer in zijn geheel vond ik iets beter dan alleen de fijne gitaarsolo van de Mandalaband en het nummer van Elton John, wat mij aanvaardbaar en bekend in de oren klinkt, maar wat ik nooit echt bijzonder heb gevonden. Ook het nummer van Echolyn spreekt mij niet genoeg aan. “Mei” daarintegen had ik in het bijzonder kunnen waarderen, maar ja, dat had je ene kant van het bandje zo vol gemaakt hé? :mrgreen:

edit; puntentelling aangepast....

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 3:27 pm 
Prog Diamond

Het bekende format:

Kant A:
0 = 0 * Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
0 = 0 * Geoff Mann - Hope Hospital
0 = 0 * Echolyn - Never the Same
0 = 0 * Mandalaband - Roof of the World
0 = 0 * The Enid - Malacandra

Kant B:
1 = 1 * Nick Magnus - The Colony is King
2 = 2 * Grobschnitt - Ernie's Reise
0 = 0 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
3 = 3 * Galahad - Richelieu's Prayer
0 = 0 * Le Orme - Ritorno al nulla

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 3:29 pm 
Prog Professor

ayreonfreak schreef:
Om aan alle speculaties over mijn denkvermogen een einde te maken; ik heb geen van de filmpjes 4 punten gegeven omdat de overige 7 nummers mijn niet genoeg overtuigd hebben.

Ja, daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen...

Ik verwacht trouwens woensdag op deze cassette terug te komen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 3:47 pm 
Prog Professor

Casper schreef:
ayreonfreak schreef:
Om aan alle speculaties over mijn denkvermogen een einde te maken; ik heb geen van de filmpjes 4 punten gegeven omdat de overige 7 nummers mijn niet genoeg overtuigd hebben.

Ja, daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen...

Eigenlijk vind ik het ook een beetje raar, wellicht Mandalaband? Want daar heb je opzich nog best wat positiefs over te melden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 4:44 pm 
Prog expert

ayreonfreak schreef:
; ik heb geen van de filmpjes 4 punten gegeven omdat de overige 7 nummers mijn niet genoeg overtuigd hebben.

Komop zeg, gewoon netjes alle puntjes uitdelen! Als het voor deze tape al zo moeilijk is wat moet dat voor mijn tape wel niet worden (een AltrOck compilatie). Geef dan de punten maar aan de minst slechte.... of minst hoofdpijnverwekkende, beste slaapmiddel, whatever.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 5:10 pm 
Prog Diamond

ayreonfreak schreef:
; ik heb geen van de filmpjes 4 punten gegeven omdat de overige 7 nummers mijn niet genoeg overtuigd hebben.

:error: :error: :error:

thedunno schreef:
Komop zeg, gewoon netjes alle puntjes uitdelen! Als het voor deze tape al zo moeilijk is wat moet dat voor mijn tape wel niet worden (een AltrOck compilatie). Geef dan de punten maar aan de minst slechte.... of minst hoofdpijnverwekkende, beste slaapmiddel, whatever.
:Y :Y :Y

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 7:55 pm 
Prog Professor

Zo, hier mix-tape 3 en voor mij de 2de waaraan ik punten kan uitdelen. Er staan een paar flinke klappers op (zowel positief als negatief) maar de balans slaat zeker, vooral dankzij kan B, over naar de positieve kant.

0 Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
Voor velen wellicht onbekend maar ik kon het nummer(s) al. In mijn opinie heeft deze sympathieke zanger precies 1 goede plaat gemaakt en dat is waar dit op staat. Een intro welke zo op vrijwel elk willekeurig jaren 70 symfo-album had kunnen staan. Het was een lange tijd geleden dat ik dit weer eens hoorde maar het was een zeer mooi wederzien. Alle toch wat simplistische gitaarloopjes raakte me nog en hoewel ietwat over de top niks mis mee. Ik hoor hier Queen, Supertramp, ELO en hier en daar wat AOR in maar zeker geen Elton John. Tenminste tot het moment dat hij gaat zingen en dan gaat er wel van de magie weg al blijft het prima genietbaar met geinige koortjes en fraai pianospel.Overigens ligt het niet aan de zangstem maar meer aan de verandering van songstructuur. Het laatste instrumentale gedeelte is dan ook weer goed (wel minder dan het intro), erg Amerikaans maar al met al maakt het dit tot een zeer mooie en verrassende opener van de tape. Prima idee om dit soort artiesten (hoor ik daar Billy Joel?) ook eens te eren bij dit soort spellen.

2 Geoff Mann - Hope Hospital
Ah, wave in de begin jaren '80 traditie. Tenminste dat lijkt mij een zeer logische associatie als je dit voor het eerst, zonder vooroordelen, hoort. Dat het wel meer dan dat is kom je dan vanzelf wel weer achter. Sterke hypnotiserende track die de 6 minuten de volle aandacht van me krijgt. Ik kan begrijpen dat dit voor andere wel eens wat saai kan worden kan ik hier genoeg mee. Wederom een positieve verrassende keuze, die Wouter is mij er een ;)

0 Echolyn - Never the Same
Mooi fluitwerk in het intro, Camel? Nee uiteraard niet maar het zou zo maar kunnen. Daarna gaat het gelijk fout. De zanger vind ik niks. Dit komt te gemaakt over op mij. Het "koortje" en de achtergrondzang is te slap en futloos. Ondanks dat dit nummer het dichst bij de symfo staat (tot nu toe in de tape) die we zo waarderen met z'n allen doet het me helemaal niks. Nou ja dat is niet helemaal waar. Het irriteert me mateloos, sorry voor mijn kritische noten...

0 Mandalaband - Roof of the World
Dit is natuurlijk ook over duidelijk symfo in het zuiverste soort. Dit trekt me dan weer een stuk meer. Ik heb de cd al jaren in de kast staan en ik ben er blij mee ondanks dat ik hem vrij weinig draai. Ook hier zit de zang op het randje maar het blijft allemaal net aan de goede kant van het randje. Wel een beetje huppelend karakter met veel gebruik van percussie maar ik kan hier wel van genieten zonder dat de genialiteit er vanaf spat. De beelden zijn leuk, had ik nog nooit gezien.

0 The Enid - Malacandra
Ondanks de regelmatige positieve berichten die mij bereiken vind ik er eigenlijk nooit zo veel aan. Dit nummer ken ik niet en is klaarblijkelijk van de comebackplaat. Tja wat zal ik eens zeggen. Over de top intro (over understatements gesproken...) waar zelfs ELP nog niet aan zou beginnen. Een neporkest (tenminste daar ga ik vanuit) die kant noch wal raakt. Na een minuut of 5 komende gitaren en de zang! Dit maakt het nummer wel wat beter (er wordt muzikaal meer op details gelet) maar niet veel meer dan dat. De zanger komt veel te kort vooral power om bij dit muzikale geweld aan te haken. Niet mijn kopje thee en was eigenlijk best blij dat de 13 minuten er op zaten. Kant a begon beter dan dat hij eindigde zullen we maar zeggen...

Kant b:

4 Nick Magnus - The Colony is King
Nooit iets van gehoord dus met open vizier er in dan maar! De naam kende ik uiteraard wel via de Hackett connectie. Het geeft ook erg veel weg van Hackett en daarom spreekt het mij direct aan. Fraaie "glijdende" gitaarpartijen, orchestrale onderderliggende toetsenpartijen, zelfde songstructuur en het continu zoeken naar de spanningsboog om deze zo strak gebogen te houden. Zeer fraai werkje, ik hou hier erg van!

3 Grobschnitt - Ernie's Reise
Dan weer iets bekends, iet heel bekends zelfs. Tja wat moet je hier over zeggen; een fantastisch nummer (niet het beste) van een fan-tas-tisch album (wel de beste). Live versie is overigens nog beter. Het enige nadeel is dat je tijdens het filmpje al die Roger Dean meuk voorbij ziet komen.

1 Gösta Berlings Saga - Bergslagen
Weer een onbekende voor mij. Een fraai lang gedragen intro loopt over in een hoop gestructureerd gefreak. Het nummer is echt vanuit fases opgebouwd die precies de goede lengte hebben om niet te gaan vervelen want dat gevaar ligt wel op de loet met al die reperterende klanken. Nu blijft het net spannend en muzikaal zit het sowieso wel goed in elkaar. Ik kan hier wel van genieten, fijne verrassing.

0 Galahad - Richelieu's Prayer
Dan Galahad, dit komt van een van hun mindere albums -in mijn ogen-. Een half nummer een ballade om daarna het tempo fors op te voeren. Ik denk wel dat als je niet nummer niet kent het niet veel punten gaat krijgen door deze live versie want er worden nogal wat (vooral vocale) missers gemaakt en klinken de drums alsof ze op een blik doperwten zijn geslagen. Verder vind ik dat de band te geforceerd op zoek de tempowisseling want de cohesie geen goed doet. Niet heel slecht hoor maar de band kan veel beter.

0 Le Orme - Ritorno al nulla
We sluiten af met een Italiaanse inzending. Dit kan ik wel waarderen. Sterke melodie, beetje chaotisch op een gegeven moment maar het nummer kan het hebben. Net niet in de punten, maar zeker een mooi nummer, ga ik onthouden!

Kant A:
2 = 2 * Geoff Mann - Hope Hospital
0 = 0 * The Enid - Malacandra

Kant B:
5 = 1+4 * Nick Magnus - The Colony is King
5 = 2+3 * Grobschnitt - Ernie's Reise
1 = 1 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
3 = 3 * Galahad - Richelieu's Prayer

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 10:34 pm 
Site Admin

0 Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
Toen ik Elton John’s naam zag in dit rijtje, vroeg ik me als eerste af wat dit in een progressief spelletje te doen had. Echter bij het afspelen bleek al snel dat dit inderdaad hier wel thuis hoort. Kende dit nummer dus niet. Eigenlijk ken ik alleen het bekende werk. Dit klink wel erg lekker. Zo’n bekend gevoel met iets extra’s (prog).

0 Geoff Mann - Hope Hospital

Dit is niet mijn kopje thee. Er zit een irritant monotoom achtergrond geluidje in, dat het hele nummer doorgaat en wat me al heel snel gaat irriteren. Snel naar de volgende!

0 Echolyn - Never the Same
Geen slecht nummer, maar het laat mijn bloed ook niet sneller stromen. Saai klinkt misschien wat denigrerend, maar het is wel een woord dat in mijn gedachten springt.

0 Mandalaband - Roof of the World
Niet verkeerd dit nummer. Stem vind ik niet heel super, maar goed best vermakelijk.

1 The Enid – Malacandra
Dit is een nummer dat ik op zo’n kort termijn alleen maar een schot voor de boeg kan geven. Deze heeft gewoon veel meer luisterbeurten nodig. Er zijn momenten dat ik het heel lekker vind klinken en momenten dat ik het te lang vind duren. Echter denk ik dat, wanneer ik dit vaker dan zo’n 8 à 10 keer heb gehoord, ik het waarschijnlijk toch in z’n geheel een goed nummer zal vinden.
Vraag me wel af of de “nep” trompetten me niet zullen gaan irriteren. Heb al eens eerder albums gehad, waarbij het orkest uit een doosje me al gauw niet meer aansprak.
Klinkt The Enid altijd zo Episch?

4 Nick Magnus - The Colony is King
Dit klinkt instrumentaal dan wel weer beter en iets minder bombastisch als het vorige nummer. Begin van het nummer doet me sterk denken aan Moon Safari, maar dat blijft niet. Het orkestrale spreekt me zeer aan. Ook mooie afwisselingen. Fraai, zeer fraai. Nog maar een keer voordat we overgaan naar de volgende ;-)

3 Grobschnitt - Ernie’s Reise
Ik beluister alle Mix Tapes met koptelefoon en vooral bij het begin van dit nummer is dat een aanrader, wat een geweldige start zeg! Gelukkig is het vervolg ook behoorlijk. Steeds een beetje bang dat het zal overgaan in druk en ingewikkeld keyboard geneuzel, maar dat blijft gelukkig uit. Mooie bijdrage!

0 Gösta Berlings Saga – Bergslagen

Kwam er nog zang in dit nummer? Denk het niet. Heb het nummer niet uitgezeten, niet voor mij weggelegd.

2 Galahad - Richelieu’s Prayer
Lastig beoordelen van een live optreden. Geluid is niet super, maar toch hoor je daardoor heen wel de kwaliteit van de band. Vind het wel een mooi afwisselend nummer.

0 Le Orme - Ritorno al nulla
Weer zo’n instrumentaal nummer waar ik niets mee kan. Wordt er alleen maar zenuwachtig van. Doordat ie maar 3:49 duurt, zit ik ‘m tot het einde uit.

Kant A:
1 = 0+1 * The Enid - Malacandra

Kant B:
9 = 5+4 * Nick Magnus - The Colony is King
8 = 5+3 * Grobschnitt - Ernie's Reise
1 = 1 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
5 = 3+2 * Galahad - Richelieu's Prayer

Dacht even na de eerste nummers dat ik net zoveel moeite met de punten zou krijgen als Ruard, maar toch heb ik een paar mooie platen langs horen komen. Vooral de nummer 1 en 2 van mijn lijstje zijn heel mooi.
Dank je wel voor je bijdrage, was weer een fijne avond (over het algemeen ;) ).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 11:26 pm 
Prog Professor

Kant A:
Gelijk een mooie binnenkomer. Wat een lekker nummer! Ik moet echt eens op zoek naar Goodbye Yellow Brick Road.

Doet me denken aan Depeche Mode en/of OMD, met de stem van David Bowie. Helaas een niet bijster interessant deuntje.

1* Echolyn - Never the Same
Dit is wel een fijn nummertje. Klinkt heel aardig.

Aardig nummer. Heerlijke gitaarsolo ook.

The Enid - Malacandra
Heeft soms wel iets weg van een Efteling-attractie. Nu weet ik niet of dat een compliment is....... Niet mijn kopje thee.

Kant B:
4* Nick Magnus - The Colony is King
Het duurt even, maar dan gaat het ook goed los. Schitterende gitaaruithalen en een mooi nummer!

3* Grobschnitt - Ernie's Reise
Mooi nummer. Ik heb soms wat moeite met de zang, maar niettemin een mooi nummer.

2* Gösta Berlings Saga - Bergslagen
Apart muziekstuk. Een beetje saai, maar ook wel weer spannend. Klinkt tegenstrijdig nietwaar?

Het is een heel afwisselend nummer, maar de kwaliteit is niet altijd het je dat. Met name de zang gaat na een tijdje irriteren. Halverwege het nummer had ik zoiets van: je kunt ook te veel tempowisselingen in een nummer bouwen.

Niet echt spannend, dit laatste nummer. Een beetje een anticlimax.

Kant A:
1 = 0+1 * Echolyn - Never the Same
1 = 1 * The Enid - Malacandra

Kant B:
13 = 9+4 * Nick Magnus - The Colony is King
11 = 8+3 * Grobschnitt - Ernie's Reise
3 = 1+2 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
5 = 5 * Galahad - Richelieu's Prayer

Wederom een leuke tape, met een positief aantal leuke nummers (en een paar mindere). :thumbup:

D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 11:39 pm 
Site Admin

Ok, ok, ik pas mij wel weer aan ;)

Ik geef dan toch The Enid een punt voor de moeite.

Dan maakt het niet makkelijker aan te geven, maar volgens mij staat het nu de tussenstand in ieder geval duidelijk;

Kant A:
1 = 0+1 * Echolyn - Never the Same
2 = 1 * The Enid - Malacandra

Kant B:
14 = 10+4 * Nick Magnus - The Colony is King
12 = 9+3 * Grobschnitt - Ernie's Reise
3 = 1+2 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
6 = 5 * Galahad - Richelieu's Prayer

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 9:07 am 
Prog Professor

kijk dat is beter Ruard :-) Volgens mij klopt de stand inderdaad :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 9:40 am 
Prog Diamond

Kant A:
Bij de eerste paar minuten dacht ik: "Nooit geweten dat Elton john ook dit soort muziek heeft gemaakt". Het begin vind ik dan ook heel hoopvol, maar het tweede deel is dan toch weer meer zoals ik Elton John ken. Jammer, want dat is niet mijn smaak...

Dit nummer kende ik nog niet van Geoff. Bijzondere stem heeft hij toch. Ik weet nog goed dat ik het eerste nummer wat ik van hem hoorde (Seriously Siblings) en dat ik dach: Wat zingt die man vals...maar die mening heb ik in de volgende jaren aardig herzien. Jammer dat ik 'm nooit live heb kunnen zien, maar goed daar gaat het niet om, back to the issue: Ik vind dit een redelijk goed nummer, beetje lang en een echte 80's sound. Alleen die vrouwenchant vind ik jammer...

Echolyn - Never the Same
Redelijk. Echolyn heeft ook mij nooit echt kunnen bekoren. Ik had in deze 8 minuten iets meer variatie en verrassing verwacht. Ben het met Ayreonfreak eens dat het een beetje saai is.

1 * Mandalaband - Roof of the World
Klinkt wat gedateerd, maar wel heel leuk! Lekker tempo en goeie gitaarsolo.

The Enid - Malacandra
De eerste vijf minuten klinken als filmmuziek zonder film...dan begint de zang en hebben we even een best goed prog-nummer, rond minuut 8:30 gaat de film weer verder om vervolgens rond minuut 13 in een spectaculaire finale met vuurwerk uit te barsten waarna de aftiteling begint....Ik zie de film er liever bij! ;)

Kant B:

4 * Nick Magnus - The Colony is King
Heel mooi, kende ik niet! Ga ik zeker meer van luisteren.Erg afwisselend en klinkt heel lekker.

Grobschnitt dan maar weer... Heb het al vaak geprobeerd, maar heeft me nog nooit weten te bekoren. Maar misschien heb ik nog nooit de juiste nummers gehoord. Toch is de zang niet mijn ding en ik heb het hele nummer zitten wachten op een solo/solo's die niet echt kwamen...Grobschnitt..., het is weer niet gelukt.

Wisselend nummer maar overwegend goed. Wordt er wel een beetje nerveus van rond een minuut of 3, maar gaat dan wel heel sterk, subtiel verder. Is het heel raar als me dit een beetje aan de contrasten in Paranoid Android (van Radiohead) doet denken? Rond 8 minuten wordt ik echter weer nerveus van hetzelfde (King Crimson achtige) riedeltje.
Heb deze muziek nog niet zo lang geleden leren kennen. Hun muziek groeit elke keer weer.

2 * Galahad - Richelieu's Prayer
Om deze goed te kunnen beoordelen heb ik de studio-opname er ook maar even bijgepakt, want deze live opname kan me niet echt overtuigen.Ik kon me herinneren dat ik het album waar dit vanaf komt wel goed vond, maar heb 'm in tijden niet gedraaid. Wel leuk weer om eens te horen.Vooral dat Bach-achtige einde is leuk, maar dat komt op deze live uitvoering ook minder uit de verf....

3 Le Orme - Ritorno al nulla
Als liefhebber van electronische muziek ala Rick Wakeman, JM Jare, Klaus Schulze en Tangerine Dream kan ik dit wel waarderen! Klinkt absoluut gedateerd, vooral die SAW-wave aan het einde :) Desalniettemin erg leuk. Ik kende dit niet en ben benieuwd of de rest van Le Orme net zo is.

Conclusie:
Bijzondere tape met een aantal onbekenden voor mij. Met name Nick Magnus is een goede verassing, maar ook de kennismaking met Le Orme is leuk.
Staan ook wat mindere nummers op, met name dit nummer van The Enid doet me vrij weinig terwijl ik bijv. Terra Firma van dezelfde CD, wel goed vindt.
Gösta Berlings Saga vist met dit nummer net naast de punten, wat met name komt door het nerveuze thema wat twee keer terug komt.
Brunnipoo, mijn dank weer!

Kant A:
2 = 1 * Echolyn - Never the Same
1 = 0+1 * Mandalaband - Roof of the World
2 = 2 * The Enid - Malacandra

Kant B:
18 = 14+4 * Nick Magnus - The Colony is King
12 = 12 * Grobschnitt - Ernie's Reise
3 = 3 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
8 = 6+2 * Galahad - Richelieu's Prayer
3 = 0+3 * Le Orme - Ritorno al nulla

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 25, 2011 8:43 pm 
Site Admin

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de volgende Mix Tape alweer klaar staat :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 9:49 pm 
Prog Professor

Kant A:
2 Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
Het enige nummer dat ik al behoorlijk goed kende (kennismaking ooit via de Dream Theater cover), maar voor de eerlijke competitie ook maar herbeluisterd. Blijft fraai.

Meer wave en artpop dan prog, maar dat mag de pret niet drukken. Er zit best een fijne spanning in het nummer, al heb ik het tegen het einde wel een beetje gehoord. Iets over de stem van Geoff Mann zeggen, is natuurlijk bijna heiligschennis, maar hij laat me op zijn best vrij onberoerd.

Echolyn - Never the Same
Ah, het liedje met ChrisX' onderschrift. Van Echolyn heb ik een tweetal cd's (waaronder die met dit nummer erop), maar erg onder de indruk ben ik er nooit van geraakt. Uit een categorie Amerikaanse progbands die net iets te graag 'alternatief' wil zijn of zo. Zie ook bijv. Salem Hill of in mindere mate Eyestrings. Dit nummer heeft dan nog een relatief sterke melodie.

3 Mandalaband - Roof of the World
Heb in het verleden wel eens getwijfeld of ik een goedkope cd van Mandalaband zou aanschaffen (dat ging overigens om iets beduidend recenters dan dit) en heb er toen van afgezien omdat ik bang was voor een te hoog jazzgehalte. Als ik dit zo hoor, heb ik daar toch wel een beetje spijt van. Doet en passant aan Solaris denken (andersom dus eigenlijk).

The Enid - Malacandra
Een band waar ik nooit aan begonnen ben en deze kennismaking nodigt ook niet direct tot verdere verkenning uit. Er was ongetwijfeld nog wel ruimte tussen The Moody Blues en ELP in en er zitten ook wel aardige stukken in, maar als geheel toch wel een paar maten te theatraal voor mij. Vooral het einde :|... dus dit is nou wat de Engelstaligen bedoelen met "overstays its welcome".

Kant B:

Tot nu toe het grote puntenkanon, maar waarom...? Heb een tijdje terug Hexameron beluisterd en dat beviel nog best, maar ik ben hier nu even niet voor in de stemming geloof ik.

4 Grobschnitt - Ernie's Reise
Een band die ik eigenlijk alleen kende van Ballermann, een album met een aantal flauwiteiten en een groots space-epos, Solar Music. Rockpommels Land, het album waar dit nummer van afkomstig is, schijnt de echte klassieker te zijn. Het lijkt in elk geval totaal niet op de Ballermann-nummers en is, ik kan er weinig anders van maken, erg mooi. _O_

1 Gösta Berlings Saga - Bergslagen
Ik hoor King Crimson. Ik hoor Discipline.. Ik hoor Djam Karet. En in het huidige tijdsgewricht is Steven Wilsons solowerk dan ook niet ver weg. De band is hier op het forum volgens mij al regelmatig met instemming begroet. Ofschoon de heren (?) het wiel niet uitgevonden lijken te hebben, geloof ik dat ik me ook maar bij de instemmers ga voegen.

Ik ken Galahad voornamelijk als ietwat over de toppe neoprog. Ze blijken al een wat ruimere discografie te hebben dan ik voor ogen had. Eigenlijk valt dit nummer ook nog wel mee. Een degelijke studio-opname zou misschien zelfs nog wel iets meer meevallen.

En ten slotte een fijne afsluiter die nipt buiten de punten valt. Als mijn geheugen me niet bedriegt ook een van de betere nummers op het Felona e Sorona album.

Kant A:
2 = 0+2 * Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
2 = 2 * Echolyn - Never the Same
4 = 1+3 * Mandalaband - Roof of the World
2 = 2 * The Enid - Malacandra

Kant B:
18 = 18 * Nick Magnus - The Colony is King
16 = 12+4 * Grobschnitt - Ernie's Reise
4 = 3+1 * Gösta Berlings Saga - Bergslagen
8 = 8 * Galahad - Richelieu's Prayer
3 = 3 * Le Orme - Ritorno al nulla

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 27, 2011 5:13 pm 
Prog Professor

Met een beetje geluk, kom ik hier morgen aan toe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2011 10:05 am 
Prog expert

Elton John was in de jaren 70 natuurlijk een prima songwriter. Het eerste instrumentale deel komt wat gedateerd over. Het tweede deel blijft wat beter overeind, maar niet voldoende voor puntjes.

Geoff! I was best een bewonderaar Geoff. Ik heb nog het geluk gehad hem 1 keer live aan het werk te zien. Wat een enorm charisma had die man! IN een interview destijds deed hij zijn eerste 2 solo platen af als 'nogal navelstaarderig'. Ik heb daarom ook nooit de moeite genomen deze platen te beluisteren. Toch valt dit me totaal niet tegen! Slechts in de teksten kom ik dat 'navelstaarderige' nog tegen. En die stem blijft mij boeien! Leuke verrassing. 2 puntjes.

Echolyn - Never the Same
Echolyn is een band die ik heel goed ken en bij mij weinig fout kan doen. Dit is natuurlijk oneerlijke conceurrntie tov de nummers die ik voor het eerst hoor. Jammer genoeg is dit wel 1 van de mindere nummers van een prima plaat. Andere songs van deze plaat hadden de volle mik gekregen, Dit nummer 'slechts' 3 puntjes. Ik kan me overigens voorstellen dat mensen dit na 1 keer luisteren als een beetje saai beoordelen. De subtiele manier waarop Echolyn de arrangementen en vocalen in elkaar draait vereist herhaalde beluistering om volledig op waarde te kunnen schatten.

Vroeger, ton ik net prog begon te ontdekken, was ik een enorme fan van deze plaat. Nu doet het mij stukken minder. Desondanks leuk om terug te horen en nooit geweten dat die video bestaat.

The Enid - Malacandra
Robert Godfrey is een enorme Wagner fan. Ik niet. Het is me véél te pompeus allemaal.

Gewoon een leuk retroprog nummer. Helaas heb ik al véél te veel van dit soort muziek gehoord om me nu nog echt enthousiast te kunnen maken.

Grossschnit (die b is eigenlijk en ringel-s) is een band die natuurlijk eeuwige roem in de proganalen heeft bereikt door het sublieme 'Solar music live'. De bezieling die ze op deze plaat laten horen hebben ze helaas nooit op 1 van de studioplaten weten te vangen. Rockpommels land is wel de beste studio plaat van ze. Dit is gewoon een goed jaren 70 prog nummer. 1 puntje.

Hier houd ik van. In tegenstelling to Grobschnit weet GBS wel het 'live'- gevoel uitstekend op een studioplaat te vangen. Lekker rauw rond de randjes, geen onnodige opsmuk. Gewoon lekker puur en energiek. 4 punten.

Oei. Toen dat mega-clichématige pianointrootje begon dacht ik al : dit gaat een lange zit worden. De matige geluiskwaliteit helpt ook al niet mee. Sorry, dit heb ik niet lang volgehouden.

Ik heb altijd grote moeite met een sound die door Keyboards wordt gedomineerd. Le Orme is natuurlijk wel een must voor mensen die daar juist wel van houden. Helaas niets voor mij dus.

Kant A:
2 = Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
4 = 2+2 Geoff Mann - Hope Hospital
5 = 2+3 Echolyn - Never the Same
4 = 4 Mandalaband - Roof of the World
2 = 2 The Enid - Malacandra

Kant B:
18 = 18 Nick Magnus - The Colony is King
17 = 16+1 Grobschnitt - Ernie's Reise
8 = 4+4 Gösta Berlings Saga - Bergslagen
8 = 8 Galahad - Richelieu's Prayer
3 = 3 Le Orme - Ritorno al nulla

Weer een leuke tape met enkele verassingen (zelfs voor zo'n ouwe rot als ik).

Laatst bijgewerkt door thedunno op vr okt 28, 2011 5:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2011 5:15 pm 
Prog Professor

-Elton John - Funeral for a Friend/Love lies Bleeding
Uiteraard ben ik alleen bekend met de Dream Theater versie, die op zich niet onaardig is.
Wel leuk dat ik nu de kans krijg om het origineel te beluisteren.
Niet echt een nummer die je van Elton John zou verwachten, een beetje bombastisch met symfo elementen met de piano als middelpunt, desondanks klinkt het vrij goed.
Leuk om te horen. That's echter it.

-Geoff Mann - Hope Hospital
Electronica muziek?
Zang klinkt ietwat als David Byrne...nee sorry.
Niet mijn kopje thee.

*2-Echolyn - Never the Same
Een van de betere liedjes op As The World, fijne album om naar te luisteren.
Heb altijd al een zwakte gehad met deze Amerikaanse band, vooral zanger Ray Weston heeft een goede stem, maar vind de laatste albums toch wat beter als de vroegere, met Mei als magnum opus.

-Mandalaband - Roof of the World
Een van de onbekende, althans voor mij.
Heb wat moeite met de zanger maar muzikaal...klinkt niet onaardig eigenlijk.
Om te onthouden!!

-The Enid - Malacandra
Kijk, zo'n intro als in deze nummer, kan ik wel waarderen.
Lekker theatraal allemaal.
Echter vind ik de tweede deel van deze nummer toch wat minder.
Ik was niet bekend met The Enid en dit zal waarschijnlijk ook zo blijven.

*3-Nick Magnus - The Colony is King
Deze cd heb ik als ik het goed herinner eens in zijn geheel beluisterd via een DPRP link.
Vond het toen toch wel interessant, maar heb hier verder nooit meer aandacht aan geschonken.
Dat deze nu eerste staat is vind ik wel terecht.
Van dit soort artiesten wordt ik blij van.
Bedankt voor de herinnering!

*1-Grobschnitt - Ernie's Reise
Geen idee wat ik hier nou van moet verwachten...
Ik ken de band alleen maar van naam, een beetje dan maar verder...
Aan de naam te zien, lijkt dit mij meer een krautrock band en daar kan ik ook al niet zoveel mee, maar dit klinkt volgens mij toch anders!?
Toch is dit niet onaardig, al zal ik er naar alle waarschijnlijkheid geen fan van worden.

*4-Gösta Berlings Saga - Bergslagen
Volgende, voor mij een totaal onbekende naam.
Hmm, het schijnt gebaseerd te zijn op een roman. De band bestaat in ieder geval sinds 2004!?
Niet verkeerd, hoor. Verre van dat.
Dit soort instrumentale tovenarij kan ik zeker waarderen.
De verrassing van de dag mag ik wel zeggen!
Bedankt!

-Galahad - Richelieu's Prayer
Deze was laatst ook in de sympho-clash.
Ik ben alleen bekend met Empires Never Last, waar deze dus niet op staat en vind dit wel een leuke nummer.
Al met al is Galahad niet een band waar ik zo 123 snel een cd van bij besteld.

-Le Orme - Ritorno al nulla
Heb het even geprobeerd maar nee.
Hou dit niet vol. ;)

Kant A:
4 = 2+2 Geoff Mann - Hope Hospital
7 = 5+2 Echolyn - Never the Same

Kant B:
21= 18+3 Nick Magnus - The Colony is King
17 = 16+1 Grobschnitt - Ernie's Reise
8 = 4+4 Gösta Berlings Saga - Bergslagen

Weer een leuke inzending!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2011 5:28 pm 
Prog expert

Ik had wat foutjes gemaakt in de puntentelling. Die werkten nu ook door in de puintjes van maddox. Die heb ik hieronder gelijk maar gecorrigeerd:

Kant A:
4 = 4 Geoff Mann - Hope Hospital
7 = 5+2 Echolyn - Never the Same

Kant B:
21= 18+3 Nick Magnus - The Colony is King
18 = 17+1 Grobschnitt - Ernie's Reise
12 = 8+4 Gösta Berlings Saga - Bergslagen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]