Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu vr dec 14, 2018 5:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 155 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 7:05 pm 
Prog Diamond

Casper schreef:
ik denk dat mensen hier sowieso de neiging hebben de bekendheid dan wel voor-de-hand-liggendheid van hun eigen favorieten wat te overschatten. :)

Mooi gezegd! :thumbup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 7:23 pm 
Site Admin

We zullen het zien over ruim een weekje :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 10:17 pm 
Prog Professor

Anamorph schreef:
Casper schreef:
Uit de reacties proef ik wel een beetje dat zo'n nummer van 16 minuten wel een beetje intimiderend is op de mixtape.

Wat mij betreft niet hoor! Een nummer van 16 minuten (of meer) kan soms niet lang genoeg duren, en zeker als ik het nog niet ken, kan het alleen maar positief uitpakken, toch?

Ik denk wel dat er enigszins voor een gezonde mix gekozen moet worden want tien nummers van 20 minuten wordt ook weer niemand blij van denk ik. Maar goed ik denk dat we daar allemaal wel uitkomen :-)

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 11:15 pm 
Prog Professor

Spider schreef:
thedunno schreef:
Het leuke aan de prog-mix tapes tot nu toe vind ik dat niet de voor de hand liggende keuzes zijn gemaakt maar er toch wat onbekender and obscuurder werk is aangeboden. Al is het zeker niet allemaal mijn smaak wordt het zo toch een verassende en soms ook aangename muzikale ontdekkingsreis.

Dus hulde voor Vigil en Casper!

+1

Da's ook meteen mijn angst voor mijn tape. Ben bang dat ik misschien niet zo verrassend zal zijn :roll:

+1

Ik ben de hele tijd bang dat de komende tijd mijn volledige mix-tape al langskomt, en ik weer helemaal opnieuw moet beginnen ;)

D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2011 6:46 pm 
Site Admin

Casper schreef:
ayreonfreak schreef:
Als liefhebber van Ayreon zou ik beslist "Light of Day, Day of Darkness" eens proberen. (Daarom is het ook wel ietwat opmerkelijk dat Casper het werk van Lucassen helemaal niets vindt, maar dat terzijde)

Dit is echt de allereerste keer dat ik iemand die link zie leggen... maar dat terzijde. ;)

Een wat late reactie, maar ik ben even een paar dagen op vakantie geweest, vandaar.

Ik vind met name LoD, DoD veel overeenkomsten hebben met het werk van Lucassen. Dat kan ik moeilijk uitleggen in een paar zinnen, maar het zit hem in de akkoorden, de (vette) gitaarlijnen, de diversiteit, etc. Eigenlijk zou ik het pas goed kunnen uitleggen met de muziek erbij. Ik verbaas mij eigenlijk ook wel dat Maddox zich niet in die vergelijking kan vinden, maar wellicht heeft hij LoD, DoD nooit echt een kans gegeven?

De andere albums van GOC hebben het wel een stuk minder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 9:58 am 
Prog Professor

ayreonfreak schreef:
Ik verbaas mij eigenlijk ook wel dat Maddox zich niet in die vergelijking kan vinden, maar wellicht heeft hij LoD, DoD nooit echt een kans gegeven?

Ik ben dan weer verbaasd dat jij een vergelijking ziet tussen Ayreon en Green Carnation (NOD, DOD) want dat hoor ik dan weer niet. ;)

Deze heb ik dus wel degelijk veelvuldig de kans gegeven. 8)

Profiel  

Berichttitel: Re: Prog mix-tape
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 11:43 am 
Prog Professor

vigil schreef:
thedunno schreef:
Is dit lijstje ook de volgorde waarin we de 'tapes' gaan plaatsen?

Lijstje is volgens mij nu als volgt:
- vigil
- Casper
- Brunniepoo
- Spider
- Mario
- maddox
- Ruard
- Anamorph
- Pink
- thedunno
- Anorak32
- Frans ?

Dat is wel de bedoeling ja, keurig op volgorde. Uiteraard kan er onderling geruild worden want een week niks is ook zo wat.

Ach, waarom niet ... zet mij er ook maar bij. Alle tapes beoordelen zal lastig zijn (heb wel ergens de intentie, maar dan moet ik toch dringend wat meer vrije tijd krijgen van mijn vrouw ;) ) maar een tape plaatsen moet lukken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 12:06 pm 
Prog Professor

Wellicht kan jij jezelf er gewoon onder plaatsen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 12:19 pm 
Prog Professor

vigil schreef:
Wellicht kan jij jezelf er gewoon onder plaatsen...

zou dat mogen? Wil hier niemand onder zijn duiven schieten ;) :mrgreen:

- vigil
- Casper
- Brunniepoo
- Spider
- Mario
- maddox
- Ruard
- Anamorph
- Pink
- thedunno
- Anorak32
- Frans ?
- Buso

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 5:07 pm 
Prog Professor

Mag ik deze er nog tussen proppen? Please, pretty please? ;)

Prog mix-tape 1 (vigil)

Kant A:
Mike Oldfield - Let There Be Light
Niet onmiddellijk mijn genre. Iets te veel nadruk op electronica. Het kabbelt rustig verder, veel spanning / afwisseling vind ik er niet in terug.

Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
Dit is niet slecht gedaan. Hier is wel afwisseling terug te vinden. Misschien komt er wel iets te veel terug.

OMD - She's Leaving
Zelfde opmerking als bij Mike Oldfield. Totaal niks voor mij.

H - The Evening Shadows
Ben geen fan van Marillion met H. En blijkbaar ook niet van H solo. Beetje slaapverwekkend, maar misschien was dit de bedoeling?

Kansas - The Wall
Ik ken weinig van Kansas, dus dit nummer al helemaal niet. Het opent veelbelovend, mooie intro. Goed nummer. Dit spreekt me wel aan: goede zang, paar goede gitaarsolo's, afwisseling.

KantB:
1 John Wesley ft. Steve Rothery - Thirteen Days
Klinkt niet slecht. Ik weet niet in welke mate ik die stem een hele cd zou appreciëren, maar voor één nummer is dit goed te doen. Past bij de tekst (voor zover ik die goed begrepen heb).

2 Frank Zappa - Watermelon in Easter Hay
Zappa ... meestal vind ik de muziek goed tot zeer goed, maar is de 'zang' er wat teveel aan. Hij gebruikt nogal veel 'parlando' en daar ben ik geen voorstander van. In een docu die ik onlangs zag, vertelde de beste man dat hij de 'parlando' gebruikt als hij de tekst belangrijk vindt en zingt als de tekst 'alledaags' is. Bij dit nummer heb ik hetzelfde gevoel, een geluk dat er weinig tekst is. Prachtige gitaarpartijen.

3 Twelfth Night - Take a Look
Ik kende TN enkel bij naam (en dan nog als Genesis-coverband - of haal ik nu twee groepen door elkaar?), maar dit zet er mij toe aan om ze toch eens wat van dichterbij te bekijken. Prachtige muziek.

King Crimson - Three Of A Perfect Pair
KC is soms schitterend, soms tenenkrullend. Dit leunt dichter bij het 'schitterend' gedeelte, maar of het voldoende is om hier punten te krijgen ...

4 Colin Bass - Macassar
Ik ben een Camel-fan maar van de solo-albums van de bandleden ken ik niks. Dit klinkt best goed. Zou zomaar voor een Camel-nummer kunnen doorgaan...

De stand:

Kant A
1+1+1+2 = 5 * Mike Oldfield - Let There Be Light
3+1 = 4 * Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
3+3+3 = 9 * OMD - She's Leaving
2+3+4 = 9 * H - The Evening Shadows
2+4+2 = 8 * Kansas - The Wall

Kant B
2+3+4+2+1= 12* John Wesley ft. Steve Rothery - Thirteen Days
1+4+2 = 7 * Frank Zappa - Watermelon in Easter Hay
4+4+4+4+1+3 = 20 * Twelfth Night - Take a Look
2+4+1+3= 10 * King Crimson - Three Of A Perfect Pair
2+2+3+1+3+1+4 = 16 * Colin Bass - Macassar

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 5:15 pm 
Prog Professor

Buso schreef:
Ik kende TN enkel bij naam (en dan nog als Genesis-coverband - of haal ik nu twee groepen door elkaar?),

Wellicht bedoel je The Night Watch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 5:25 pm 
Prog Professor

Brunniepoo schreef:
Buso schreef:
Ik kende TN enkel bij naam (en dan nog als Genesis-coverband - of haal ik nu twee groepen door elkaar?),

Wellicht bedoel je The Night Watch?

Dat zou zomaar eens kunnen kloppen... een vergissing is snel gemaakt :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2011 6:44 pm 
Prog Diamond

Mike Oldfield meets Enigma... Erg jammer van de soms erg clichématige, new age-achtige begeleiding.

Ondanks het fraaie gitaarwerk doet dit me helemaal niets. Wat een afgezaagd nummer...

Orchestral Manoeuvres In The Dark - She's Leaving
Kijk, nu wordt het leuk! Kraftwerk-achtig 'gedreutel' met goede zang. Leuk nummer.

H - The Evening Shadows
Hogarth in de mooizingmode. Wel aardig, maar niets bijzonders. Leuke verwijzing naar Andrew Lloyd Webbers Phantom of the Opera.

Kansas - The Wall
Vreselijk clichématig... Gladde Amerikaanse rommel... Blegh!

John Wesley ft. Steve Rothery - Thirteen Days
Slaapverwekkend. Ondanks de aanwezigheid van Rothery, die overigens ook niet verder komt dan een standaardsolo.

Frank Zappa - Watermelon in Easter Hay
Dit begint helaas met die typische Zappa-lolligheid, waardoor ik vaak met een grote boog om zijn muziek heen loop. Het is dat ik weet dat Zappa tot veel grotere dingen in staat is, want dit niemanddalletje ben/wil ik snel vergeten.

Twelfth Night - Take a Look
Misschien wel de meest veelzijdige van de neoprogbands uit begin jaren tachtig. Helaas komt deze veelzijdigheid niet tot uiting in dit nummer, dat mijns inziens alle clichés uit dit subgenre aan een weet te rijgen.

Over veelzijdigheid gesproken... Het mag duidelijk zijn: dit is muziek naar mijn hart!

Colin Bass - Macassar
En dan krijgen we deze slappe hap... Ondanks de fraaie gitaarsolo word ik hier niet koud of warm van.

En dan nu de puntjes:
Kant A:
Mike Oldfield - Let There Be Light 1
OMD - She's Leaving 3
H - The Evening Shadows 2
Kansas - The Wall

KantB:
King Crimson - Three Of A Perfect Pair 4
Colin Bass - Macassar

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2011 7:27 pm 
Prog Diamond

Fields - A friend of mine (1971)
Heerlijk authentiek! ELP zonder bombast en excessen. Alleraardigst nummertje.

Finch - With love as the motive (1977)
Finch is één van mijn favoriete Nederlandse bands en ook dit nummer bewijst waarom. Dit is een van redenen waarom ik nog altijd een groot liefhebber ben van klassieke progressieve rock uit de jaren zeventig. In tegenstelling tot de veelal plastieke prog uit de jaren negentig (en later), klinkt dit oprecht en eerlijk.

SBB - Moja ziemio wysniona (1980)
Over plastieken prog gesproken... Ondanks de meuk die we vandaag de dag over ons uitgestort krijgen, is SBB voor mij het bewijs dat er in Polen ook behoorlijke progmuziek gemaakt kan worden.

Stencil forest - The pandemonium shadow show (1983)
Oei... nu gaat het fout voor mij. Iets te bombastisch naar mijn zin...

Magnum - Les morts dansant (1985)
Ah... Magnum is ook een muzikale jeugdliefde voor me, maar nu is de liefde aardig bekoeld. Hoe heb ik dit ooit mooi kunnen vinden? Gadver...

Queensrÿche - Promised land (1994)
Ook een jeugdliefde, maar in dit geval is de liefde nog niet bekoeld. Na al die jaren nog altijd even fraai!

Sinkadus - Ågren (1996)
Änglagård-light, maar daarom niet minder fraai. Tussen al die SI-rommel en ander plastiekklinkend ongerief in die jaren, was dit echt een verademing. Jammer dat we niets meer van deze band vernomen hebben...

The Decemberists - California one / Youth and beauty brigade (2002)
De vreemde eend in de bijt, maar wat een fraaie! (H)eerlijk melancholisch...

Green carnation - Purple door, pitch black (2005)
Tja... Dit vind ik dan weer helemaal niets...

Pure reason revolution - Deus ex machina (2009)
Eindelijk weer eens een goede Engelse band en dan stoppen ze ermee. Zie ook Oceansize. Prachtig huwelijk tussen rock en electronica met meer dan uitstekende zang!

De punten
Fields - A friend of mine (1971)
Finch - With love as the motive (1977) 2
SBB - Moja ziemio wysniona (1980)
Stencil forest - The pandemonium shadow show (1983)
Magnum - Les morts dansant (1985)

Queensrÿche - Promised land (1994) 3
Sinkadus - Ågren (1996) 4
The Decemberists - California one / Youth and beauty brigade (2002)
Green carnation - Purple door, pitch black (2005)
Pure reason revolution - Deus ex machina (2009) 1

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 12:33 pm 
Prog Professor

Ik moest zelf ook nog even een 'hoe en waarom' plaatsen dus bijdeze:

Ik kreeg twee "verwijten", namelijk dat er veel instrumentals en veel solowerk van leden van bekende bands in zat. Dat klopt achteraf gezien beide. Toch was ik me er op dat moment niet van bewust. Mijn doelstelling was om qua artiest er voor iedereen wel een bepaald belletje te laten rinkelen maar om daarbij het gekozen nummer niet al te bekend te laten zijn.

Hierbij de door mij geselecteerde nummers:

Kant A:
Een persoonlijke held waarbij het gemakkelijk is om een jaren '70 nummer te kiezen en waarbij de kritieken veelal positief zullen zijn. Dus daarom een nummer van zijn comebackplaat op topniveau uit de jaren '90. Dat is overigens vrij lastig aangezien het vanuit een doorlopend concept album is. Om dit nummer als new-age weg te zetten is vrij onzinnig.

Zoek maar eens een nummer welke representatief staat voor het oeuvre van Hackett. Nou, die bestaat niet maar met dit nummer heb ik het toch enigszins getracht.

OMD - She's Leaving
Natuurlijk moest OMD er op. Natuurlijk moest dat van het A&M album, ik wilde niet te voorspelbaar zijn want dan had ik makkelijk andere, en willicht beter, opties kunnen kiezen.

H - The Evening Shadows
Iets van Marillion lag ook voor de hand maar om dan een voor de meeste onbekend nummer te kiezen is vrij lastig zo niet ondoenlijk. Dus daarom maar iets van H solo. Dit vond ik van zijn solo-plaat het beste in deze mix-tape passen.

Kansas - The Wall
Van het beste album van Kansas vind ik dit het meeste symfo/prog, dus daarom de keuze voor dit nummer waarvan ik weet dat niet iedereen het optimaal kan waarderen.

KantB:

Persoonlijk favoriet, de man heeft best een flinke discografie maar is toch vooral bekend via Marillion of PT. Dat Rothery hier een flink riedeltje (overigens ook Mosley op drums) op meespeelt is mooi meegenomen (letterlijk en figuurlijk).

Echt representatief voor het werk van Zappa is dit nummer natuurlijk niet, maar dat laat ik aan de echte kenner Martin over.

Ik had liever de studioversie gehad maar die was niet voorhande op youtube. Dan maar de live die best goed te doen is in mijn ogen. Overigens ben ik waarschijnlijk een van de weinige die het werk van TN na Mann beter te pruimen vind.

Een nummer uit een zeer interessante periode van een zeer interessante band. Belew kan ik ook solo zeer waarderen (net als zijn werk bij Paul Simon, Frank Zappa en Talking Heads overigens) mede daardoor ook de keuze voor een jaren '80 lied van KC.

Colin Bass - Macassar
Zeer goed nummer vanuit een onderschatte en tevens te onbekende plaat van hem. Hopelijk ontdekken hierdoor wat meer mensen zijn solowerk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 155 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]