Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu di dec 18, 2018 2:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stars in Battledress
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 8:29 am 
Prog expert

Sinds gisterenavond is het Album Stars in battledress - In droplet form officieel mijn favoriete album van het jaar.

Wie zei U? Juist ja, Stars in battledress. Tot voor kort had ik er eigenlijk ook nog niet van gehoord. Ik heb dit gekocht op aanraden van Kavus Torabi (Cardiacs, Guapo, Gong) op het progressive ears forum.

Mijn eerste indruk was: mwahhh...misschien is dit toch niet echt iets voor mij echter deze plaat neemt bezit van je brein als een de meest agressieve schimmels. Een groeibriljant van de eerste orde. Wat voor muziek is dit dan en is dit prog? Tsja, moeilijk te zeggen. Het klinkt eigenlijk anders dan alle andere platen die ik tot nu toe gehoord heb en voor mij is dat 'prog' van het zuiverste water al zullen anderen daar weer anders over denken. Er zijn zeker wat raakvlakken met het werk van William D. Drake of the Sea Nymphs....maar dan weer compleet anders. Rustige melancholische donkere songs. "Otherworldly" is een mooie engelse term die bij de muziek past waar ik geen goede vertaling voor weet.

Dit is wat Kavus er over te zeggen heeft:
Stars in Battledress are hardly prolific. Their debut album Secrets And Signals was released in 2003. This is their second album. Let me explain my position lest I be accused of nepotism. I have known the brothers Richard and James Larcombe for over 25 years and I feel honoured to have released this on my label Believers Roast. However, none of that alters my feelings toward the album I am about to persuade you to experience.
Is an 11-year gap a problem? If that's what it takes to record something this close to perfection, then so be it. Almost no-one gets to make an album this self-assured, this singular, this unusual. Given that music begins where language leaves off, I am struggling to coherently describe what it sounds like. Forget lazy descriptions like 'English', 'whimsical' and 'pastoral'; words like psychedelic, otherworldly, delicate and rich all fall short of the mark for an album so meticulously and beautifully constructed, recorded and performed.
Stars In Battledress are not self-publicists, not networkers and inhabit no real scene. That's not what they do. It's why you may not have heard of them. They make music that sounds like nothing else, that opens doors onto never-before-seen vistas that will stay with you for the rest of your life. You owe it to yourselves, not them, to listen to this haunting wonder

Amen

het album is te beluisteren via spotify of te bestellen via:
http://www.thegenepool.co.uk/labels/Believers+Roast.htm

het debutalbum uit 2003 is te beluisteren en te verkrijgen via bandcamp
http://starsinbattledress.bandcamp.com/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]