Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Release data
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 7:46 am 
"New Progger"

Beste mensen,

Aan de hand van de info op progwereld en andere sites ga ik regelmatig richting mijn favoriete CD zaak om pogingen te wagen de gezochte CD's aan te schaffen.

De laatste maanden is er een vervelend fenomeen waar te nemen.

Daar waar allerlei officiele release data worden opgegegeven blijkt in de praktijk (door economische recessie???), dat het nu eerder maanden dan dagen duurt alvorens een album echt wordt uitgeleverd.

Als voorbeeld het album ICON3 van ICON, dit album staat voor de detailahandel nog steeds als to be expected, terwijl het in maart zou zijn verschenen. Je zou bijna denken dat men geen behoefte heeft aan het verdienen van wat euri en dollars.

Hopelijk gaat het gouw weer wat beter en komen aangekondigde albums ook echt vlot in de handel na de officiele releasedatum.

Groet,
Ron

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 4:36 pm 
Prog priest

Een vertraging kan altijd. Probeer eens www.beyondrock.nl , voor progliefhebbers een interessante site, dan krijg je ook elke week een mail met wat er allemaal aan komt aan cd`tjes, vaak klopt er niks meer van van al die verschillende releasedata namelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 8:09 pm 
Prog Professor

Icon 3 is al uit en zeker al in bepaalde (ik zeg niet alle) winkels verkrijgbaar. Ik denk dat deze cd al een week of 5 uit is.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 1:32 am 
Site Admin

Ik moet zeggen dat ik bij Plato ook nog wel eens vreemde dingen mee maak. Bijvoorbeeld het laatste album van Gazpacho, maar ook in het verleden heb ik wel eens vreemde dingen meegemaakt.

Maar waar het precies aan ligt weet ik ook niet...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 12:35 pm 
Prog Professor

ayreonfreak schreef:
Ik moet zeggen dat ik bij Plato ook nog wel eens vreemde dingen mee maak. Bijvoorbeeld het laatste album van Gazpacho, maar ook in het verleden heb ik wel eens vreemde dingen meegemaakt.

Jaja, spooky :wink:

Wat bedoel je nou eigenlijk want ik snap het geloof ik niet helemaal...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 1:07 pm 
Site Admin

Ik ben niet echt duidelijk hé? :lol:

Ik maak nog wel eens mee dat sommige albums bij Plato pas na 2 a 3 weken na release data leverbaar is. Daarintegen heb ik eens een album van Fish een aantal dagen voor de release datum in de bak gevonden....

Maar soms kost het zoveel moeite om een album te vinden, terwijl ik dan hetzelfde album een week later gewoon bij de Free Record shop zie staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 8:12 pm 
Prog Professor

De releasedatum is in sommige gevallen een europees vastgestelde datum. Komt deze plaat niet via een grootschalig distributie kanaal Nederland binnen kan dit inderdaad wel eens een week of 2 a 3 langer duren voordat een plaat in de bakken ligt.

Zoals je wellicht weet is de releasedatum in 75% van de gevallen altijd op een maandag. Dit werkt in vrijwel heel Europa zo enkel niet in Nederland waar de plaat dan in alle gevallen al op vrijdag in de winkels ligt. Sommige platenmaatschappijen hebben een releasedatum op vrijdag (universal en Warner bv.) dan ligt de plaat veelal op donderdag al in de winkels. Dit heeft te maken met voorlevering zodat als de winkel open gaat op de dag van de release al bevoorraad is.

Bij films is het overigens wel zo dat de releasedatum heilig is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 8:48 am 
Prog Professor

Christine schreef:
Het verschijnsel dat nieuwe albums niet direct na de releasedatum verkrijgbaar zijn valt me al meer dan een jaar of anderhalf op.
Ik pre-order regelmatig bij de grote online-stores en dan nog moet ik regelmatig tot een week of drie, soms zelfs vier, na de genoemde release datum wachten.

Uiteraard heb ik wel andere muziek om naar te luisteren maar om een of andere reden stoort het me enorm.

Ik heb net hetzelfde voor. Ik pre-order vrij veel (kwestie van niet te vergeten te bestellen - mijn geheugen lijkt soms veel op kaas met grote gaten :roll: ) en dan zou je toch denken dat het niet moeilijk moet zijn om die cd dan vrij snel na de releasedatum in de bus te krijgen, maar meestal moet ik toch nog een paar weken wachten :?
Ik meen mij trouwens te herinneren (maar ik kan hier uiteraard mis zijn, zie die kaas met gaten :wink: ) dat er een tijd terug reclame werd gemaakt om pre-order te promoten met de melding dat als je pre-ordered je de cd (of film, boek, ...) de dag van de release (of net daarna) in de bus zou vinden. Is mij nog niet overkomen... :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 12:09 pm 
Prog priest

Is allemaal rentetrekkerij, wel beloven maar niks waarmaken, je krijgt nooit wat op de dag van de release, maar je hebt dan wel al betaald. Ik ben klaar met Pre-Orderen, ik ren wel naar de winkel als er iets uit is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 1:55 pm 
Prog Professor

Jason31 schreef:
Is allemaal rentetrekkerij, wel beloven maar niks waarmaken, je krijgt nooit wat op de dag van de release, maar je hebt dan wel al betaald. Ik ben klaar met Pre-Orderen, ik ren wel naar de winkel als er iets uit is.

Die rentetrekkerij valt wel mee. Het geld gaat pas van mijn rekening als ze de cd opsturen. Aangezien ik (bijna) enkel via internet cd's koop (er is geen enkele deftige cd-winkel in een omtrek van 30 km), moet ik al heel gericht zoeken. Per toeval in de bakken een cd tegenkomen is er niet meer bij. Als ik hoor dat een bepaalde groep een cd gaat uitbrengen binnen x aantal maanden, dan is pre-orderen voor mij een oplossing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 2:06 pm 
Prog Professor

Buso schreef:
Jason31 schreef:

Die rentetrekkerij valt wel mee. Het geld gaat pas van mijn rekening als ze de cd opsturen. Aangezien ik (bijna) enkel via internet cd's koop (er is geen enkele deftige cd-winkel in een omtrek van 30 km), moet ik al heel gericht zoeken. Per toeval in de bakken een cd tegenkomen is er niet meer bij. Als ik hoor dat een bepaalde groep een cd gaat uitbrengen binnen x aantal maanden, dan is pre-orderen voor mij een oplossing.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor mij. In Vianen vind je niets (of het moet de marktplaats-Vianen zijn), in Nieuwegein een FRS en in Utrecht wel wat meer maar ook daar ken ik niet alle adressen. Vroeger had je White Noise, de Grammafoonwinkel en Platenboef (meer 2de hands trouwens) maar geen idee of de laatst genoemde er nog is en of ie überhaubt wat prog/sympho/etc levert.
Pre-orderen (mooi woord :wink: ) is ook voor mij de beste oplossing.
Dan neem ik het wat lange wachten maar voor lief.
Ik bestel ook wel 's wat uit de VS en dat duurt ook gemiddeld een week of twee á drie.

Maar ik heb ook het gevoel dat de release data wel 's wat uitgerekt wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 6:13 pm 
Prog priest

Dat is dan wel een nadeel inderdaad, als er niks in de buurt zit, gelukkig hebben we hier in Almere nog een 'oor', die heeft wel vrij veel en kan ik op voorhand bestellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 11:12 pm 
Prog expert

Ik pre-order nooit... De winst is dat ik een album een dag eerder in huis heb... big deal.

Ik heb ruim 28 jaar op een album gewacht, dus die paar dagen kunnen er ook wel bij als ze er naast zitten. Releasedata zijn eerder richtlijnen dan betrouwbare beloftes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 11:18 pm 
Rael schreef:
Ik pre-order nooit... De winst is dat ik een album een dag eerder in huis heb... big deal.

Ik heb ruim 28 jaar op een album gewacht, dus die paar dagen kunnen er ook wel bij als ze er naast zitten. Releasedata zijn eerder richtlijnen dan betrouwbare beloftes.

Goh! Wist jij bij je geboorte al dat wat je wilde hebben? :mrgreen:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 1:42 am 
Prog expert

The Wall schreef:
Rael schreef:

Goh! Wist jij bij je geboorte al dat wat je wilde hebben? :mrgreen:

:)

Ik heb speciale gaven... Ik kijk ver in de toekomst en lees dan ook met verbijstering hoe mensen kunnen zeuren over de Phil Collins/Peter Gabriel-era's.... Iedereen weet toch dat Genesis sinds 2013 met Daniel Gildenlow op zang alle voorgaande tijdsperioden kwalitatief inhaalt...:)

Als je niet pre-ordert, maar gewoon bestelt zodra het desbetreffende album in de winkels ligt, is er niets aan de hand. Ook als er geen degelijke winkel in de buurt is, kun je via de bekende sites gewoon bestellen als het album binnen is... Dat geneuzel over 2 of 3 dagen later vind ik altijd zo'n luxe-probleem. Kijk, ik weet nu dat het derde Transatlantic-album eind 2009 uitkomt, maar als dat begin 2010 is, is het ook goed.

Het zijn extreme uitzonderingen wanneer een album maanden langer wordt uitgebracht, dan is aangekondigd en dat kan vervelend zijn. Verder moet de luisteraar maar met een beetje speling rekening houden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]