Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu ma okt 22, 2018 12:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 02, 2009 11:17 am 
Site Admin

Deze topic is geïnspireerd door een andere topic waarin gesproken werd over of post rock -min of meer- nog ‘levend’ is in deze tijd, en of er nog wel goede post rock gemaakt wordt in deze tijd.

Jullie begrijpen het al; dit gaat dus niet over post rock, maar over neo progressieve rock. Onder het afstoffen van onze bovenverdieping (ja,ja, de moderne man helpt ijverig mee in de huishouding, ondanks zijn drukke baan) 8) gunde ik mijzelf zojuist een cd van Arena, nl “Immortalâ€

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 02, 2009 11:34 am 
Prog Professor

Ik vergelijk neoprog altijd met AOR: een wat versimpelde vorm van een daarvoor al bestaande vorm van muziek. Voor revolutionair geluid moet je elders kijken, maar als de essentie van muziek niet in een revolutionair geluid ligt, maar in sterke liedjes, sterke teksten, sterke melodieën, een sterke uitvoering of iets anders meer elementairs.

En zie, het grote publiek gaat doorgaans ook niet voor dat revolutionaire geluid, maar voor de laatste aspecten. Volgens mij trekken Pendragon en IQ nog steeds volle zalen en Anekdoten en T.A.O. nog steeds niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 03, 2009 11:02 pm 
Prog user

Zoals Casper inderdaad ook al zegt: neo prog is overwegend niet vernieuwend en daar komen die mensen ook niet voor! Er zijn echter wel wat neo prog bands op te noemen die wel degelijk interessant zijn - die op zich ook niet helemaal vernieuwend zijn - doordat ze al bestaande bandgeluiden zo met elkaar weten te combineren dat men toch een eigen sound heeft weten te creëren. Voorbeelden daarvan zijn A.C.T (Saga meets Dream Theater), Nemo (Progfusion), Brighteye Brison (Gentle Giant meets Genesis) en Moon Safari (Beach Boys meets prog) bijvoorbeeld. 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 12:46 pm 
Prog user

Omdat neoprog al zo'n 25 jaar een gangbare term is (werd hij niet voor het eerst gebruikt bij Script... van Marillion?) kan je natuurlijk niet meer roepen dat het vernieuwende muziek is. Als je van het genre houdt doet dat er volgens mij ook helemaal niet toe.
Natuurlijk is het zo dat bands als Arena c.s. zichzelf herhalen, maar welke fan boeit dat? Sterker nog, ik denk dat veel fans afhaken of in elk geval erg teleurgesteld zullen zijn als ze ineens een totaal ánder geluid gaan produceren.
Ik kan me mijn teleurstelling nog goed herinneren toen Fish opstapte en Hogarth het stokkie overnam. En hoewel ik direct toegeef dat er daarna ook nog mooie muziek door deze mannen is gemaakt (tenminste.....sóms....), is Marillion voor mij Marillion niet meer.
Toch zijn er binnen het genre best bands te vinden die een 'vernieuwende' draai hun muziek geven. Jij noemt Frost*, maar je kan ook denken aa Galahad, Blind Ego of 'onze eigen' Splinter ofzo. Het vernieuwende zit hem voor mij dan in de elementen die uit andere genres worden gebruikt binnen de neoprog.
Kortom: het genre is weliswaar oud, maar volgens mij ontwikkelt het toch wel. En zelfs Pendragon klinkt niet meer hetzelfde als in de tijd van The Jewel.
En misschien vind jij het niet stoer, maar ik schaam me er totaal niet voor om toe te geven dat ik enorm kan genieten van bands als Pendragon. Vele lezers van Progwereld met mij trouwens, want Pure staat al erg (tè?) lang op 1 in de wereldse tien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 3:31 pm 
Prog addict

Maar...Frost heeft toch niks met Neo te maken..?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 4:05 pm 
Prog priest

akagert schreef:
En misschien vind jij het niet stoer, maar ik schaam me er totaal niet voor om toe te geven dat ik enorm kan genieten van bands als Pendragon. Vele lezers van Progwereld met mij trouwens, want Pure staat al erg (tè?) lang op 1 in de wereldse tien.

Hier zit er nog een. Die ellenlange gitaarsolo`s zullen me nooit vervelen. Neo is hetzelfde als je favoriete gerecht, als je van Babi Pangang houdt bestel je dat ook regelmatig. Mij zal het denk ik nooit meer gaan vervelen. Prog hoeft wat mij betreft niet altijd vernieuwend te zijn als het maar prettig klinkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 4:06 pm 
Citaat:
als je van Babi Pangang houdt bestel je dat ook regelmatig.

Is wel per Chinees verschillend hoor! :lol:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 4:22 pm 
Prog user

Ere schreef:

volgens ProgArchives wel hoor :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 4:28 pm 
Prog addict

Ja idd. :shock:
Dacht dat je Neo niet vernieuwen kon omdat het dan geen Neo meer is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 5:07 pm 
Prog Professor

Ere schreef:

Nou de 1ste plaat... De 2de is weer een flink eind een andere afslag in.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 5:38 pm 
Prog addict

geen vragen meer.... :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]