Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 12:40 am 
Site Admin

Zo af en toe hoor je wel eens hoeveel exemplaren een band heeft verkocht van een bepaald album of zelfs van hun hele oeuvre, vooral van de wat grotere bands, maar soms vraag ik mij wel eens af hoeveel progressieve bands verkopen.

Ik vraag dus of jullie weten hoeveel albums/cd's jullie favoriete band heeft verkocht. Om een voorbeeld te noemen, onlangs hoorde ik dat bijv. Pink Floyd ongeveer 300 miljoen albums heeft verkocht. :shock: Dat is veel, heel veel, en die band zal ook ongetwijfeld de "marktleider" binnen onze favoriete muzieksoort zijn, maar zo weten jullie misschien wel meer verkoopcijfers van bands. Zo ben ik eigenlijk wel benieuwd hoeveel albums Marillion inmiddels verkocht heeft....

Ik weet (uit redelijk betrouwbare informatie) dat Arjen Lucassen bijvoorbeeld tegen de miljoen albums heeft verkocht, althans, tot aan de laatst uitgegeven box "Timeline".

Dus; wie weet er meer? (uiteraard is het zinloos om gissingen te doen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 4:43 am 
Prog user

een goede boekhouder zal vroegtijdig tegen zijn baas zeggen.
de resultaten schieten naar beneden.
of juist omhoog. "cijfers liegen niet".

het is ooit een uitspraak geweest van de tv-serie "de fabriek". waar de boekhouder stiekem geld achterover drukte.

dit schiet mij te binnen bij deze topic.

ik vraag mij ook altijd af, wat zijn de verkoopcijfers.
Behaal in Nederland de eerste plaatst op een album lijst.
Tegenwoordig behaal je al een gouden plaat, wanneer je 30.000 stuks heb verkocht, vroeger was dat ik meen 50.000 stuks.
In tv-programma's zie je wel eens een overhandige van zo'n gouden plaat.

Ik zelf ben ook altijd nieuwsgierig hoeveel albums er wereldwijd is verkocht en ik merk vaak dat die cijfers verschillen.
Op mijn werk vragen ze wel eens. "Weet jij hoeveel er van verkocht zijn?"
Als Pink Floyd fan roep ik dan maar een bepaald bedrag.
Want de ene keer lees je. 40 miljoen en de andere keer zowaar 80 miljoen. Struin je het internet af, vliegen de miljoenen je soms om de oren.

Maar echt zeker weet je het nooit.
Ik heb ook altijd het gevoel, dat platenmaatschapijen niet echt naar buiten treden met de juiste aantallen. Als ik soms radio dj's hoor.
Zeggen ze dat Thriller van M. Jackson de best verkochte album is in de geschiedenis. maar liefst 40 miljoen, de volgende dag melt een andere dj. Maar liefst 50 miljoen keer ging het album Hotel Calfornia over de toonbank. "Huh wie is nu nummer 1?"

ik blijf altijd met de vraag zitten: "Wat is waar?"
soms heb ik het negatieve idee, dat een platenmaatschapij maar wat roept en zijn er in feite veel meer van verkocht.
En bewijzen kunnen we het nooit, maar ik kan me wel voorstellen, als je tegen de belasting zegt. We hebben 40 miljoen verkocht, hier is 20 miljoen belasting geld. Maar ondertussen worden de werkelijke cijfers niet prijs gegeven.

Maar nu denk ik misschien ietwat te negatief.
In feite is het ook niet zo relevant.
Natuurlijk is het leuk dat jou favoriete band het goed doet, dan staan je niet alleen, maar ik kan ook genieten van een album dat maar 1000 stuks heeft verkocht.

wij symfo freaks zijn vaak geneigd om te kiezen voor de kleine. de underdog. zodra een symfo band, over de 10 miljoen schiet, noemen we het vaak. "overschat".

maar dit is zekere een interessante topic, ik ben ook benieuwd naar de ware cijfers, maar zodra de eerste eentje noemt, gaan de volgende forumleden erover heen of eronder door.
en dan krijgen we straks welles, nietes spelletjes.
en daar kijk ik naar uit.
cijfers liegen niet, wel degene die er mee sjoemelt.

sorry voor mijn lange topic
ik ben een epic freak

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 10:02 am 
Prog Professor

Vanmorgen hoorde ik op de radio dat de verkoop van de nieuwe 'Guns n' Roses' tegenviel. Al met al stond de teller nog maar op 300.000 of zo. Het werd weer een heel babbelitem op Arrow, maar ze sloten af met "och, misschien is het gewoon niet zo'n goede plaat". Toch verrassend kritisch voor onze landelijke ouwemannenskyradio.

Maar de vraag ging over favoriete bands. For better or worse heb ik maar even op Wikipedia gekeken en zie dat Rush in totaal wereldwijd ruim 40 miljoen albums verkocht heeft. Toch meer dan je ze, op grond van hun Nederlandse bekendheid, zou geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 11:29 am 
Prog Professor

Ayreon heeft inderdaad al mee dan 1 miljoen verkocht. Ze verkopen gemiddeld per plaat 100000 stuks wereldwijd.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]