Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 3:15 pm 
Prog priest

Maar dat komt omdat muziek waarschijnlijk ook een van je grootste hobbies is, net als die van mij en van de rest van dit forum. Er zijn er genoeg die wel van goede muziek houden maar niet van internet. Dan is radio toch wel een goede media, maar dit wordt gedomineerd door alleen maar hitgevoelige radio. Ik heb wel eens winamp aan staan en als je dan door shoutcast bladert kom je extreem goeie zenders tegen. bijvoorbeeld morow.com, hier wordt gewoon 24 uur per dag goeie prog op gedraaid. Als deze media nou eens draadloos door autoradio`s galmt gaat er waarschijnlijk een nieuwe wereld open.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 3:20 pm 
Prog Diamond

Kingsnake schreef:
Progliefhebbers weten altijd wel hun weg te vinden naar nieuwe muziek.

Is dat zo? Ik denk dat dat zwaar tegenvalt. De gemiddelde progliefhebber kijkt volgens mij echt niet verder dan zijn neus lang is. Maar diezelfde gemiddelde progliefhebber wijst wel met zijn vingertje naar de algemene muziekliefhebber wiens muzieksmaak naar zijn mening te behoudend is.

Kingsnake schreef:
Niet-progkenners die evt. liefhebbers zouden kunnen zijn, moeten ook bereikt worden.

Met een beetje googlen op de naam van de band en/of album komen die alsnog op onze site terecht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 3:23 pm 
Prog addict

Frans schreef:
Kingsnake schreef:

Is dat zo? Ik denk dat dat zwaar tegenvalt. De gemiddelde progliefhebber kijkt volgens mij echt niet verder dan zijn neus lang is. Maar diezelfde gemiddelde progliefhebber wijst wel met zijn vingertje naar de algemene muziekliefhebber die naar zijn mening te behoudend is.

Kingsnake schreef:
Niet-progkenners die evt. liefhebbers zouden kunnen zijn, moeten ook bereikt worden.

Met een beetje googlen op de naam van de band en/of album komen die alsnog op onze site terecht.

Het zou fijn zijn als een discussie-site als deze bij google als eerste naar boven komt.
Dan kan men meerdere gezichtspunten op een plaat kunnen bekijken.
Maar neemt men wel de tijd om discussie na te lezen?

Ik denk dat aggressief reclame maken meer helpt.
Al ben ik er persoonlijk tegen gekant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 3:55 pm 
Prog priest

Frans schreef:

Dan moet men wel deze band en album alvast kennen. Ik persoonlijk kom dus andersom in aanraking met goede muziek, ik lees eerst de recensies en ga het dan eens proberen. Ik vraag me ook af of het voor de bands ook wel zo belangrijk is om meer aandacht te krijgen. Als ze dat graag hadden gewild hadden ze vast een andere muziekstijl gekozen. De prog aanhang is nou eenmaal niet zo groot.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2008 11:20 pm 
Leuke discussie dit! Ik ben het met bijna iedereen eens.
Hitlijsten zijn niet zo belangrijk voor "goede" muziek. Het gaat erom of je de juiste kanalen (internet, concerten etc) bereikt om je publiek te generen. Pink Floyd is ook ooit klein begonnen.
Terwijl ik dit tik zit ik met een beginnende kippevel naar de cd van Demians te luisteren. :lol:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 12:02 am 
Site Admin

Frans schreef:
Kingsnake schreef:

Is dat zo? Ik denk dat dat zwaar tegenvalt. De gemiddelde progliefhebber kijkt volgens mij echt niet verder dan zijn neus lang is. Maar diezelfde gemiddelde progliefhebber wijst wel met zijn vingertje naar de algemene muziekliefhebber wiens muzieksmaak naar zijn mening te behoudend is.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik denk dat je dan bijvoorbeeld je lezers van Progwereld tekort doet. Ik denk dat heel veel prog liefhebbers wel albums beluisteren, maar het moet natuurlijk wel je ding zijn. Ik denk nu dat je ook een beetje je persoonlijke smaak naar voren haalt. Ik heb mij de afgelopen jaren behoorlijk verdiept in verschillende bands, maar soms ligt bepaalde muziek je gewoon niet. Prog liefhebbers zijn soms wel conservatief, dat zal ik niet ontkennen, maar ik denk wel dat de meesten open staan voor; of in ieder geval interesse tonen in een andere tak van progressieve muziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 8:10 am 
Prog priest

Ik denk dat Frans wel een punt heeft. Ik erger me soms best wel aan mensen in mijn naaste omgeving die cd`s en dvd`s van de Toppers en de meest onzinnige artiesten vragen voor hun verjaardag of kerst. En mijn muziek wordt vaak niet gewaardeerd door anderen omdat het te hard of niet mainstream genoeg klinkt. Ik erger me op het werk voornamelijk omdat het merendeel van mijn collega`s radio 538 of Slam FM opzetten en ik graag Arrow wil horen of dan liever helemaal niks. Ik weet dat het een heel slecht eigenschap van me is maar ik wijs inderdaad best wel eens met mijn vinger naar algemene muziekliefhebbers puur omdat ik het idee heb dat ze gewoon niet verder willen kijken dan wat hun voorgeschoteld wordt. Mijn muziekwereld is dan wel breder dan alleen prog maar met Idols of Gordon hoef je bij mij echt niet aan te komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 8:55 am 
Prog addict

Ik heb dat ook.

Ik luister dan wel mn mn koptelefoontjes naar mnm eigen gekozen muziek ipv voorgekauwde disc-jockey-voer.

Maar het geldt voor bijna alle muziek.
Ook hiphop, heavy metal, soul, r&b.
Dat wat op de radio gespeeld wordt zijn niet de artiesten die belangrijk voor het genre zijn.

Als ik wel eens zo'n TMF bekijk en zie wat de r&b/soul tegenwoordig te bieden heeft en denk aan de gloriedagen van Stevie Wonder en Donny Hathaway, lopen de koude rillingen over mn lijf.

Het lijkt wel of 99% van de mensen niet meer zelf willen odnerzoeken wat ze goed vinden en maar accepteren wat John de Mol en andere multimiljonairs men voorschotelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 9:53 am 
Prog Diamond

ayreonfreak schreef:
Frans schreef:
Kingsnake schreef:

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik denk dat je dan bijvoorbeeld je lezers van Progwereld tekort doet. Ik denk dat heel veel prog liefhebbers wel albums beluisteren, maar het moet natuurlijk wel je ding zijn. Ik denk nu dat je ook een beetje je persoonlijke smaak naar voren haalt. Ik heb mij de afgelopen jaren behoorlijk verdiept in verschillende bands, maar soms ligt bepaalde muziek je gewoon niet. Prog liefhebbers zijn soms wel conservatief, dat zal ik niet ontkennen, maar ik denk wel dat de meesten open staan voor; of in ieder geval interesse tonen in een andere tak van progressieve muziek.

Hoe verklaar je dan dat concerten van de gekende (muzikaal veilige en dus behoudende) subtoppers uit de progwereld (IQ, The Flower Kings, Spock's Beard, Pendragon, Mostly Autumn etc.) steevast vrijwel uitverkocht raken in Nederland, terwijl andere, ietwat 'afwijkende' progbands enorm veel moeite hebben om de zaal voor (nog g)een kwart te vullen?
En waarom gaat 'men' vooral in dit genre massaal naar cover/tributebands en niet naar nieuwe(re), onbekende(re) bands die in zekere mate zeer progressieve (lees: vernieuwende) muziek maken?

Neen, naar mijn bescheiden mening heeft de gemiddelde progliefhebber enorme oogkleppen op. Hij of zij wil gewoon vaak meer van hetzelfde en zolang dat niet verandert, zal het nog wel even duren voordat het genre van één van zijn grootste stigma's af is.

Kijk maar eens naar de Wereldse Tien... Het zijn altijd dezelfde namen die in deze 'hitlijst' opduiken. Wedden dat Marillion straks op één staat? En daarmee wil ik niets zeggen over de kwaliteit van die platen, maar dat terzijde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 10:26 am 
Prog addict

Frans schreef:
Hoe verklaar je dan dat concerten van de gekende (muzikaal veilige en dus behoudende) subtoppers uit de progwereld (IQ, The Flower Kings, Spock's Beard, Pendragon, Mostly Autumn etc.) steevast vrijwel uitverkocht raken in Nederland, terwijl andere, ietwat 'afwijkende' progbands enorm veel moeite hebben om de zaal voor (nog g)een kwart te vullen?...

Neen, naar mijn bescheiden mening heeft de gemiddelde progliefhebber enorme oogkleppen op. Hij of zij wil gewoon vaak meer van hetzelfde en zolang dat niet verandert, zal het nog wel even duren voordat het genre van één van zijn grootste stigma's af is.

Voor mijzelf kan ik het wel verklaren;
Ik kan het simpelweg niet bijhouden.
Er komt teveel (nieuwe) progbands op me af,en om nu alle nieuw uitgebrachte albums in een keer op te kopen ,zoals sommige op dit forum doen vind ik zonde.
Want je moet toegeven,er zit een hoop prul tussen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 10:39 am 
Prog addict

Ere schreef:
Frans schreef:
Hoe verklaar je dan dat concerten van de gekende (muzikaal veilige en dus behoudende) subtoppers uit de progwereld (IQ, The Flower Kings, Spock's Beard, Pendragon, Mostly Autumn etc.) steevast vrijwel uitverkocht raken in Nederland, terwijl andere, ietwat 'afwijkende' progbands enorm veel moeite hebben om de zaal voor (nog g)een kwart te vullen?...

Voor mijzelf kan ik het wel verklaren;
Ik kan het simpelweg niet bijhouden.
Er komt teveel (nieuwe) progbands op me af,en om nu alle nieuw uitgebrachte albums in een keer op te kopen ,zoals sommige op dit forum doen vind ik zonde.
Want je moet toegeven,er zit een hoop prul tussen.

Daar sluit ik me bij aan.
Ik koop pas iets nieuws, als een band zich heeft bewezen.

Ik duik altijd lekker in de klassiekers en de 'vergeten' klassiekers.
Er is zoveel moois dat in de vergetelheid is geraakt.

Over 10 jaar koop ik wel de platen die nu zijn gemaakt en nog steeds bekoren.

Ik ga niet voor elke nieuwe progplaat mn portemonnee trekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 11:10 am 
Prog priest

Van Marillion en Porcupine Tree e.d. weet je dat hun nieuwe cd altijd van kwaliteit is dus kan je deze blind aanschaffen. Zoals Ere al zegt wordt het wel een erg dure grap om daarnaast ook nog van alle nieuwe bands cd`s aan te schaffen. Maar toch zie ik genoeg nieuwe namen in de wereldse tien verschijnen en dit zijn vaak aangename verassingen en het aanschaffen waard. Van Riverside, Knight Area of Moongarden, Phideaux etc.. had ik 2 jaar geleden nog nooit van gehoord. Nu zijn het voor mij ook subtoppers.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 11:24 am 
Prog addict

Eigenlijk zou er zo nu en dan ook eens een obscure seventies band onder de loep genomen moeten worden.

Ik hoor hier bijna niemand praten over Le Orme of Ange of Premiata Forneria Marconi of Nektar of Grobbschnitt of Soft Machine etc.

Want ik denk dat een heleboel platen ouder zijn dan de mensen hier, dus manieren om achter het bestaan van sommige oude platen te komen zijn summier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 12:32 pm 
Prog priest

Kingsnake schreef:
Eigenlijk zou er zo nu en dan ook eens een obscure seventies band onder de loep genomen moeten worden.

Ik hoor hier bijna niemand praten over Le Orme of Ange of Premiata Forneria Marconi of Nektar of Grobbschnitt of Soft Machine etc.

Want ik denk dat een heleboel platen ouder zijn dan de mensen hier, dus manieren om achter het bestaan van sommige oude platen te komen zijn summier.

PFM ken ik wel aardig wat van. De rest niet echt nee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 12:35 pm 
Prog Diamond

Kingsnake schreef:

Deze namen zou ik toch niet echt obscuur willen noemen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 12:43 pm 
Prog addict

Frans schreef:
Kingsnake schreef:

Deze namen zou ik toch niet echt obscuur willen noemen...

Onder de echte kenners niet nee.
Maar toch hoor ik er niet veel over.
En het is echt aan te raden, vooral voor mensen die alleen nineties-progrock kennen.

Of bijvoorbeeld Banco del Mutuo Soccorso, Keats, Happy the Man, Cardiacs, Coda, Pavlov's Dog, Hatfield and the North, Museo Rosenbach, Baletto Di Bronzo, Strawbs.
Allemaal hele goede progbands, waar volgens mij niet veel mensen van gehoord hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 10, 2008 12:21 am 
Site Admin

Toch blijf ik bij mijn reactie. Zoals ik al eerder zij; ik probeer heel veel uit, en; ik probeer mij niet per definitie "niet mainstreem" te laten zijn. Met andere woorden; ik ga iets niet mooi vinden om maar apart te zijn, en om vooral maar fan te zijn van een band die minder toegankelijke muziek maakt. Ik download toch vrij veel, ook muziek die hier genoemd word door iedereen. Maar als het mij niet aanstaat, dan skip ik het gewoon. Als ik het mooi vindt, dan kom ik daar voor uit. Ik klim eigenlijk ook alleen maar in de pen wanneer ik muziek echt slecht gemaakt vindt. Bijvoorbeeld Galleon, een neo band wat echt zwaar amateuristische albums maakt. Maar om maar iets anders te noemen; Genesis maakte op zich wel vakkundige albums, alleen kan ik ze niet waarderen.

Bijv Frans. Jij hebt een behoorlijke voorkeur voor "progressieve" bands waarvan ik totaal niet houdt. Lijkt mij toch niet echt een kwestie van kortzichtigheid, maar meer van smaak. Wellicht zijn er onder progressieve liefhebbers dus ook "mainstream" progressieve bands, en ben ik daar ook een onderdeel van. :D

Maar uiteindelijk moet muziek je gewoon aanstaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 10, 2008 6:57 pm 
Prog addict

Kingsnake schreef:
Of bijvoorbeeld Banco del Mutuo Soccorso, Keats, Happy the Man, Cardiacs, Coda, Pavlov's Dog, Hatfield and the North, Museo Rosenbach, Baletto Di Bronzo, Strawbs.
Allemaal hele goede progbands, waar volgens mij niet veel mensen van gehoord hebben.

Niet te snel oordelen,laat me eens kijken.
nnnee ,daar ken ik er geen een van. :lol:
Van Ange heb ik wel een cd, goeie nummers,maar het klinkt allemaal wel blikkerig en galmend.
Dat heb je dus soms wel met terugduiken in de tijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2008 7:16 pm 
Prog addict

Ere schreef:
Kingsnake schreef:

Niet te snel oordelen,laat me eens kijken.
nnnee ,daar ken ik er geen een van. :lol:
Van Ange heb ik wel een cd, goeie nummers,maar het klinkt allemaal wel blikkerig en galmend.
Dat heb je dus soms wel met terugduiken in de tijd.

Dat is het leuke aan prog-muziek, er zit heel veel moois tussen wat anderen weer niets vinden en vice versa.
En binnen de prog zijn altijd wel onbekende juweeltjes (of niet :))

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 13, 2008 7:14 pm 
Prog addict

Kingsnake schreef:
Electronic Press Kits schijnen het nieuwe medium te zijn.

Nieuw? Crisis, die dingen worden al jaren gemaakt. Ga maar eens zoeken op Youtube naar EPK en je vind daar wel kits van albums die al een flink aantal jaren uit zijn.

www.omroepalmelo.nl/sonolab

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]