Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu vr dec 14, 2018 11:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 9:52 pm 
Prog Professor

Voor mij is Mainstream het muziek waar het 'grote' publiek naar luistert. Het gladde, de wat meer gemakkelijke muziek waar je niet te veel bij na hoef te denken.

Ben het met je eens dat dat niet slecht hoeft te zijn want in dat kadertje heb ik ook nog wel een paar cd's die ik erg graag luistert.

Het is alleen jammer als een band/artiest een bepaald geluid heeft en omdat het beter verkoopt diezelfde geluid aanpast. Dan verloochen je voor mij je identiteit.

Maar ja, de rekeningen moeten ook betaald worden dus kan ik dat wel begrijpen. Zolang je jezelf maar blijft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 10:48 pm 
Citaat:
Seal. Sade, Clannad, Bruce Springsteen, David Bowie.....word ik al verwezen naar de klasse mainstream als ik hier naar luister?

Nope!

Citaat:
Ik geloof niet dat er iemand is die echt ALLEEN prog luistert

Eens! Ayreon klinkt in de auto heerlijk! :lol:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 9:00 am 
Prog Professor

Wat is mainstream?

Luister eens een paar uurtjes naar Sky Radio, of nog erger, Q Music. Een aaneenschakeling van inhoudsloze feel-good muziek, in het laatste geval ook aangevuld met inhoudsloos feel-good gebabbel. Het muzikale hoogtepunt wordt vermoedelijk een oldie van Spandau Ballet. Verder hoor je afwisselend verschrikkelijke en acceptabele muziek voorbijkomen. De acceptabele muziek heeft als grootste gemene deler een sterke toegankelijkheid en na een nummer of vijf ga je zoiets als een scherp randje missen.

Mij spreken Seal, Sade, Clannad, Bruce Springsteen en David Bowie toevallig geen van allen tot enige verbeelding (mijn gemis, vermoed ik), maar ik zou het niet in mijn hoofd halen ze maar enigszins in bovenstaande beschrijving te vatten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 9:47 am 
Progwereld crew

Casper schreef:
Wat is mainstream?

Luister eens een paar uurtjes naar Sky Radio, of nog erger, Q Music. Een aaneenschakeling van inhoudsloze feel-good muziek, in het laatste geval ook aangevuld met inhoudsloos feel-good gebabbel. Het muzikale hoogtepunt wordt vermoedelijk een oldie van Spandau Ballet. Verder hoor je afwisselend verschrikkelijke en acceptabele muziek voorbijkomen. De acceptabele muziek heeft als grootste gemene deler een sterke toegankelijkheid en na een nummer of vijf ga je zoiets als een scherp randje missen.

Mij spreken Seal, Sade, Clannad, Bruce Springsteen en David Bowie toevallig geen van allen tot enige verbeelding (mijn gemis, vermoed ik), maar ik zou het niet in mijn hoofd halen ze maar enigszins in bovenstaande beschrijving te vatten.

Nou, Seal zou ik toch wel onder voornoemde noemer willen plaatsen eigenlijk. Lijkt me best mainstream als je het mij vraagt (wat eigenlijk niemand doet, maar kom :P)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:42 am 
Prog Professor

Christine schreef:
Seal. Sade, Clannad, Bruce Springsteen, David Bowie.....word ik al verwezen naar de klasse mainstream als ik hier naar luister?

Eeehh nee hoor. Alhoewel Sade :wink:

Seal maak prima popmuziek waar vooral de - zeg maar - dance/drukkere nummers een aardige twist hebben vind ik zeker geen standaard mainstream geneuzel.

Denk ik aan mainstream dan komt Celine Dion toch dicht in de buurt. Eigenlijk staat mainstream gelijk aan miljoenen verkopen (dire straits & phil collins anyone?) dus in dat opzicht is Tubular Bells (om maar wat te noemen) ook mainstream.

Sky Radio heeft opzich wel aardige nummers. Leuk nummertje van Paul Young hier aardig hitje van China Crises daar maar een uur achter elkaar van die veilige muziek daar word ik toch ietwat agressief van.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:49 am 
Prog Professor

Draaien ze echt China Crisis op Sky Radio??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 1:56 pm 
Prog user

Een paar jaar terug haaft Clayton Walum hier een hoop over geschreven op progressiveworld.net. Hilarisch!
http://www.progressiveworld.net/html/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=6

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 2:01 pm 
"New Progger"

Als ik aan het werk ben moet ik mainstream aanhoren. Gewoon omdat de meeste mensen de muziek waarderen.

Iemand maakte er eens een mooie opmerking over; popmuziek is net als de MacDonalds. Alle ingrediënten worden eruit gehaald zodat niemand het vies kan vinden. Dat is een beetje de definitie van de hedendaagse mainstream-muziek.

Trouwens, als ik bij een prog-concert ben geweest hoef ik op de terugweg absoluut geen prog te horen. Dan heb ik het liefst gewoon de radio aan. Dat programma van 3fm 's avonds in het weekend met elektronische muziek weet ik dan wel te waarderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 9:03 pm 
Prog user

Juist, "mainstream" en top 40 is per definitie geen muzieksmaak. De muziek die mensen luisteren wordt dan bepaald door wat andere mensen luisteren :S
En dat onder de mainstream of top 40 dan wel eens een goed nummer zit kan natuurlijk! De "mainstream" van vroeger is overigens totaal anders dan tegenwoordig, wat ook meteen het betekenisloze van de top 40 qua muzieksmaak weergeeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 11:07 pm 
Site Admin

Ik zie "mainstream' meer als muziek voor mensen die het eigenlijk niet interessant vinden wat er gedraaid word, maar meer als achtergrond aanvulling. Sky radio is dus z'on zender. Ik luister er op mijn werk helaas ook veel naar, mede omdat ik gedeeltelijk in een kelder werk waar weinig bereik is. Maar ook omdat het voor ons als groep werknemers de gulden middenweg is. Op Sky draaien ze nog enigzins acceptabele muziek, die iedereen dus wel redelijk vindt. Als ik naar mijn team kijk (5 man) houdt er één van prog/metal (ik dus :wink: ) één van R&B, één van house/hard house, één van zwijmel muziek en één van Jazz/blues. Nah, das dus duidelijk..... :(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 11:17 pm 
Prog user

het lijkt wel of we moeite hebben met het woord "Mainstream".
ik denk dat ook dit een soort imago probleem is van ons.
ik betrap me er zelf ook wel eens op en knal de zin eruit:
"ooch dat is zo mainstream".
Wat hebben we toch?
wat is er mis met mainstream?
ik zie posten die het vergelijken met mcdonalds of de opel vectra's noem maar op.
zodra wij als symfo freaks het woord "mainstream" horen, gaat onze maag om, vinden we het burgelijk, achtelijk en lopen we met de stroom mee.

ik doe zelf er ook aan mee hoor
maar als ik er eens rustig over na denk
er is niets mis met "mainstream"

via mijn werk hebben we standaard veronica erop, nou... wow.
af en toe komen de pubbers bij ons los en wordt het op 538 gezet.
nou dan ga je vloeken
maar zodra Anouk dan voorbij komt, zing ik vrolijk mee
amy winehouse is een verademing, zelfs madonna blerre ik vrolijk mee
lang leve de mainstream
thuis komend heb ik mijn eigen radio station
DJ Mecky, draait de beste muziek allertijden
en ik noem het mainstreem, omdat iedereen het mooi vind.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 11:58 am 
Prog addict

Tsja... en soms kom je in ons progresieve wereldje toch een nummer tegen waarvan je het idee hebt dat dit ook bij het grotere publiek zou aanslaan.
Dat idee heb ik nu dus heel sterk bij het nummer Faces Of The Petty van Discipline.
hier gaan we weer...sorry :wink:

Het rockt, het swingt, het klinkt verfrissend en met een heuse hippe clip erbij en de juiste promotie zou dit nummer naar mijn bescheiden mening zeker geen slecht figuur slaan op MTV.
Of ben ik nou gek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 11:47 pm 
Prog expert

ayreonfreak schreef:
Ik zie "mainstream' meer als muziek voor mensen die het eigenlijk niet interessant vinden wat er gedraaid word, maar meer als achtergrond aanvulling. Sky radio is dus z'on zender. Ik luister er op mijn werk helaas ook veel naar, mede omdat ik gedeeltelijk in een kelder werk waar weinig bereik is. Maar ook omdat het voor ons als groep werknemers de gulden middenweg is. Op Sky draaien ze nog enigzins acceptabele muziek, die iedereen dus wel redelijk vindt. Als ik naar mijn team kijk (5 man) houdt er één van prog/metal (ik dus :wink: ) één van R&B, één van house/hard house, één van zwijmel muziek en één van Jazz/blues. Nah, das dus duidelijk..... :(

Op mijn werk zijn er veel mensen die geregeld telefoontjes plegen, dus radio aan is dan niet echt een optie. Aangezien webstreaming is afgesloten heb ik pas geleden een aantal GB's naar mn notebook gezet, zodat ik de dagen nu prima doorkom. Staat vooral veel rustige prog/folk op. En nee, geen Ayreon -- dat is te heftig om me goed op mn werk te kunnen concentreren, haha. Wel: van Iona tot Phideaux, en van Mike Oldfield tot Marillion en van Blackfield tot de Von Hertzen Brothers...

Overigens denk ik niet dat mn collega's het op prijs stellen wanneer ik mijn oordopjes uitschakel en op de speakers overga, haha. Volgens mij zijn ze of uberhaupt niet geïnteresseerd in muziek, of het zijn van die 3FM/538 'fans'...

Lijkt me overigens ook niet geheel vreemd, en ik maak me er ook niet druk om. Ik geniet er daarom zelf des te meer van 8)

RobLigtenberg.NL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 08, 2009 5:56 pm 
Prog expert

Prog en aanverwante muziek wordt door de meeste mensen al gauw te moeilijk gevonden. Het is alleen wel erg jammer dat men het op de radio niet veel te horen krijgt (op wat grote namen zo nu en dan na). Ik heb overigens een behoorlijk gevarieerde muzieksmaak.

Op m'n werk noet ik soms Radio NL :shock: e.d aanhoren :shock: . Dat is pas echt erg !! Mainstream ( wat je daar ook maar onder wilt verstaan ) is dan echt zo erg niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]