Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za okt 20, 2018 6:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 1:26 pm 
Prog expert

beste mede-forumleden.

Ik denk dat wel allemaal wel zo'n knuffelbandje hebben. Een vrij onbekende band of artiest die jij toevallig heel erg goed vind en al jaren op de voet volgt. Ik heb geprobeerd mijn kennismaking en liefde voor mijn persoonlijk knuffelbandje eens onder woorden te brengen. IK wil jullie ook oproepen dat ook eens te doen!

Maar goed....CARDIACS!

Mijn eerste kennismaking met de Cardiacs was in 1988 via het blad Sym info. De nieuwe plaat, 'a man, a house and the whole World window' werd besproken. Ik kan met het begin van de recensie nog duidelijk herinneren. Het was zoiets als: ' Een kruising tussen de Sex pistols en Genesis, is dat mogelijk? Nee!!!! zullen duizenden diep geschokte prog liefhebbers uitroepen. Maar helaas, het monster leeft!'

Mijn Interesse was direct gewekt.

Gekoppeld aan deze behoorlijk positieve recensie was een prijsvraag. Win deze CD!
De vraag was van wie ze voor de opnames van de plaat een mellotron hadden geleend.
Ik had meteen een postkaartje ingestuurd met het antwoord (Martin Orford). Enige weken later kreeg ik tot mijn grote verassing de Cd thuisgestuurd.

Het was toch wel ff wennen, die Cardiacs. Die gitaren, dat tempo, die complexiteit, die gekte, die energie…. het was wel even wat anders voor mijn door Marillion, IQ en Pendragon gemasseerde oortjes. Ik kon alleen niet ontkennen dat er een haast demonische aantrekkingskracht van de muziek uitging.

Niet veel later zag ik ze live in Paradiso (concert verscheen later op plaat, Cardiacs Live). Ik was totaal om. Die enorme complexiteit gekoppeld aan zoveel energie, gekte en plezier. Vanaf dat moment was ik definitief fanboy. De charmante eerste plaat, the seaside, werd als snel aangeschaft. Niet veel later volgde het briljante ' on land and in the sea' en nog enkele live optredens werden bezocht. Marillion en IQ werden door mij minder en minder uit de kast gehaald. Dit was de muziek waar ik naar op zoek was!

Helaas bleef het verdiende succes uit. De muziek was gewoon te 'anders' om een groter publiek aan te spreken. Veel proggers schrokken van de enorme energie en het volume, de punkers haakten af door de vele tempowisselingen en complexiteit. In afgeslankte versie gingen de Cardiacs verder en in 1992 verscheen de plaat 'heaven born and ever bright' bij het label Rough Trade. Dit was aanvankelijk een lichte teleurstelling. Ook het geluid was behoorlijk afgeslankt tot een wat meer standaard punk-rock geluid. Inmiddels is mijn mening over deze plaat behoorlijk (positief) bijgesteld maar ook deze, iets toegankelijkere, versie van de Cardiacs wist een groter publiek niet te bereiken. Ik denk overigens nog steeds dat de single 'Day is gone' met enige ondersteuning van de platenmaatschappij een flinke hit had kunnen worden.

Daarna werd het (voor mij) stil rond de Cardiacs. Heel stil. Het platenlabel gaat failliet en Cardiacs blijft met alleen maar schulden zitten. Als een complete verassing zie ik een paar jaar later ineens Sing to God bij de nieuwe releases van Plato Rotterdam liggen. Gelukkig had ik geld bij me en thuis werd hij gelijk opgezet. Mijn onderkaak doet nog steeds pijn van de impact waarmee die de grond raakte. Wat een plaat! Alles was je van de Cardiacs had mogen verwachten en tegelijkertijd niets dat je mogelijkerwijs had kunnen verwachten. Het was alsof muziek totaal opnieuw was uitgevonden. Ik kan uren uitweiden over de ongelofelijke inventiviteit en complexiteit van de nummers op Sing to God, maar dat zal ik jullie besparen. Ik laat het hier bij:
Beste plaat aller tijden!
Zonder enige twijfel.
Discussie niet mogelijk.

Ook de plaat 'Guns' van een paar jaar later stelt niet teleur. Het niveau van Sing to God wordt weliswaar bij lange na niet gehaald maar met het nummer ' Sings' staat er wel een onvervalste klassieker op. Helaas hebben ze tijdens deze mooie jaren slechts 1 optreden in Nederland gegeven, net toen ik op vakantie was in Verweggistan. Grrrrr.

Na deze jaren van verhoogde Cardiacs activiteit was de band helaas opnieuw compleet bankroet en werd alles weer op een lager pitje gezet. Toch worden er met enige regelmaat wat optredens gegeven en wordt er op de achtergrond gewerkt aan nieuw materiaal. In 2005 verschijnen de uitstekende garage concerts waarop alleen materiaal staat uit de beginperiode van de Cardiacs. In 2007 verschijnt de prima single Ditzy scene als een voorbode van nieuw werk.

Niet veel later, medio 2008, slaat het noodlot toe. Bandleider Tim Smith krijgt een zware beroerte en ligt sinds die tijd in het ziekenhuis. Volledig herstel lijkt uitgesloten. De fantastische muziek en mooie herinneringen blijven voor eeuwig.

Essentiele Cardiacs albums:
- a man, a house and the whole World window (1988)
- Sing to God pt 1&2 (2002)
- The Sea Nymphs (1995). Een neven project van Tim & Sarah Smith samen met William D. Drake, de originele toetsenist van Cardiacs.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 3:38 pm 
Prog Professor

Ik heb je stuk met belangstelling gelezen maar moet nog maar bezien of ik tot iets soortgelijks in staat ben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 3:45 pm 
Prog Professor

Mooi verhaal, niet mijn muziek vrees ik maar dat doet niets aan het verhaal af :-)

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 6:13 pm 
Prog Professor

Het kwam me voor dat ik wel eens iets van deze band geprobeerd had, maar met enig terugzoeken blijkt dat ik kennelijk met iets anders in de war ben.

Verhaal maakt toch wel een klein beetje nieuwsgierig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 10:44 pm 
Prog expert

Link

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 10:52 pm 
Prog Diamond

Wat grappig! Ik heb destijds met dezelfde prijsvraag meegedaan en ook die Cd gewonnen ( bij Syminfo of SI Music). Ik was helemaal gek van het nummer: Is this the life. Heb ik toen nog vaak gedraait in de plaatselijke alternatieve tent in Nieuwegein waar ik toen een beetje DJ was...Vind hetnog steeds een geweldig nummer trouwens alleen vind ik nu veel meer muziek geweldig! ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 03, 2011 12:53 pm 
Prog expert

Anamorph schreef:
Wat grappig! Ik heb destijds met dezelfde prijsvraag meegedaan en ook die Cd gewonnen ( bij Syminfo of SI Music).

:shock: :shock: :shock:

Tjsessuss! Hoeveel proggers zijn er nou eigenlijk op het forum? Hoe groot is de kans dat er 2 van de 3 winnaars van die prijsvraag hier aanwezig zijn?

'Is this the life' was de enige song van de Cardiacs die misschien het predikaat 'hit' opgeplakt kan krijgen. Het heeft enige tijd in de alternatieve charts van de UK gestaan en kreeg ook in Nederland enige airplay.

Hier is de officïële video:

Link

Grappig, want in de jaren 80 zelf heb ik deze videos nooit kunnen zien. Gelukkig is er nu Youtube. Hier is nog een 'vintage Cardiacs video:

Link

:lol: :lol: :lol: William D. Drake _O_ _O_ _O_

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 03, 2011 9:21 pm 
Prog Diamond

thedunno schreef:
Anamorph schreef:
Wat grappig! Ik heb destijds met dezelfde prijsvraag meegedaan en ook die Cd gewonnen ( bij Syminfo of SI Music).

:shock: :shock: :shock:

Tjsessuss! Hoeveel proggers zijn er nou eigenlijk op het forum? Hoe groot is de kans dat er 2 van de 3 winnaars van die prijsvraag hier aanwezig zijn?

Ja, dat dacht ik dus ook! :lol2:

Leuk die video's trouwens. Heb ik nooit eerder gezien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 10:42 pm 
"New Progger"

Hoi The Dunno,

Ik heb ook wel iets met the Cardiacs.

De eerste keer dat ik van ze hoorde was op een lokaal radiopiraatje dat reclame maakte voor een underground zaaltje in Rotterdam genaamd "De Bunker". Daar draaiden ze het nummer "Hope day". En dat vond ik zo'n geweldig interessant nummer dat ik naar het optreden ben gegaan. Het optreden was een groot feest en het publiek bestond voor het grootste deel uit Engelse fans die met de band waren meegereisd. Zo groot was dat zaaltje ook niet.
Ik heb de band daarna ook nog een paar keer gezien. Een keer in het paard in Den Haag en een keer op een gratis openluchtfestival in de buurt van Delft.
In Den Haag zat ik op een terrasje met een paar Engelse fans voordat het concert begon en even later kwamen de bandleden er ook bijzitten. Dat was ook erg leuk.
Heb nog een tijdje met een Engels meisje gecorrespondeerd en ben zelfs nog een weekje op vakantie bij haar thuis geweest. Maar dat is verder nooit wat geworden.
Maar wel allemaal leuke herinneringen aan de Cardiacs dus.

Heb toen bij die concerten ook allemaal leuke EP's gekocht. Die waren toen zeldzaam. Maar ze zijn later ook op een cd uitgekomen.

En ik heb destijds in Den Haag een cassette gekocht van Mr & Mrs Smith en Mr Drake. En dat is echt een hele bijzondere cassette. Het zijn drie leden van de Cardiacs maar de muziek is heel anders. Slecht opgenomen op een viersporen cassette recordertje met veel ruis. Maar zóó mooi !!! Heel rustige en erg knappe melodieuze muziek met mooie harmonieën en mooi pianospel.
Eigenlijk nog veel interessanter dan de Cardiacs zelf. Heb de cassette later zelf omgezet naar mp3 en het geluid ook wat opgepoetst. Zodoende kan ik de cassette nog steeds beluisteren op mijn Ipod.

Ik dacht eigenlijk dat de zanger Tim Smith (die overigens ook nog een prima Cardiacs-achtige soloplaat heeft gemaakt) was overleden. Maar ja, of dit nou beter is ....

http://rateyourmusic.com/~Rrrobb

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 01, 2013 5:36 pm 
Prog expert

rrrobb schreef:
.

En ik heb destijds in Den Haag een cassette gekocht van Mr & Mrs Smith en Mr Drake. En dat is echt een hele bijzondere cassette. Het zijn drie leden van de Cardiacs maar de muziek is heel anders. Slecht opgenomen op een viersporen cassette recordertje met veel ruis. Maar zóó mooi !!! Heel rustige en erg knappe melodieuze muziek met mooie harmonieën en mooi pianospel.
Eigenlijk nog veel interessanter dan de Cardiacs zelf. Heb de cassette later zelf omgezet naar mp3 en het geluid ook wat opgepoetst. Zodoende kan ik de cassette nog steeds beluisteren op mijn Ipod.

Mr & Ms Smith and mr Drake is jaren later nog op CD uitgebracht...en wat nog veel belangrijker is: dit project heeft een vervolg gekregen getiteld 'the Sea nymps'. Ongeveer dezelfde stijl maar béter. Dit is één van mijn favoriete Tim Smith albums (Sing to God blijft de onbetwiste nummer 1)

Helaas zijn de CD's niet meer regulier verkrijgbaar. Voor mij zijn het heilige iconen in mijn CD-verzameling ;-)

Als je Mr & Ms Smith and Mr Drake inderdaad zo goed vind kan je overigens van harte de laatste solo-plaat van William D Drake aanbevelen "the Rising of the lights'. Zie HIER de recensie van progwereld.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]