Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu do jun 21, 2018 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2009 12:58 pm 
Prog priest

akagert schreef:
Als anderen daar dan ineens bands binnen gaan plakken die ik helemaal niet tot 'mijn' genre vind behoren, voelt dat op zijn minst ongemakkelijk.
Waarom is die band progrock en vind ik het niks? Ik ben toch van de progrock?

Als je 'van de progrock' bent, wil dat toch niet gelijk zeggen dat je alles uit dat genre goed 'móét' vinden? Ik kan zelfs een absoluut favoriete artiest hebben en toch niet al diens liedjes super vinden, dan geldt dat al helemaal voor een compleet genre..

Genre's zijn altijd onderhevig aan 'een bepaalde algemene groep' die in een bepaalde tijd een bepaald naampje ergens aan geeft. Dat dat tien/twintig/dertig/meer jaar later anders is, is logisch. Is het dan het genre dat ertoe doet, of het effect dat die muziek nu in de huidige tijd (nog) heeft? En dat kan zowel voor iedereen persoonlijk gelden, als in het bredere spectrum van de huidige muziek.

Pink schreef:
Maar het is goed om te weten hoe een recensent DE term benadert dan weet je toch een beetje wat je kan verwachten

Tis wel handig te weten wat iemand bedoeld als ie een bepaald begrip gebruikt, misschien ervoor kiezen om dan gewoon een uitleg te gebruiken ipv een multi-interpretabel begrip als 'prog' (dat blijkbaar nogal wat discussie oproept)?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2009 11:38 am 
Prog addict

De term progressief in de term progrock duidt op een manier van songwriting en musiceren.
Progrock zelf is géén stijl.

Ik noem een heleboel bands progressief die in de verste verte niets met elkaar te maken hebben.

Binnen de progrock zijn wel weer stijlen te benoemen, zoals symfonische rock, fusion, krautrock, spacerock etc.

Hoe kan je op nu Moody Blues, Red Snapper, Pain of Salvation, Squarepusher en bijv. Jade Warrior met elkaar vergelijken?
Niet!

Alleen dat ze proberen grenzen te verleggen en te experimenteren met elementen buiten de rock.

Daarom zijn progrockers zoals versatiel, omdat iedereen zo'n zn eigen progressive bandjes/artiesten omarmen.

En dan zijn er natuurlijk al die 'prog'bands die alleen een prog-sfeer neerzetten en allesbehalve progessief zijn (zoals Arena, Asia etc. maar daar kan ruzie door ontstaan).

Volgens mij zijn er zelfs prog-bands die het label krijgen buiten hun weten om :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 02, 2010 4:33 pm 
Prog Professor

dus...

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 09, 2010 3:07 am 
Prog user

Ik zit maar weer eens een paar oude draadjes door te lezen, en verwonder me erover hoeveel spraakverwarring er soms is... Volgens mij is "prog" of "progressive rock" (=synoniem) een genre, die gedefinieerd is in het begin van de '70 er jaren, en waar vervolgens een aantal takken aan toe zijn gevoegd. "prog" of "progressieve rock" hoeft in het geheel niet "nieuw" te zijn, kan zelfs heel erg retro zijn (de laatste jaren gemaakt, maar teruggrijpend op de "sound" van bands als PF, KC, Yes, Genesis etc uit begin '70 jaren).
Progressief als adjectief bij muziekstijl kan bij elke muziekstijl... en dan is het zeker nog geen prog! Bijvoorbeeld...progressieve country muziek zal zeker bestaan (bestond zeker in de '70 jaren met bands als Poco en Eagles, toen heel origineel en "nieuwe sound") maar is zeker geen prog. De beste definitie van prog als genre: zie PA...
http://www.progarchives.com/Progressive-rock.asp#definition
Dus: prog /= progressieve muziek
prog = progressive rock /= progressieve muziek

Wat is "progressieve muziek" eigenlijk wie vindt er nog een niet eerder bewandelde weg uit??

Meer dissonanten en minder harmonie is zeker niet progressief, zoals veel Avant fans denken....denk aan Schoenberg, Schoppenhauer en Berg om maar een paar "modern" klassieke componisten te noemen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 09, 2010 2:50 pm 
Prog expert

Soul Dreamer komt met zinvolle woorden.

Om karaktereigenschappen van verandering aan een genre toe te dichten, vind ik wel wat bezopen. Genreduiding heeft immers de functie van het vaststellen van elementen. Die elementen hebben veel met de jaren zeventig te maken... Natuurlijk! Als verandering de kern zou zijn, zou Madonna ook een progressieve rockartiest zijn. Inmiddels is het zo breed getrokken dat het etiket in de ruimste zin totaal betekenisloos is.

Even voor de goede orde:

Progressieve = bijvoeglijk naamwoord
Rock = zelfstandig naamwoord

De genreduideing heeft een etiketfunctie en is bedoeld om een idee te krijgen van het soort muziek. Doordat het tegenwoordig zo ruim is, vallen voor sommigen de volgende albums onder dezelfde soort muziek: Nursery Cryme, In The Court of the Crimson King, Octopus, Kid A, Blackfield en 10100010

Tja, bij de eerste drie zal iedereen het met de term eens zijn, maar bij Kid A en Blackfield zijn er andere genres die meer voor de hand liggen. Dat een album anders klinkt dan de voorganger, duidt wellicht op progressie op een artistieke manier, maar dat heeft nog geen drol met de term progressieve rock te maken. Die 10010101 heeft raakvlakken met de muziek uit de jaren zeventig, maar is op zichzelf helemaal niet vernieuwend. Toch is het progressieve rock (en space rock) omdat het nu eenmaal zo klinkt.... Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Dat Steven Wilson aan iets meedoet, is natuurlijk niet de maatstaaf. Vandaar dat ik Blackfield er even bij noemde.

Zoals met elke genreduiding is het behoorlijk subjectief wat men onder die paraplu verstaat, maar bij progressieve rock is het naar mijn mening, door het dynamische karakter (nogmaals: bij genreduiding is dat weer net niet de bedoeling) een onoverzichtelijke brei geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 08, 2010 4:22 pm 
"Neo"

Syrinx schreef:
Citaat:
Die band van jouw tempels? Ja, die kunnen hier nog wel wat promotie gebruiken. 8)

Nou je het zegt...Rush en progressief? Dat was me nog niet opgevallen. :wink: Nu de rest van dit forum nog 8)

En ook daar kan je over discussieren mbt de laatste albums....

Laatst bijgewerkt door rich13 op do dec 09, 2010 10:44 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 08, 2010 4:43 pm 
Prog Professor

Casper schreef:
Ik heb het in dit topic al eerder gezegd, maar nog niet in het licht van de huidige discussie: ik ben voorstander van "prog" in zijn zelfstandige betekenis, compleet met alle haken en ogen die daaraan zitten. Bij progressieve (bijvoeglijk naamwoord) muziek die eigenlijk niet onder prog valt, verkies ik liever een ander woord. Radiohead is een inventieve band. Zelfs U2 was dat ooit ook.

Zo gebruik ik het ook, het beestje moet tenslotte een naam hebben.

Verder interesseert het me eigenlijk geen moer hoe vernieuwend een band is of is geweest, dus voor mij heeft het woord "progressief" ook noch een positieve noch een negatieve connotatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 08, 2010 4:51 pm 
Prog Professor

rich13 schreef:
Syrinx schreef:
Citaat:
Die band van jouw tempels? Ja, die kunnen hier nog wel wat promotie gebruiken. 8)

Nou je het zegt...Rush en progressief? Dat was me nog niet opgevallen. :wink: Nu de rest van dit forum nog 8)

En ook daar kan ej over discussieren mbt de laatste albums....

Oké, ga je gang. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 09, 2010 10:46 am 
"Neo"

Nou vooruit. :)

Vapor Trails met name is vooral rock en weinig prog.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 09, 2010 12:11 pm 
Prog Professor

rich13 schreef:
Nou vooruit. :)

Vapor Trails met name is vooral rock en weinig prog.

Er zitten inderdaad weinig aanwijsbare kenmerken van "ons aller favoriete genre" in, die zijn op Snakes & Arrows weer wat meer aanwezig.

Wel horen we, zelfs op Vapor Trails, een band die voortdurend blijft zoeken naar de balans tussen tijdgeest en eigen 'erfenis' en dat is toch wel een van de redenen waarom Rush mijn favoriete band is. Maar ik ben ook niet van de school die van mening is dat een band louter om die reden een progband is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]