Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu za jul 21, 2018 8:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Progpower
BerichtGeplaatst: di sep 14, 2010 9:37 am 
Prog Professor

Zijn hier wellicht mensen met het voornemen om de zaterdag van ProgPower 2010 te gaan bezoeken?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 18, 2010 7:54 pm 
Prog Professor

Helemaal niemand?

Hoe spijtig.
Had gehoopt dat iemand mij na afloop wellicht een lift richting Venlo zou kunnen bezorgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 11:21 am 
Progwereld crew

Ik denk dat er alleen van de forumbezoekers niemand gaat.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 24, 2010 2:25 pm 
Prog priest

Ik ga ook op zaterdag. Ben heel benieuwd naar Shadow Gallery en Haken. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 24, 2010 5:53 pm 
Prog priest

7of9 schreef:
Ik ga ook op zaterdag. Ben heel benieuwd naar Shadow Gallery en Haken. :lol:

Helaas ga ik toch niet naar Progpower. We waren net te laat met kaartjes bestellen en nu is het uitverkocht. hui*len

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 01, 2010 7:42 pm 
Prog Professor

Als er nog iemand morgen naar Progpower wil?
Helaas moet ik, om gezondheidsredenen, verstek laten gaan.

Ik heb een betaalde reserving voor 2 kaartjes in de aanbieding.
Voor 50 euro doe ik deze weg.

Graag voor 00.00 vannacht reageren via pm.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2010 1:03 pm 
Prog priest

Hier een verslagje van de zaterdag van Progpower :

We (mijn goede vriendin en collega Esther en ik) vertrokken om 12.00 vanuit Tilburg. Doordat de A 58 was afgesloten en er op de omleidingsroute (A 65 en A 2) een enorme file was, waren we pas om 13.55 binnen, dus de eerste helft van Haken hadden we toen al gemist.

13.30 - 14.20 Haken : Vanaf het moment dat we binnenkwamen was ik meteen gegrepen door het optreden van Haken. Ze speelden vol passie en de mooie verschillen in dynamiek van de CD kwamen ook in dit live-optreden goed tot z'n recht. Ik heb echt een aantal keer kippevel gehad, zo mooi ! Aleen deze 25 minuten waren de prijs van de kaartjes al meer dan waard.

14.45 - 15.35 Proghma-C : Dit was duidelijk een stuk minder onze muziek. Het was hard en de begeleidingstape die gebruikt werd, was alleen te horen als de rest van de band niet speelde. Na een nummer zijn we naar buiten gegaan om wat te eten en hebben daar de rest van het optreden geluisterd.

16.00 - 16.55 Xerath : Deze band deed ons vooral aan Tool en Messguggah denken. Wederom veel te hard en niet echt ons ding, dus na een paar nummers zijn we een wandelingetje gaan maken door Baarlo. Het was inmiddels ook droog geworden en Baarlo is best een mooi plaatsje. En het leuke is dat je overal proggers tegenkomt : in het park bij het kasteel, op straat en bij de snackbar, heel Baarlo leek in beslag genomen door de progfanaten !

17.20 - 18.20 Darkwater : Van deze band had ik gisteren voor vertrek nog een nummer geluisterd (doordat we pas op vrijdagavond laat alsnog aan kaartjes kwamen, had ik niet echt veel tijd meer om vooraf nummers van bands te luisteren) en dat sprak mij wel aan. Het optreden was ook goed : het geluid was een stuk minder hard als bij de vorige twee bands en de balans was ook goed. Dit is zeker een band waar ik nog meer van ga luisteren, al moet ik zeggen dat na een nummer of 5, 6 alles wel een beetje op elkaar gaat lijken.

19.00 - 20.00 Myrath : Deze Tunezische band maakte een echte show van hun optreden. Ook hier was het geluid wat aan de harde kant naar mijn smaak, met vooral veel te veel basgitaar en te weinig toetsen. Mij sprak het niet zo heel erg aan, maar Esther vond ze wel goed.

21.30 - 23.30 Shadow Gallery : Tsja en dan Shadow Gallery. Het optreden waar fans van de band al jaren op wachten en volgens de mannen achter ons het tweede optreden van Shadow Gallery ooit. Het begon allemaal wat moeizaam. De planning was dat ze om 21.00 zouden beginnen maar door voor mij onbekende redenen (misschien technische problemen ?) begonnen ze pas om 21.30. Nu maakt een half uur op al die jaren natuurlijk ook niks uit, maar een aantal keer leek het te beginnen maar dan werd toch weer een volgend nummer ingestart door de geluidsman. Na Bohemian Rhapsody dacht iedereen : nu gaat het gebeuren, maar toen kwam ook nog Chain of Fools. Vervolgens werd de introtape van Clifhanger gestart maar ook weer heel plotseling gestopt en na enige momenten ging dan toch het doek open en openden de mannen met Stiletto in the Sand. Al met al een heel rommelig begin.

Daarna ging het allemaal een stuk soepeler : de mannen hadden er duidelijk plezier in en speelden met veel passie nummers van alle albums die ze tot nu toe gemaakt hebben, waarbij voor veel nummers van Digital Ghost voorbij kwamen. En dat de mannen hun instrumenten beheersen is wel duidelijk : de ene na de andere razend snelle solo werd op ons afgevuurd. De nieuwe zanger Brian Ashland heeft al veel kritiek gekregen maar ik vond hem gewoon heel goed zingen. De koorjes waren niet altijd goed te horen maar werden wel goed gezongen. Het geluid was zowiezo niet heel denderend. In het begin was het volume goed te doen, maar gedurende het optreden werd het wel steeds harder tot het op den duur eigenlijk te hard werd. En de keyboards (die in de mix van de studioalbums toch een prominente rol vervullen) waren naar mijn smaak niet goed genoeg te horen, zelfs niet bij de solo's.

Dat alles doet helemaal niks af aan het spel van Shadow Gallery, want die gaven gewoon een goede show weg en na twee toegiften was ook het tweede optreden van Shadow Gallery ooit een feit.

Conclusie na een dagje Progpower in Baarlo : drie hele gave optredens gezien (Haken, Darkwater en Shadow Gallery) en ook drie bands gezien, die gewoon m'n smaakje niet zijn. Het geluid had van mij allemaal wel een tandje zachter gemogen want het is toch eigenlijk van de gekken dat het zo hard staat en je het gros van de mensen met oordoppen ziet lopen !
Verder is Progpower naar mijn idee een goed georganiseerd festival, wat (naar ik aanneem) voor een groot deel draait op vrijwilligers en die vervulden hun taak allemaal prima : je werd zowel aan de bar, bij de munten en bij het eten snel en vriendelijk voorzien van het gevraagde en dat is wel zo fijn. Daarnaast vond ik ook de sfeer erg goed.

Tot zover mijn uitgebreide en soms ook kritische kijk op een dagje Progpower

Edit : mijn 300ste post is ook meteen de langste tot nu toe geworden !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2010 1:13 pm 
Progwereld crew

Mooi verslag Marco, mijn complimenten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 10:16 pm 
Prog priest

AstralDog schreef:
Mooi verslag Marco, mijn complimenten.

Dankjewel !!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 12:13 am 
Prog user

Tjah wat kan ik zeggen ik ben er het gehele weekend geweest, je hebt dus een paar overdonderende shows gemist zoals die van Leprous, Sacrum, Day Six en The Dust Connection. Maar Zaterdag was wel de absolute topdag.

http://www.vidiarts.eu/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]