Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu ma okt 22, 2018 11:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 8:46 pm 
"New Progger"

Op Lords of Metal staat een interessant artikel over prog op de Nederlands podia.

http://www.lordsofmetal.nl/showspecial.php?id=348

Dit artikel vindt ik met name interessant omdat er een tendens in Nederland lijkt te zijn dat er steeds minder mensen naar concerten gaan. En dit is zowel slecht voor de bands (want die krijgen geen zalen meer geboekt) alsook voor de zalen (want die gaan steeds minder prog bands boeken).

Middels Live Prog probeer ik het concert bezoek weer aan te moedigen en hoop zoveel mogelijk medestanders te vinden, zodat de zalen en bands weer vertrouwen krijgen en we weer vaker naar leuke bands kunnen gaan kijken en luisteren.

Hoe kijken jullie aan tegen concert bezoek?

http://www.liveprog.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 9:51 pm 
Prog Professor

Uhm, wel een aardig artikel maar ik lees er de conclusies die jij trekt niet echt in.

Ik hou er wel van om naar concerten te gaan, maar merk wel dat je inderdaad al snel bij De Boerderij terecht komt als je in het Westen van het land woont en dat andere podia vaak weer een andere doelgroep hebben. Je komt dan ook steeds dezelfde personen tegen.

Het Patronaat in Haarlem is bijvoorbeeld een prima podium maar voor de komende maanden staat er geen prog gepland en de afgelopen maanden waren het alleen de grote namen die er optraden. In andere genres geven ze beginnende bands meer ruimte, wat wel jammer is. Heb bijvooreeld vernomen van een lid van een Nederlandse progband dat het ze al jaren niet lukte om daar een opteden te regelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 10:03 pm 
"New Progger"

Je hebt gelijk dat uit het artikel de genoemde tendens niet blijkt. Maar uit ervaring merk ik dit wel. Ik ben zelf bezig om diverse bands aan optredens te helpen, maar de zalen zijn niet erg happig.

http://www.liveprog.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 11:04 pm 
Prog addict

Live Prog schreef:
Je hebt gelijk dat uit het artikel de genoemde tendens niet blijkt. Maar uit ervaring merk ik dit wel. Ik ben zelf bezig om diverse bands aan optredens te helpen, maar de zalen zijn niet erg happig.

Daar is een heel simpele verklaring voor denk ik: de meeste mensen die van prog houden zijn toch een stukje ouder en die zitten over het algemeen in een levensfase dat hun prioriteiten ergens anders liggen (werk, familie etc.) en dus niet meer zo vaak naar concerten gaan.

Ik zelf heb geen gezin en heb een baan, die hoewel uitdagend, me genoeg ruimte zou laten voor progconcerten. Echter, nadat ik jaren echt zo'n beetje alles wat los en vast zat heb gezien, werd ik het wel een beetje moe allemaal. Op een gegeven moment werd het niet meer bijzonder. Dat viel me helemaal op toen ik o.a. een concert zag van Sigur Ros in Keulen, want dat straalde aan alle kanten en ik ging me ergeren aan het soms houtje-touwtje / amateuristische karakter bij menig progconcert. En ja, SR is een grotere band maar hetzelfde zag ik ook bij hun Deense tegenhangers Efterklang. Daar gebeurde iets op het podium, iets fris / nieuw / spannends.

Als ik nu in m'n agenda kijk zie ik de volgende concerten staan:

25-3: Tom McRae (singer-songwriter)
11-4: Holdsworth / Bozzio / Levin / Mastelotte (improv jazzrock)
01-5: David Rhodes & Paintbox (wat Rhodes gaat doen weet ik niet maar Paintbox is progressieve pop)
29-5: Grobschnitt (ok, niet meer de volledige oude bezetting maar een live-uitvoering van Rockpommels Land wil ik wel een keer meemaken)
17-6: IQ (25th Anniversary of The Wake.... met Tim Esau misschien??)
19-6: Efterklang & Metropole Orkest

Kortom, best leuke dingen op de rol :lol:

www.omroepalmelo.nl/sonolab

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 11:35 pm 
Prog Professor

Hoop dat je iets weet te bewerkstelligen... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 12:37 am 
Prog expert

Live Prog schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen concert bezoek?

Ik vind het wel leuk en ga daarom ook gemiddeld om de week naar een concert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 11:32 am 
Prog Professor

ChrisX schreef:
01-5: David Rhodes & Paintbox (wat Rhodes gaat doen weet ik niet maar Paintbox is progressieve pop)
29-5: Grobschnitt (ok, niet meer de volledige oude bezetting maar een live-uitvoering van Rockpommels Land wil ik wel een keer meemaken)

Dat vind ik toch een behoorlijke lijst voor iemand die "niet zo veel concerten meer bezoekt".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 7:50 pm 
Prog addict

Casper schreef:
ChrisX schreef:

Dat vind ik toch een behoorlijke lijst voor iemand die "niet zo veel concerten meer bezoekt".

Maar als je dat afzet tegen het aantal concerten sinds afgelopen zomer (ik meen een stuk 3) vond ik het wel weer hoog tijd worden. Zit ook nog te denken om naar een concert van Imogen Heap te gaan in Keulen (Amsterdam al uitverkocht naar het schijnt).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 12, 2010 11:34 am 
Prog Professor

Citaat:
Dit artikel vindt ik met name interessant omdat er een tendens in Nederland lijkt te zijn dat er steeds minder mensen naar concerten gaan.

Wellicht geld dat voor de prog maar in het algemeen is dat zeker niet het geval.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: di jun 21, 2011 8:03 pm 
Prog Professor

Live Prog schreef:
Middels Live Prog probeer ik het concert bezoek weer aan te moedigen en hoop zoveel mogelijk medestanders te vinden, zodat de zalen en bands weer vertrouwen krijgen en we weer vaker naar leuke bands kunnen gaan kijken en luisteren.

Deze user verder niet kennende, leek dit voornemen me ruim een jaar geleden nogal ambitieus. Na een zeer geslaagd concert van Anima Mundi, Mindgames en Sky Architect, alsmede door de vele video's ter promotie van de prog, verdient deze user inmiddels alle waardering.

Dat gezegd hebbende: een geweldig (en uniek) concert voor slechts 150 man, een DPRP-review over een matige opkomst bij een concert van Asia en zelfs het concert van Rush was niet helemaal uitverkocht. Echt crescendo gaat het nog niet met de aanwezigheid bij progconcerten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 21, 2011 8:22 pm 
Prog Professor

Als ik heel eerlijk ben vind ik 150 man voor de door jouw genoemde bands best nog aardig. Regelmatig staat er een "grotere" naam in de Boerderij voor minimaal de helft.

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 21, 2011 8:27 pm 
Prog Professor

Weet ik, alleen hebben die toch wat minder de 'nu of nooit'-factor. Als ze overigens voor dit optreden honderden mensen verwacht hadden dan hadden ze naar ik vermoed ook wel een andere locatie gekozen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2011 8:57 am 
Prog addict

Brunniepoo schreef:
Weet ik, alleen hebben die toch wat minder de 'nu of nooit'-factor. Als ze overigens voor dit optreden honderden mensen verwacht hadden dan hadden ze naar ik vermoed ook wel een andere locatie gekozen.

Een grotere zaal betekent vaak ook een groter podium en dat is met 3 bands op één avond vaak geen overbodige luxe. Kan dus ook een afweging zijn geweest.

Persoonlijk had ik er ook graag bij willen zijn maar had dus al kaarten voor Roger Waters in Dusseldorf. Achteraf bekeken had ik misschien zelfs wel veel liever in Helmond willen zijn. Waters' show is bijzonder maar het was (en ik het weet: het zit ingebakken in het concept van The Wall) wel een afstandelijke bedoening.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]