Progwereld Forum

Het enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!
Het is nu vr sep 20, 2019 7:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het Grote Boeken Topic
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 9:43 pm 
Prog priest

Suprise!

gewoon zomaar voor de lol, voor de lezers onder ons (en trouwens ook voor de niet lezers.

Brand los :!:

Om te beginnen:

Waldo Jeffers schreef:
Half, de verfilming was inderdaad nix. Maar daarentegen was het boek ook gewoonweg slecht, dus veel was er niet van te verwachten vond ik :wink:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens :P Het was onwaarschijnlijk dat wel, maar zeker niet slecht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 9:53 pm 
Progwereld crew

Kijk, mijn probleem met het boek komt feitelijk vooral uit historisch opzicht. Dan Brown pretendeert naar mijn aanvoelen net iets teveel dat zijn boek de waarheid in pacht heeft. Dat hij dat zo heeft ontdekt na degelijk onderzoek. Historisch gezien is dat alles natuurlijk onzin. Op zich is dat natuurlijk niet geen bezwaar, want dat is meestal zo bij historische romans. Maar ik heb nergens gezien dat de schrijver beweert dat het wel zo is & daar is Brown wel mee bezig.

En buiten dat feit hou ik gewoon niet zo van z'n schrijfstijl. Misschien is die in andere boeken van hem beter, maar ik geef toe: heb ik nooit geprobeerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 9:54 pm 
Prog Professor

Daan schreef:

Waldo Jeffers schreef:
Half, de verfilming was inderdaad nix. Maar daarentegen was het boek ook gewoonweg slecht, dus veel was er niet van te verwachten vond ik :wink:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens :P Het was onwaarschijnlijk dat wel, maar zeker niet slecht.

En daar ben ik het weer wel mee eens. :wink:
Vond het een goede film maar een tikkie over gewaardeerd.
Het is duidelijk geen klasieker.

Inmiddels zijn ze bezig met de verfilming van de Bernini Mysterie en die vond ik als boek weer een stuk beter als Davinci.

Ik lees graag techno-thrillers, dus oa van Tom Clancy maar ik heb inmiddels ook alles van Robert Ludlum, Michael Dimercurio en Michael Chrighton gelezen.

Kan niet echt een favoriet uitkiezen maar ik vond Lord Of The Rings en The Count Of Monte Christo erg leuk om te lezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 9:57 pm 
Progwereld crew

maddox schreef:
Kan niet echt een favoriet uitkiezen maar ik vond Lord Of The Rings en The Count Of Monte Christo erg leuk om te lezen.

Het is een onbenullige opmerking hoor & verre van persoonlijk bedoeld, maar ik kom het zo vaak tegen dat het wel 'ns ergerlijk wordt. Dat boek heet Le Comte De Monte Cristo en niet The Count Of Monte Christo; Dumas was een Fransman & schreef dus in het Frans. Dus als je de titels in een andere taal wil vermelden, doe dat dan aub in de juiste. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:00 pm 
Prog Professor

Waldo Jeffers schreef:
maddox schreef:

Het is een onbenullige opmerking hoor & verre van persoonlijk bedoeld, maar ik kom het zo vaak tegen dat het wel 'ns ergerlijk wordt. Dat boek heet Le Comte De Monte Cristo en niet The Count Of Monte Christo; Dumas was een Fransman & schreef dus in het Frans. Dus als je de titels in een andere taal wil vermelden, doe dat dan aub in de juiste. :wink:

Ja juist.

Al met al begrijp ik deze opmerking niet echt.

'Tuurlijk heb je gelijk over de titel maar als ik dat zou zeggen dan zou ik het in het Frans hebben gelezen.

En ik heb toevallig de Engelse boek gelezen.

Capiche?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:03 pm 
Progwereld crew

maddox schreef:
Ja juist.

Al begrijp ik deze opmerking niet echt.

'Tuurlijk heb je gelijk over de titel maar als ik dat zou zeggen dan zou ik het in het Frans hebben gelezen.

Capiche?

Ja, ok dat kan natuurlijk... Vind ik overigens een beetje vreemd. Waarom lees je een Frans boek in het Engels? Ik heb nogal mensen dat zien doen & ik snap het eigenlijk niet zo goed?

En ik bedoelde gewoon: ik gebruik graag de originele titel van het boek & dacht dat jij dat ook deed (mensen doen dat & denken effectief dat dat boek in het Engels geschreven was).

Maareuhm, 2 erg goeie boeken idd. Hoewel ik die andere klassieker van Dumas beter vind.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:10 pm 
Prog Professor

Waldo Jeffers schreef:
maddox schreef:
Ja juist.

Al begrijp ik deze opmerking niet echt.

Capiche?

Ja, ok dat kan natuurlijk... Vind ik overigens een beetje vreemd. Waarom lees je een Frans boek in het Engels? Ik heb nogal mensen dat zien doen & ik snap het eigenlijk niet zo goed?

Dat is eigenlijk alleen omdat ik mijn Engels een beetje op pijl wil houden.
Vind het trouwens een stuk spannender in het Engels maar da's een persoonlijke noot.
En in Frans ben ik niet echt goed (lees: ronduit slecht :oops:) dus vandaar.

Volgens mij is de boek ook in het Nederlands vertaald en ondanks dat ik geregeld boeken ook in het Nederlands lees heb ik voor deze boek bewust voor Engels gekozen.

Citaat:
En ik bedoelde gewoon: ik gebruik graag de originele titel van het boek & dacht dat jij dat ook deed (mensen doen dat & denken effectief dat dat boek in het Engels geschreven was).

Geeft niets. Begrijp je nu wat beter. :wink:

Citaat:
Maareuhm, 2 erg goeie boeken idd. Hoewel ik die andere klassieker van Dumas beter vind.

En welke bedoel je dan?
Ik heb eigenlijk alleen maar Count gelezen dus elke andere boek is een revelatie voor mij zullen we maar zeggen. :roll: :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:21 pm 
Progwereld crew

maddox schreef:
En welke bedoel je dan?
Ik heb eigenlijk alleen maar Count gelezen dus elke andere boek is een revelatie voor mij zullen we maar zeggen. :roll: :wink:

Les Trois Mousqetaires (De 3 Musketiers) bedoel ik natuurlijk. Dacht dat dat toch wel mans bekendste werk was.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:24 pm 
Prog Professor

Klopt maar omdat heer Dumas meer boeken op zijn lijstje heeft staan kon je natuurlijk ook een andere bedoelen.

En moet bekennen dat ik als het om de Musketiers gaat alleen de films erover ken. :oops:

Volgens jou moet ik daar dus verandering in brengen. :wink:
Dank voor de tip. :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:27 pm 
Progwereld crew

maddox schreef:
Volgens jou moet ik daar dus verandering in brengen. :wink:
Dank voor de tip. :!:

Jahoor, is absoluut zijn beste. Enfin, van de 3 die ik gelezen heb moet ik wel bekennen. Maar als je Le Comte erg goed vond, kan het al niet meer misgaan lijkt me. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 11:17 pm 
"New Progger"

Waldo Jeffers schreef:
Dan Brown pretendeert naar mijn aanvoelen net iets teveel dat zijn boek de waarheid in pacht heeft. Dat hij dat zo heeft ontdekt na degelijk onderzoek.

Zelfs het onderzoek heeft hij niet zelf gedaan: Holy Blood, Holy Grail. Natuurlijk probeert Dan Brown er een smakelijke, fictieve conspiracy thriller van te kneden. Bij mij staat het boek nog steeds ongelezen op de plank, niet in de laatste plaats omdat de achterliggende theorie mij al bekend is en veel beter uitgewerkt in de adventuregame Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned (het bewijs dat games met verhaal geen mythe zijn). De verfilming van The Da Vinci Code heb ik wel gezien, maar ik was niet bijzonder onder de indruk.

Maar goed, boeken. Toen ik een jaar of twaalf of dertien was, raakte ik verslingerd aan fantasy. Jarenlang heb ik niets anders gelezen: Tolkien, Feist, Jordan, Brooks, Weis & Hickman, Herbert, Martin, King... Ook al ben ik tegenwoordig een stuk kieskeuriger als het op fantasy aankomt (de meeste fantasy die in de Bruna ligt is ronduit bagger), het heeft waarschijnlijk wel de kiem gelegd voor mijn interesse in fantastische fictie in bredere zin. Daaronder versta ik ook horror, SF, post-apocalyps, magisch realisme en zelfs boeken in het genre van Dan Brown. Ik zou een parallel kunnen trekken met mijn interesse in muziek: op een gegeven moment had ik het wel gehad met dat metalgeblèr en ging ik op zoek naar andere vormen die me aanspraken. Zo bouw je je interesse steeds verder uit naar nieuwe genres, nieuwe artiesten, nieuwe schrijvers, enzovoort.

Momenteel ben ik bezig in een thriller/horrorboek van Nederandse bodem: Leerling Tovenaar Vader & Zoon. Prettige manier van schrijven, maar ik moet nog een beetje in het verhaal komen. Tussendoor lees ik wat in een verhalenbundel van H.P. Lovecraft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 11:59 pm 
Boeken....Tja! :shock: Komt er ook een draadje over sigarenbandjes? :oops:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 12:14 am 
Prog Professor

martien schreef:

Munten? Postzegels? :P :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 1:29 am 
maddox schreef:
martien schreef:

Liever niet! :oops:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 8:07 am 
Prog priest

In de ban van de ring is toch echt wel mijn favoriete boek, 't is gewoon goed... (wow, slappe uitleg...)

En ik ben Het Einde Van De Cirkel aan het lezen van Tom Egeland, erg goed! Aanrader!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 10:23 am 
Prog Professor

martien schreef:
maddox schreef:
martien schreef:

Liever niet! :oops:

:mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 11:40 am 
Prog Professor

Ik ben niet bepaald een boekenwurm, maar zo af en toe op de bank en in het OV... lees momenteel Arnon Grunbergs laatste worp.

Verder wissel ik een beetje af tussen Nederlandse en buitenlandse (maar dan wel in het Nederlands vertaalde) literatuur en thrillers als louter consumptief leesvoer. Van sf en fantasy moet ik absoluut niks hebben, sorry Lord of the Rings liefhebbers...

Sinds jaar en dag beschouw ik W.F. Hermans' "Nooit Meer Slapen" als beste boek aller tijden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 11:40 am 
Prog priest

Voor zover ik weet heb ik vanaf het moment dat ik leerde lezen heel veel boeken gelezen. Dat krijg je met een moeder als bibliofiel: elke week naar de bieb voor een nieuwe stapel :)

Via simpele romannetje, thrillers, detectives, horror (Stephen King was een tijdje mn favoriet), en sf ben ik inmiddels al een paar jaar weg van fantasy. Dankzij Tad Williams ging ik verder lezen en ben inmiddels fan van (idd ook) Robert Jordan (brilliant! had ie nou maar een paar jaartjes langer geleefd...), Feist en Goodkind (waar ik momenteel de serie van aan het sparen ben).

Daarnaast maak ik ook weleens uitstapjes naar boeken als De Celestijnse Belofte, boeken van Deepak Chopra (currently reading that) en ook gewone Nederlands literatuur.

Oja, voor de bibliofielen in t midden van t land: komend weekend weer boekenbeurs in Jaarbeurs Utrecht.. 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 12:57 pm 
"New Progger"

LadyLau schreef:
Robert Jordan (brilliant! had ie nou maar een paar jaartjes langer geleefd...)

Ben je ervan op de hoogte dat Brandon Sanderson het laatste boek in zijn naam schrijft? Als fan heb ik zo mijn twijfels, maar ik ben in ieder geval blij dat we kunnen lezen hoe het verhaal afloopt.

Tad Williams heb ik ook een paar keer geprobeerd (Anderland), maar daar kon ik gewoon niet inkomen. Het lijkt wel alsof hij de helft van die monsters van boeken nodig heeft om op gang te komen. Ik heb het korte verhaal Brandende Man nog in de kast staan, ongelezen. Misschien kan die me overtuigen om Anderland nog eens te proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2008 11:10 pm 
Prog expert

VonGlower schreef:
LadyLau schreef:
Robert Jordan (brilliant! had ie nou maar een paar jaartjes langer geleefd...)

Ben je ervan op de hoogte dat Brandon Sanderson het laatste boek in zijn naam schrijft? Als fan heb ik zo mijn twijfels, maar ik ben in ieder geval blij dat we kunnen lezen hoe het verhaal afloopt.

Ik heb daar niet zo mijn twijfels over. Brandon Sanderson schrijft gewoon alles uit wat Robert Jordan heeft ingesproken dan wel aantekeningen van heeft gemaakt. Ongeveer op dezelfde manier zoals Christopher Tolkien de "Silmarillion" heeft uitgewerkt. Het is dus niet zo dat Sanderson zijn eigen draai er aan zal geven.

Feist en Goodkind liggen ook in mijn straatje, ik ben net klaar met de Wetten van de Magie, en ben begonnen met alle boeken van Feist te herlezen (momenteel bezig met "Duisternis over Sethanon".) Daarnaast is de Vuurcyclus van Janny Wurts een favoriet van mij (en nu maar hopen dat haar andere boeken ook eens een keer worden vertaald).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]